Man vet aldrig, det händer förr eller senare med dessa resultat.
Jag själv kommer att vänta på information om finansieringens fortsättning, eftersom jag vill utgå från det sämsta scenariot. Men jag behåller en viss position i händelse av en överraskning. Jag kanske går överviktig när finansieringen är säkrad, åtminstone för en tid. Men detta är det svåraste, var och en måste tänka ut sin egen spelplan ![]()
Nackdelar:
- Kassan är tunn och varje försening orsakar en nedgång om saker drar ut på tiden..
- En bra partnerskapsaffär kan vara svår att få på grund av den knappa finansieringssituationen innan tillräckligt med data finns tillgängligt. Stora aktörer har bränt sig i vissa fall, vilket syns på hela marknaden.
Fördelar:
- Datan är bra, och vi är redan ganska långt på väg mot partnerskap.
- De med djupa fickor äger mest, och de har mycket att förlora eller vinna. Därför kanske en liten extra investering på sista metern inte orsakar smärta så länge priset är rätt.
Det fanns väl något nytt i den presentationen också?
![]()
Javisst. Nog får man darra på manschetten tills finansieringen är ordnad. För dessa framväxande bioföretag är historiken för att nå i mål inte särskilt smickrande, och ibland beror det på att fickorna är tomma, även om det annars skulle finnas löften. Jag vill inte måla fler mörka moln över Faron, men det finns ändå en liten oro tills det meddelas hur saken ska lösas. Vems ficka pengarna tas från och på vilka villkor. Om jag inte minns fel, så nämnde Juho i någon intervju att det är för riskabelt att skjuta upp finansieringslösningar för länge, och då hade han en tanke om att samarbeta runt ASH. Är situationen då så mycket bättre jämfört med resultaten, att man nu vågar ta risken. Eller är det ens en risk. Man vet aldrig. Juho vet. Presentationen var, enligt min bristfälliga förståelse, idag mycket bra. Datan stöder fortfarande och kanske ännu starkare framgång. Vad kan fortfarande gå snett med det? Det får de klokare på forumet förklara. Kanske det begränsade antalet patienter innan tillräckligt material är samlat? Och i teorin, finansieringen?
En annan ny sak var nog partnerskapet i USA med mds foundation. På deras sidor syns faron som partner. Här är en länk dit About MDSF | MDS Foundation
Skulle du vilja utveckla detta lite? Baserat på dagens data orsakar bex knappast några ytterligare problem när det kombineras med aza, och dessutom har biverkningarna varit milda.
Även kommentaren om den lilla patientgruppen r/r MDS är intressant. Visst finns det vanligare cancerformer i världen, men detta är ingen marginalgrupp.
Här är några punkter att fundera över
Fördelar:
- Bex kan vara nyckeln till att återhämta sig från 30 % av alla cancerformer (minst 5 år senare), om all forskning lyckas och det finns pengar till det någonstans
- Forskningsresultaten hittills är mycket goda med en snäv indikation
- Bex kan erbjuda gamla cancerpatienter mer än ett års extra tid (och eventuellt ett benmärgstransplantationskort)
- Faron kan hitta en partner om båda kompromissar (mycket?) (dvs. en bra affär uppstår)
- Företagets värde idag ca 200M€, dvs. billigt?
- Emissionen lyckas så länge priset är överenskommet (riktad?)
- Man vet aldrig
Nackdelar: - Nuvarande indikation för misslyckade fall är liten och redan mycket åldrad & skör
- Möjlig snålhet från vårdgivarna att finansiera detta
- Att förlänga en äldre persons liv med 1,5 år kostar väldigt mycket
- Farons kassa räcker max 6 månader och finansieringen beror på business caset, som BP KANSKE förbinder sig till
- Bex kommer inte att generera 1000 miljoner eller 5000 miljoner med dessa förutsättningar - BP har inte erbjudit något synligt på marknaden hittills (Faron har åtminstone inte berättat)
- BP är avvaktande - Bex kan oväntat falla i knät med rabatt
Min egen gissning är att tillgång till första linjen är en dealbreaker - om det lyckas kan detta flyga, men kommer det att glida? Och detta kräver P3-finansiering (hur mycket?) och att studien påbörjas…
Nästa vår är alltså det stora sanningens ögonblick.
Jag ser detta som ett investeringscase med både nedåtgående och uppåtgående indikationer.
Jag är inte så insatt i detaljerna, utan går på grundläggande fakta…
Uppåtgående:
- Goda nyheter från Faserna
- Partnerskap
Nedåtgående:
- Emissioner och kassan som töms
Utifrån detta ser jag vilken händelse som står näst på tur, en emission eller ett partnerskap/nyheter. Sannolikheten för ett partnerskap ökar något när vi går framåt i Faserna. Men å andra sidan väger den knappa kassan tungt på den andra sidan av vågskålen.
Jag förväntar mig själv en finansieringsnyhet härnäst, eftersom det har kommunicerats att vi går in i Q1/Q2-skiftet innan Fas 2 är avklarad. Man vill knappast ha det som i våras igen, att covenants bryts och kassan tar slut. Den möjligheten måste förstås också beaktas.
Edit: Och nästa nyhet relaterad till själva datan verkar vara där vid Q1/Q2-skiftet, därför förväntar jag mig inget gällande datan innan dess. Jag kan förstås också ha fel.
Själv förstår jag knappt något av dessa olika resultatpubliceringar ( Aza+ venetoclax , redan nämnt här av VP
IWG2006 ORR 48%
mOS 7 månader )
Har investerat i detta företag som en lekman. Mer baserat på känslor, då en närstående har dött i cancer. Farons publicering idag skulle kunna förklara mer för en vanlig investerare om det berättades på svenska att en person har kunnat leva med hjälp av medicinen i 17 månader jämfört med några månader. Dessa vetenskapligt säkert korrekta termer går lite över mitt förstånd. I vilket fall som helst hoppas jag att detta fortfarande blir ett mycket bra läkemedel mot cancer.
Nej, jag följde inte Farons presentation i USA, men en kompis sa att det gick ganska bra. Nå, nu hänger allt på fas 3-partnerskapet.
Detta är alltid en svår fråga, samhället måste definiera vad man har råd med och vad man inte har råd med.
Det beror på allmäntillståndet hur mycket den äldre personen själv vill ha fler levnadsår (om ens några), en kropp och själ som är härjad av cancer kan vara mindre intresserad av extra år om funktionsförmågan är betydligt nedsatt.
Men när det gäller kostnaderna, hur mycket skulle en sådan förlängning av levnadsår med Faronin-produkten kunna kosta, finns det någon uppskattning?
Senaste analys:
Faron: Kohti maaliskuun loppuluentaa - Inderes
“Vi upprepar vår rekommendation (öka) och vårt riktpris (2,8 euro).”
“Framsteg i studien i enlighet med förväntningarna, i kombination med en fortsatt hög behandlingssvarsfrekvens, har ökat säkerheten för ett framgångsrikt slutförande av den nuvarande fasen. Vi höjer därför vår bedömning av att den nuvarande fasen av studien kommer att lyckas till 80 % (tidigare 70 %).” Jag kan faktiskt inte ens själv längre bedöma om fas 2 verkligen fortfarande kan misslyckas. Nu ges det en beräknad 20 % chans till det.
“Nettoeffekten av prognosförändringarna på aktiens nuvarande värde är neutral.” Åh nej, så synd. För jag tycker att det har hänt så otroligt många positiva saker här
Nåväl, Antti har ju öppet berättat tidigare vilka principer som används för värderingen. Och vad som räknas med i förväg och vad som inte gör det. Det är bland annat därför olika analysföretag också har ganska spridda riktpriser.
Ännu om webcasten. Juho och Petri höll enligt mig bra anföranden, om min åsikt överhuvudtaget har någon betydelse i det här sammanhanget. Juho presenterade (from the dark side) också fint jämförande data från andra fall. Som ny information (åtminstone för oss) kom det fram att FDA:s dörr knackas på med tanken på att sälja läkemedlet redan innan fas 3 påbörjas. Inom Faron har detta förmodligen diskuterats tidigare, men man kan ju inte säga något sådant offentligt förrän det verkligen finns stark data.
Jag funderar nu på tanken att om FDA skulle ställa sig positivt till det, vad skulle då den möjliga starttidpunkten för försäljningen av läkemedlet vara? Som jag förstår det skulle man då spara tid igen, och rejält. Det är ju inte uteslutet, eftersom det inte finns någon fungerande behandling för den refraktära sidan. Detta skulle kunna vara en rejäl smäll på kort sikt, you never know…
Dessa offentliga framträdanden från Faron påminner mig om mina ungdomsår och Ruisrock-resorna. Nästa morgon vaknar man med en tom känsla, lite huvudvärk och är inte helt säker på vad som egentligen har hänt. Delvis kan den ibland komplexa vetenskapen påverka detta.
Nå, det finns alltså fortfarande oklarheter kring finansieringsfrågorna och partnerskapen. Dessa två små saker borde alltså lösas. Kanske skulle det verkligen behövas en mer permanent lösning på finansieringsosäkerheten. Skaffa nu den där tiomiljonen någonstans till kassan så att den kan ligga och damma, så att marknadens papperspåseblåsande upphör. Denna ständiga gnäll om euroemissionen börjar gå mig på nerverna ![]()
Enligt Faron skulle de redan ha möjlighet att ingå partnerskap, erbjudanden ligger på bordet. Vilket som helst partnerskapsavtal skulle medföra en betydande värdeökning för aktien. Men om Faron inte är nöjda med priset måste förhandlingarna naturligtvis fortsätta. Ja, hörni, vi är ganska nära det där partnerskapsavtalet. Jag hinner inte ens ställa undan skidorna innan affären är klar…
För att förstå helheten av Farons resultat måste man först förstå delarna. En betydande andel av patienterna med r/r MDS, det vill säga återfallande och refraktär MDS, uppnådde mCR (marrow Complete Response), vilket innebär att cancercellerna i benmärgen pressades ner till 5 % eller mindre, men alla blodceller lyckades inte stiga över kriterierna, hos 50 % av patienterna. Faron rapporterade dock att hos 60 % av mCR-patienterna förbättrades någon blodcellsgrupp. Denna rena mCR-respons har kritiserats med argumentet att samma fenomen kan uppnås genom att ge kraftfulla cytostatika: cancercellerna försvinner, men det gör även de friska blodcellerna. MDS-patienten dör på grund av behandlingen, men var åtminstone “mCR” en kort stund.
Med Bex har ingen sådan förstörelse av friska blodceller observerats som en biverkning. I de förra året reviderade svarskriterierna har sådan mCR tagits bort. Zeidan, som var med och utarbetade dessa riktlinjer med sin expertpanel, visste inte, och ingen annan heller, att det skulle finnas ett läkemedel som kan eliminera blaster utan att förstöra blodceller. Andra testade läkemedel, som magrolimab, påverkar också friska blodceller, det är ute ur spelet. Venetoklax är också toxiskt för friska celler, det är också ute ur spelet redan i r/r, och som man har undrat över att resultaten hålls tillbaka även i första linjen, berättade Juho om ändringen av Verona-trialens primära endpoints mitt under resan, CR är inte längre i fokus för mätningen där, eftersom de inte sågs tillräckligt ofta. Hoppet har satts till förlängning av OS, och det tar tid i första linjen. Här kan det hända att banan är friare för konkurrenterna även i första linjen.
Gör ett benmärg med reducerade blaster, det vill säga mCR, då någon nytta om den av sjukdomen härjade och av aza bromsade benmärgen inte orkar bilda blodceller ordentligt? Åtminstone kan det öka framgången för benmärgstransplantation, det vill säga den enda botande behandlingen. Framgången beror på många faktorer, bland annat om sådan behandling ens är tillgänglig, men om antalet blaster granskas i förhållande till transplantationens framgång, så:
Om sambandet mellan framgången för stamcells- eller benmärgstransplantationer och mCR:
När de senaste IWG2023 MDS-kriterierna https://ashpublications.org/blood/article/141/17/2047/494297/Consensus-proposal-for-revised-International utarbetades, kommenterades mCR och dess koppling till stamcellstransplantation försiktigt i anmärkningarna:
‡
A few panelists felt that mCR could still have a value, especially in bridging patients to allo-HSCT, and should therefore, still be reported
Första linjens patienter hade studerats avseende stamcellstransplantation Feasibility of hypomethylating agents followed by allogeneic hematopoietic cell transplantation in patients with myelodysplastic syndrome - PubMed
”In all, 2-year OS rates were 68%, and the overall outcomes of those who achieved CR/mCR with HMT tended to be superior to those without CR/mCR”
National Comprehensive Cancer Network Guidelines är evidensbaserade kliniska riktlinjer för praxis:
https://jnccn.org/view/journals/jnccn/20/2/article-p106.xml
I riktlinjen står det att reducering av blaster till 5 % eller mindre före stamcellstransplantation (därmed CR och mCR) är särskilt viktigt för dem som får endast lätt behandling före transplantationen, det vill säga som BEXMABs gamla sjuka människor. Det förhindrar återfall av sjukdomen. Transplantation bör dock försöka även med en större mängd blaster (PR).
Vidare måste man komma ihåg att vi nu talar om r/r-populationen och inte första linjens patienter, så kanske man inte kan kräva exakt samma sak, men det är intressant hur dessa kriterier kommer att utvecklas i framtiden och om BEXMAB kommer att medföra forskningsbevis som ändrar kriterierna. Om Bex verkligen skulle möjliggöra benmärgstransplantationer, vore det etiskt tveksamt att säga: ”hej, orättvist konkurrerad OS, det vill säga vad gäller livslängd!” Naturligtvis skulle OS också direkt bero på vårdplatsens transplantationskapacitet och detta borde beaktas i jämförande analyser. Enligt den information som nu erhållits samlas totalt 35 r/r-patienter in, och om hälften skulle lyckas uppnå mCR, finns det redan bevis för dess betydelse.
Skulle detta kunna vara så pass betydande att det skulle lösa finansieringsbehovet? Här skulle Faron väl vara den direkta säljaren.
FDAs inblandning i försäljningsplanerna har redan varit känt flera gånger, berättat av Juho. Diskussioner om försäljningstillstånd inleds efter fas 2/med data och FDA kräver fortfarande en positiv signal när fas 3 är igång. Så ingen förändring i tidsplanen, såvitt jag förstår.
Berätta ni som är klokare, vad väntar BP på? Om resultaten är goda och kassan säkert kan fyllas på på något sätt, är då avsikten att bara vänta på att de goda resultaten fortsätter, eller vågar de verkligen inte slå till av rädsla för att medicinen misslyckas, eller väntar man på att Farons ekonomiska situation ska stramas åt och därmed få dem att acceptera ett billigt avtal.
Om man ansöker om försäljningstillstånd hos FDA inom en snar framtid, är det då inte naturligt att det lönar sig att skjuta upp partnerskapet tills beslutet.
Det kan också vara så att Faron väntar. Jag har tolkat J. Jalkanens uttalanden i den här riktningen.
Faron sitter i förarsätet. Det är nästan säkert att ett läkemedel kommer ut av detta och nu behöver vi bara förhandla fram en partner.
Det finns minst ett halvt dussin av de största aktörerna på motståndarsidan, nya resultat och öppningar kommer hela tiden. Detta tar tid.
Ju längre det tar, desto större pott tror jag är att vänta. Jag skulle inte bli förvånad över en mycket stor engångsbetalning i denna situation.
Motbevisa mitt påstående men med dessa forskningsresultat kommer ingen publikemission längre att “ges” till oss mindre aktieägare, utan OM det uppstår ett finansieringsbehov så sköts det av någon/några med djupa fickor.