Det er dog en klar forskel, at Bex ikke er godkendt til noget, men Vene er. Men det giver ikke mening for mig, at man ikke skulle kunne få markedsføringstilladelse, hvis det videnskabeligt bevises, at det som kombinationsbehandling er bedre end Aza alene.
Videnskaben udvikler sig, og efter min mening bør man udvide ud over onkologi og hæmato-onkologi og blot se, om noget lægemiddel nogensinde har fået markedsføringstilladelse til nogen behandlingsform blot ved at demonstrere kombinationseffekt. På samme måde opdateres IGW-kriterierne også i takt med videnskabens udvikling.
I hvert fald er Bex ikke tænkt som ødelæggende kræftceller, men gør dem ‘varme’, så menneskets immunsystem kan angribe dem. Og af denne grund er også de, der har fejlet, en svær målgruppe, fordi – som du har konstateret – deres indre organer allerede er ødelagte. Og af denne grund er førstelinjebehandling netop der, hvor Bex skal forsøge, fordi det der også er muligt for det at virke mere effektivt, da Aza + kroppens eget immunsystem angriber disse ‘varme’ kræftceller.
Efter min mening er der hidtil ikke vist nogen fakta for eller imod, at Bex med sikkerhed virker på denne måde. Der er opnået indikationer herpå, og arbejdet (+patentansøgningen) omkring Clever-1 lyder fornuftigt, og der synes allerede at være i det mindste god evidens for det.
Når den første fakta, der fuldstændig udelukker Bex’ muligheder, præsenteres, så hopper jeg af dette tog (selvfølgelig er pengene på det tidspunkt allerede tabt, men hvad så, en bevidst risiko), men jeg er endnu ikke stødt på noget sådant og fortsætter med at holde fast i min overbevisning.