Faron Pharmaceuticals - Innovativa medicinska lösningar (Del 1)

Faron har ett investerarevenemang i London i morgon kväll.

https://www.faron.com/investors/calendar

Jag vet inte hur detta skiljer sig från evenemanget den 4 februari. Efter den 4:e har det varit många små köp på Londonlistan, kan det vara ett resultat av konferensen den 4 februari?

https://www.lse.co.uk/ShareTrades.asp?shareprice=FARN&share=Faron-Pharma

Hur går handeln med Faron på Finlands First North-lista? Var kan man följa dem?

Nytt pressmeddelande i morse. Det förra hamnade kanske lite i skuggan av Coronanyheterna och personligen köpte jag ett parti för tidigt då, eftersom priset svängde neråt istället för uppåt. Jag skyllde det på coronaviruspaniken. Morgonens nyhet har belönats med en trevlig prisuppgång. Vi får se om detta blir en mer permanent uppåtgående förändring.

Länk till pressmeddelandet.
https://www.faron.com/news-events/news-and-press-releases?rnsid=1363306&cid=2223

Och jag plockade ut denna uppdatering därifrån. Personligen kan jag inte bedöma hur medicinskt giltigt detta är, men kanske någon annan kan kommentera detta bättre.

Företaget noterar med intresse en nyligen utfärdad rekommendation från Världshälsoorganisationen (WHO) att steroider inte bör användas på patienter infekterade med coronavirus1. En av de viktigaste första försvarslinjerna mot virusinfektion är endogen IFN-beta-produktion2. Att blockera endogen IFN-beta-produktion med steroider kan vara skadligt för behandlingsresultaten hos dessa patienter. Därför kan exogen IFN-beta (som Traumakine) ytterligare förstärka denna endogena IFN-beta-verkan och ge maximalt skydd mot virusinfektioner, men det måste administreras utan samtidig användning av kortikosteroider, som har förmågan att störa eller blockera IFN-beta-verkan.

En nyligen publicerad deskriptiv studie i The Lancet3 om utbrottet av det nya coronaviruset 2019 (2019-nCoV) i Wuhan, Kina, rapporterar att 17% av de 99 patienterna med 2019-nCoV-lunginflammation utvecklade akut respiratoriskt distressyndrom (“ARDS”) och 11% försämrades under en kort tid och dog av multippel organsvikt. 19% av patienterna i studien fick kortikosteroider, ett behandlingsalternativ som inte längre rekommenderas av WHO.

Jag har ingen som helst kompetens att bedöma det här företaget. Även om jag anser mig vara en försiktig nybörjarinvesterare, tog jag en liten post av detta i portföljen som en liten joker. Det kan hända att detta inte är en lysande investering (åtminstone inte just nu) men en liten investering garanterar att jag känner att jag får lära mig något om att investera i läkemedelsföretag. Annars tror jag inte att jag skulle följa det alls. Nu försöker jag bara att inte tänka på det varje dag…

Presentationen från investerarevenemanget finns tydligen på Farons webbsidor. Kanske någon som förstår medicin bättre kan dra några slutsatser om vart vi är på väg?
https://www.faron.com/sites/default/files/Proactive%20Feb%2006%202020%20for%20website.pdf

I Helsingfors och Åbo verkar det också finnas investerarevenemang i mitten av februari.

Intressant rörelse i Faron-kursen uppåt idag.

Jag har följt köp/sälj via LSE-forumet och de är oftast mycket färre. Ska vi se om det är goda nyheter på gång nu? :grimacing:

https://www.lse.co.uk/ShareTrades.asp?shareprice=FARN&share=Faron-Pharma

Screenshot_20200217-184002|281x500

1 gillning

https://www.proactiveinvestors.co.uk/companies/news/913126/faron-surges-as-ceo-says-traumakine-study-has-secured-third-party-financing-913126.html. Finansiering i ordning och också en hänvisning till att de testar för coronavirus om jag förstod det rätt?

1 gillning

Nu hann jag äntligen titta på videon. Det var mycket prat om den igår på LSE-forumet. Efter gårdagens och dagens kursuppgångar är jag äntligen lite på plus med detta. Jag har alltid köpt en del vid goda nyheter så mitt genomsnittspris är ganska högt + kostnader. Vi får se hur det går. Viktigare än kursuppgången vore nog att hitta ett nytt effektivt läkemedel som kan hjälpa människor med en sjukdom som ännu inte har någon medicinsk behandling.

1 gillning

Jag sålde min position i panik. Jag tänkte köpa tillbaka men köpte QT istället och nu skjuter den i höjden​:smiling_face_with_sunglasses: Jag är intresserad av att traumakine kan ha en positiv effekt vid behandling av coronavirus. Den kan snabbt nå 9-10 euro om så är fallet. Om jag får tag på kontanter hoppar jag in igen​:thinking: och det viktigaste vore förstås att få ett läkemedel som hjälper människor.

Vad jag själv har observerat är att kursuppgångarna ännu inte har varit bestående. Så fort det blir en tystare period när det gäller information/nyheter, så sjunker kursen. I den intervjun sa Markku att det skulle ta ytterligare 2 månader innan mer information från FDA kommer. Under 2 månader kommer många att tröttna på att vänta och minska sina positioner, och kursen kommer att sjunka om historien upprepar sig.

Jag har åtminstone inte kunnat optimera köptillfällen vid nedgångar, utan jag har alltid fyllt på när en ny RNS eller liknande har kommit och kursen har tillfälligt stigit. Det kan fortfarande vara en lång väg till den egentliga medicinen, och risken är att fas III-studierna inte går bra. Jag har pengar investerade här som jag inte behöver, så därför är det lätt att vara filosofisk.

Jag har märkt att när man har lite egna pengar på spel följer man detta lite närmare. Jag har också lagt in en stop loss, det vill säga om kursen verkligen skulle stiga till 8-9 euro inom kort, så säljer jag av en del av min position och låter så att säga vinsterna löpa.

Hej,

Detta är mitt första inlägg på dessa forum och till att börja med vill jag nämna att jag inte är en professionell inom branschen. Jag upptäckte Faron i samband med att deras OST (Offentligt Styrt Test) öppnade och har aktivt följt företaget sedan dess. Jag kände att företaget gör ett värdefullt arbete och hoppade på i början av januari. Nu har jag suttit med i detta långsamt sjunkande tåg och bitit på naglarna…

Signalerna var inte överdrivet positiva. Rättstvisten i Sverige ingav inte förtroende, och utsikterna var inte särskilt imponerande i en extern investerares ögon. Detta var dock före @Moops inlägg och intervjun som fanns bakom det. Som ett resultat hade en tydlig arbitragemöjlighet uppstått på marknaden. I intervjun den 17.2 framgick det att finansiering är på gång för tre forskningsfaser OCH att samma part även skulle delta i marknadsföringsfasen och dess kostnader när produkten har fått godkännande i USA.

Det är värt att notera att denna forskning tidigare hade misslyckats och lett till en tidigare dip på Londonbörsen. Nu är utsikterna åtminstone målade som positiva vad gäller testresultaten och att man har lärt sig av tidigare misstag. Mer information om utvecklingen och eventuell finansiering kommer inom kort (Q1/H1).

Jag tror att det är bra att sitta med i det här tåget!

Här är en länk till VD:ns intervju, från vilken åtminstone delar av ovanstående tolkningar härleds:

PS. Min åsikt är baserad på mycket begränsad information, och klokare personer får gärna korrigera detta!

1 gillning

Tack för den intressanta kommentaren @Eywin.

Har någon annan sett den här videon ännu?

Det här fick mig som lekman att förstå bättre vad företagets mediciner åstadkommer. Det är förmodligen fortfarande flera månaders / års arbete framför oss och risker hela tiden, men jag började fundera på om jag inte skulle skjuta upp försäljningen av en del av positionen tills priset är över 10 euro. Tålamod är nog en dygd här.

1 gillning

I Finland kommer det förresten att hållas investerarevenemang. De finns i kalendersektionen på Farons webbplats.

Redigering: PDF-filen för investerarevenemanget har lagts till som bilaga.

Proactive Feb 06 2020 for website_1.pdf (1,1 MB)

Redigering 2: tillägg:
Investerarevenemang i Helsingfors idag 19.2. Kommer Inderes-folk att vara på plats @Yu_Gong?

Vilken jättepump i kursen idag! Corona tog upp ARDS till ytan och tydligen hjälpte Turun Sanomat till att göra Faron känt för människor? Eller finns det ännu mer omvälvande nyheter någonstans? Tänk om Traumakine fortfarande skulle bli ett utmärkt läkemedel med nya studier.

1 gillning

@Pettymystentayttymys Var det den här historien?

https://www.ts.fi/uutiset/talous/4869169/Turkulaisen+Faronin+kehitysputkessa+oleva+tehohoitolaake+Traumakine+voisi+auttaa+koronaviruspotilaita

Ja. Shareville hade vänligen information om saken. I sig finns det nog inget nytt i det för dem som har följt företaget närmare. Jag är så pass en novis på aktiemarknaden att jag inte kan bedöma om en så stor kursökning kan uppstå på grund av en sådan nyhet. Men det är skönt att ibland kunna le även för den här aktien, med vetskapen om att den kan stanna upp många gånger till.

2 gillningar

19:e ska vi lukta på atmosfären och lyssna på utvecklingsdirektörens kommentarer om framtiden.

Positiv anda – en liten grön fläck i ett rött hav!

2 gillningar

Tack @Pettymystentayttymys Jag har inget Shareville-konto så jag får nöja mig med att gissa innehållet i artikeln baserat på rubriken. Jag tror inte riktigt att det bara var finländska köp som drev upp den här kursen, åtminstone inte direkt på morgonen. Under helgen funderade jag på om jag vågade köpa mer om priset skulle sjunka. Jag har redan mer Faron i portföljen än vad jag ursprungligen tänkt köpa. Först tänkte jag bara ta 0.5% av det totala portföljvärdet, nu är det 1.5%…

@Pettymystentayttymys @Eywin @_ANDY
Ny RNS idag. Insiderinformation står det :wink:

Jag har ett köperbjudande för en liten tilläggsposition ute. Jag hoppades att kursen skulle sjunka till ett lite mer lämpligt pris för min budget i samband med övriga börsfallet. Det kommer knappast att gå igenom idag med anledning av denna RNS-publicering. Efter att ha lärt mig av tidigare RNS-dagar kommer jag dock inte att rusa ut och handla i FOMO-stämning direkt.

3 gillningar

Här är en publikation:

3 gillningar

Ny RNS idag.
https://www.faron.com/news-events/news-and-press-releases?rnsid=1376888&cid=2223

Förstod jag det rätt att man i Matins-studierna har noterat en situation där Clevegen-medicinen kan vara till hjälp för att bekämpa melanom? Alltså en ny potentiell testning/målgrupp för denna medicin?

2 gillningar

“Målcancer (lungmetastaser) minskade med 44 procent och andra icke-målskador stabiliserades”. Ja, det är nog det som sägs. Låter bra.

1 gillning