Det börjar lukta som att det är sista chansen för Faron innan ett partnerskap. Bex Data verkar fortsätta på en bra väg fram till idag. Snart kommer vissa partnerkandidater att missa tåget om de inte börjar lägga fram bra erbjudanden. Sådana finns det säkert redan.
Bex+aza verkar överträffa alla i respons, förutom den sista, som är en kusin till venetoclax och verkar ha samma biverkningar som vene. Åtta patienter är fortfarande få. Vene +aza avbröt alltså sin framfart tidigare i r/r på grund av biverkningar. Risken är också förhöjd med den andra på grund av likheten. Den fortsätter till förstalinjen, men det verkar inte finnas någon studie på gång för r/r. Om den visar sig vara säkrare än vene, har vi en konkurrent och en kombinationspartner där.
Nivolumab (PD-1) +aza nämnde Zeidan inget om när han gick igenom r/r-studierna i maj, trots att den nämnda var klar, och den verkade också ha många biverkningar. Här sägs det nu, ”PD-L1 and CTLA4 blockade are safe in HMA failure MDS, but are associated with only modest clinical activity.” Kanske inte vidare alltså, eller så kan det vara med Bex, om Bex lyckas med PD-1 i solida tumörer.
Bex kan avancera ganska lugnt på detta område. mCR, det vill säga fullständig respons i benmärgen, har kritiserats, bland annat av nämnda Zeidan, men det verkar som att tre av de mCR-patienter som fått Bex+aza-behandling fortsätter till stamcellstransplantation, vilket alltså är den enda botande behandlingen. Den fjärde som fick transplantation hade PR, det vill säga partiell respons, där benmärgsblasterna alltså sjunker med över 50 %. Längre uppföljning kommer att visa hur det slutligen går för transplantationspatienterna.
I responsen betonas tydligen TP53-mutationen, som anses vara svårbehandlad, samt fall som återfallit/är refraktära efter eller under venetoclax-behandling. Det kommer förmodligen att uppskattas av beslutsfattare/partners.
Kriterierna har flyttats till de nyare, det vill säga IWG2018👍🏼

För en lekman ser resultaten utmärkta ut.
Kan någon mer kunnig berätta hur stor chans det fortfarande är att detta inte blir ett läkemedel och att hela företaget (när det gäller Bex) går i konkurs?
Kommer det att finnas någon frågestund vid eftermiddagens evenemang, eller kommer allt färdigt ur burken? Faro börjar intressera även Större Pojkar när de verkar köpa ut de nervösa.
Jag har aldrig tidigare ägt ett företag där man lever så känslomässigt och väcker (egna och andras) förhoppningar med något orealistiska förväntningar, till och med flera veckor före varje annonserat tillfälle/framträdande (och jag menar verkligen inte detta på något negativt sätt, det är ibland bra att få upplevelser av investeringar). Faron kommer helt säkert att informera utan dröjsmål och i enlighet med börsreglerna när det är dags för ett meddelande, och det sammanfaller sällan med en överenskommen datapunkt eller händelse.
ASH är för övrigt en vetenskaplig konferens med cirka 30 000 experter inom området, där man nätverkar, brainstormar och naturligtvis förhoppningsvis också diskuterar och förhandlar med potentiella samarbetspartners, vare sig de är partnerkandidater eller kollegor. En partnernyhet skulle jag dock inte ha letat efter bland morgonens meddelanden, eftersom datan publicerades officiellt klockan 4 på morgonen.
Jag kan mycket väl tro att förhandlingar med stor sannolikhet pågår och att det eventuellt ordnas f2f-möte(n) i samband med ASH, om en partnerkandidat är på plats, vilket är mycket troligt. Överlag tar det tid att finslipa ett avtal, och ingen av parterna har bråttom att slå sig ihop. Det finns 3-4 månader kvar innan covenants (avtalsförsäkring) och förbättrad positiv data kommer fortfarande regelbundet. Man kan börja oroa sig om mars närmar sig hotfullt och inget har hörts innan dess, eller om resultaten av någon anledning skulle börja försämras. Dessutom blir affären förmodligen bara bättre när datan får smältas i lugn och ro och riskanalyserna samt eventuella partneringsvillkor noggrant övervägts. Investeringens värde ökar med kvalitativ data, inte genom ett brådskande sökande efter en partner.
Det räcker bara inte. Även om du analyserade resultaten till de bästa i sin klass - fantastiskt i sig & tack. Denna uppsättning resultat har dock “sålts” de senaste två veckorna som opublicerade under NDA (sekretessavtal) till partnerkandidater. Låt oss hoppas att P2:s slutrapport och förstalinjesresultat sedan i sinom tid får visaren att svänga till ett avtalsläge i april/maj. Vad skulle det kräva?
En anledning till den svaga kursreaktionen kan också vara att få investerare kan tolka dessa resultat. Det kommer att ta tid innan vi får kommentarer från analytikerna. Här på Faron-forumet finns det några “amatörer”
, men alla följer inte detta forum. Vissa kanske förväntade sig “större” nyheter, eftersom den fortsatta finansieringen är öppen och väntar på att klarna.
Har det funnits någon aning om detta tidigare? Detta är ju ett verkligt fantastiskt resultat.
Jag ser ivrigt fram emot streamen klockan 16.
Morgonens meddelande fortsätter samma goda resultatlinje som vi redan har fått njuta av en stund.
Enligt mig kristalliseras BEXMABs “styrka” i detta: 4/20 (20%) av de sjuka kan till och med helt botas från blodcancer och genomgå benmärgstransplantation. Det är verkligen något otroligt.
Jag förväntade mig inte avtalsnyheter från morgonens meddelande. ASH är ett evenemang där de partners man förhandlar med är närvarande. Där finns också potentiella nya intressenter. ASH är alltså en möjlighet att kommersialisera Faron. Då används en sådan möjlighet till 100% och man tillkännager inte avtal där. Detta är förstås bara mitt eget lilla tänkande.
Edit. Blodtransfusion/> benmärgstransplantation
Vad räcker inte till? Till en partner? Om så är fallet, så gräver man fortfarande ut de sista procenten och dollarna ur partnerns ficka innan namnen sätts på papper. Om det kräver den där extra finansieringen på 10 miljoner så kräver det det. På lång sikt bär det mer frukt än vad en eventuell utspädning av aktien kommer att kosta.
Anta att det kommande partnerskapet endast gäller blodcancer. Då kommer det i framtiden också att bli tydligt att om bex fungerar bra även med andra cancerformer, så kommer vi inte att acceptera vilka erbjudanden som helst. Pengarna på bordet.
Edit: Dessutom, eftersom man måste spekulera lite till, så OM detta blir ett läkemedel och allt går som det ska, så skulle det vara riktigt frustrerande om allt detta säljs för typ 5 miljarder till världen. Jag gillar att Juho förstår sig på pengar och kan begära det pris som krävs för allt detta.
Jag skrev en liten dikt inspirerad av denna vinterdag. Den heter haiku för sell the news.
pappershänder
prasslar som löv
i vårvinden
Men för att detta meddelande inte ska bli helt
-postande, vill jag uppmärksamma förändringen som ses i monocyt- och makrofagpopulationerna i sc-RNAseq-data. Detta är sammanfattat i avsnittet ‘conclusions’ som: Increased BM macrophage proinflammatory phenotype supports BEX mechanism-of-action.

Där finns en ganska betydande skillnad i klustringen av makrofagpopulationerna mellan kontrollproverna och proverna från den tredje cykeln. Detta skulle tyda på att i grunden ses en liknande effekt i benmärgsmakrofagerna även i dessa blodcancrar, som tidigare i solida tumörer i Matins. Alltså omprogrammering av makrofagpopulationerna. De mer detaljerade annoteringarna mellan dessa kluster har förmodligen medvetet utelämnats, om detta fortfarande är preliminära data från Maijas lab. Detta väcker dessutom frågan om även behandlingen av blodcancrar skulle kunna dra nytta av PD-(L)1-kombinationen? Kommer ‘Bexcombo’ att implementeras även för blodcancrar efter dessa experiment?
Som en mellanliggande kommentar var det inget särskilt överraskande i detta för mig, eftersom svaren redan var kända baserat på det tidigare meddelandet. Och säkerheten är enligt vår mening redan ganska så solid, som tidigare nämnts.
Jag var särskilt intresserad av kvaliteten på svaren här, där det mest anmärkningsvärda var benmärgsresponserna (mCR), som var 10, det vill säga majoriteten av alla responser. Tolkningen av dessa är ganska svår, eftersom mCR inte längre beaktas alls som ett oberoende svar i de senaste IWG2023-kriterierna. Detta beror, såvitt jag förstår, på att mCR utan förbättring av blodbilden inte har något användbart prognostiskt värde när det gäller livslängden. Det finns å andra sidan ingen data tillgänglig om förändringar i blodbilden, åtminstone inte i detta skede.
Så majoriteten av svaren är sådana att jag inte vet om det är fågel eller fisk. Men som tidigare nämnts är en ORR på 80 % som sådan ett tal som det är bra att fortsätta med i detta skede. Vi får se/lyssna på vad vi lär oss från webbsändningen.
Jag ser nu två fakta framför mig som jag anser logiskt kopplade till varandra i ett orsakssamband, men eftersom jag inte är säker måste jag fråga.
Så, hur förhåller sig detta till de utmaningar med tolkningen av mCR som Antti också lyft fram:
Skulle alltså 3/10 med mCR ändå gå vidare till stamcellstransplantation? För mig ser det riktigt bra ut, särskilt ur patienternas synvinkel, men något här är tydligen fortfarande funderande. Patienterna blir väl inte friska av sig själva, så det är något jag inte förstår här ![]()
Och om så är fallet, skulle någon kunna fråga om denna förtydligande i någon frågestund, så att jag inte behöver fundera mer. Det är dock en ganska väsentlig sak. Nu får man (med en rejäl överdrift) intrycket att svaren med säkerhet bara är bra på papperet, men i värsta fall förbättras inte blodbilden hos någon av de 10, och de 3 som kommit till transplantation är bara statistiska tillfälligheter eller olyckor som provar alternativa behandlingar
Det blev en överdrift, men ni förstår min poäng nu.
Har inte 4/20 nu gått/är på väg till den överföringen, baserat på dagens information?
Här vore det intressant att höra från någon som är insatt, om CR/mCR/PR är ett krav för benmärgstransplantation eller om det kan göras även utan respons, om allmäntillståndet är tillräckligt bra.
Ja, av dessa är 3 mCR och en partial response (PR)

Ju fler blaster det finns i benmärgen, desto svårare är det att försöka få in friska stamceller där, eftersom de inte vinner kampen om utrymme. Det lyckas alltså sämre. Rensningen kan göras med starka cytostatika eller strålbehandling, men våra gamla MDS-patienter tål inte dessa. Därför är det ingen standardbehandling. Detta är s.k. befintlig information.
Resonemanget är däremot detta, och forskningsunderlaget i frågan verkar fortfarande vara bristfälligt för eller emot, men nu får man just det i BEXMAB: Om benmärgsrensningen, dvs. mCR eller till och med PR, redan har gjorts från början med Bex+aza, behövs inga tunga behandlingar → en större grupp kommer att omfattas av transplantationsbehandling. Vilken förbehandling som eventuellt har använts för BEXMAB-patienter vid en sådan mini-transplantation är okänt. Vissa blodvärden behövs också, dvs. röda blodkroppar, vita blodkroppar och blodplättar, för att klara transplantationen. Det råder brist på dem om svaret bara är mCR. De kan dock lockas fram och överföras till patienten.
Viss spekulation om detta har kommit från Faron, så det bästa vore att fråga direkt Bono/Juho, Kontro kommer förmodligen inte att kunna nås, de har förmodligen den mest aktuella informationen, eftersom transplantationer upprepade gånger har gjorts även från andra studier. Om mCR betonas i dem utöver CR, vore det en s.k. bra fråga. Statistiskt sett, om man bara tänker efter, skulle det kunna vara en slump att 75 % av dem som fick transplantation hade mCR, eftersom mCR fanns hos hela gruppen, dvs. 50 personer. Kanske någon som har tid skulle kunna gräva fram hur det ser ut i andra studier.

Bono → denna effekt kommer direkt från Bex.
Edit: namnet korrigerat.
60 % av mCR-patienterna hade också HI, det vill säga ett blodcellssvar, så åtminstone de flesta av dem är inte helt värdelösa ens i ett kritiskt öga. De flesta patienter behövde inte längre blodcellstransfusioner, vilket också säger något om benmärgens återhämtning.
Prekliniska: Bono berättade att de nu kan identifiera om det finns Bex-behandlingskänsliga blaster i benmärgen. Där skulle finnas den biomarkör som kan behövas för AA-godkännande, åtminstone om den kan kopplas till förlängd OS, det relaterade behandlingssvaret. Juho marknadsförde också att de kanske inte ens väntar på fas 3-start, eftersom de redan skickar datan till FDA som en fråga
. Nåja, vi får se.
Det var inte docent Kontro från HUS, utan Faron’s CMO Bono. Kontro var den som poserade bredvid postern, det vill säga dess presentatör, med en skrattande person vid namn Daver, som såg ut som Zeidan, bredvid sig. Resultaten var antingen löjliga eller löjligt bra. Åtminstone skämdes inte KOLs för att posera där.
En sådan dag bakom oss. Resultatet kan nog sägas ha varit mer än bekant: utmärkta forskningsresultat följdes av ett kursfall, denna gång dock ganska litet.
Vad ska man börja vänta sig härnäst? Vårens fas 2-slutavläsning, en nyemission, ett partnerskap eller ‘you never know’?