Om man ser det från den positiva sidan så skulle, enligt min egen erfarenhet, enbart det att köpupplevelsen för att teckna/förlänga prenumerationer på säkerhetsprodukter på F-Secures webbplats och i mobilappen uppdaterades till 2000-talet kunna få antalet prenumeranter och kundlojaliteten att börja stiga. Jag har varit en trogen kund av F-Secures produkter i snart 10 år och har genom åren, utan att ljuga, lagt totalt 5–10 timmar på att göra beställningar och skapat två olika användarkonton. Senast idag försökte jag förnya prenumerationen via en länk i appen, men den leder ingenstans. Samma sak via nätet, förutom att det inte ens finns någon länk där; det står bara att prenumerationen går ut om 7 dagar.
Jag anser att det nuförtiden inte borde krävas mer än ett par klick för att göra en beställning. Ofta gömmer appleverantörer avsiktligt länken för att säga upp prenumerationen på något krångligt ställe, men tydligen kan man göra detsamma med köpknappen.
Nåväl, det här var bara en liten rant, och det kan hända att de flesta kunder numera skaffar tjänsten via en operatör eller köper den i en fysisk butik, men man skulle ju tycka att pengar duger oavsett vilken väg de kommer in.
Hälsningar från F:s kundtjänst: ”Tack för feedbacken – vi beklagar den besvärliga upplevelsen. Vi är medvetna om problemet i fråga och att förbättra kundupplevelsen står mycket högt på vår prioriteringslista. Vårt team utreder problemet du har upplevt och åtgärdar det förhoppningsvis mycket snart. Om du behöver hjälp under tiden hjälper vår kundtjänst dig gärna: Tukea F‑Secure-tuotteidesi käyttöön | F‑Secure
Det har smugit in en apostrof i slutet av länken. Om man tar bort den så fungerar den.
Trevligt att höra att problemet är känt och att en lösning söks. Jag fick själv länken att fungera via datorn nu. Det känns som att det är fler problem just när man använder mobila enheter.
Jag har haft Total-paketet i ett par år nu och idag förnyade jag prenumerationen. Tidigare år har jag köpt 12 månader direkt via F-Secure, men nu kollade jag för skojs skull vad det kostar på andra ställen. Total-paketet, 24 månader för tre enheter kostar 150e via F-Secure. Samma paket hos en annan säljare, pris 60e. Det är affärer som lönar sig ![]()
I Börsdagens tekniköversikt pratade man med OP:s Stenvall även om F-Secure:
Negativ vinstvarning:
Insiderynformation, vinstvarning: F-Secure sänker sina utsikter för år 2023 avseende omsättning och justerad EBITA
F-Secure Abp | Insiderynformation | 08.09.2023 kl. 21:15:00 EEST
Insiderynformation, vinstvarning: F-Secure sänker sina utsikter för år 2023 avseende omsättning och justerad EBITA
F-Secure sänker sina utsikter för år 2023 avseende omsättning och justerad EBITA på grund av en svagare affärsutveckling än väntat under det tredje kvartalet. En långsammare konvertering till F-Secure Total-lösningen än väntat samt försenade leveranser inom partnerverksamheten har påverkat omsättningsutvecklingen negativt under det andra halvåret 2023. Tillväxten för Lookout Life flyttas framåt på grund av långa försäljningscykler samt utmaningar i det egna genomförandet under de första månaderna efter företagsförvärvet.
Konsumentförtroendet är fortsatt svagt, då konsumenter är försiktiga med att teckna nya tjänster och fäster allt större vikt vid priser. Detta har ytterligare försvagat utvecklingen i direktförsäljningskanalen och lett till beslutet att minska de kortsiktiga satsningarna på efterfrågeskapande i direktförsäljningskanalen, vilket i sin tur sänker vår omsättningsprognos för det andra halvåret 2023.
Dessutom har valutakursförändringar haft en negativ inverkan på F-Secures resultat.
Den lägre justerade EBITA än beräknat beror på den svaga omsättningsutvecklingen. F-Secures ledning förbereder för närvarande åtgärder för att säkerställa lönsamheten även i en situation där tillväxten är långsammare än ursprungligen planerat.
Nya utsikter för år 2023:
Tillväxt: F-Secure uppskattar att omsättningen för år 2023 kommer att ligga mellan 128–132 miljoner euro.
Lönsamhet: Koncernens justerade EBITA beräknas ligga mellan 41–45 miljoner euro. Den justerade EBITA-marginalen beräknas sjunka tillfälligt under 2023 på grund av ytterligare OPEX-satsningar på cirka 3 miljoner euro relaterade till företagsförvärvet för att säkerställa en framgångsrik integration samt för att skapa intäktssynergier.
Antaganden bakom utsikterna:
- F-Secure bedömer att cybersäkerhetsmarknaden kommer att växa under 2023, även om vi ser en stark priskänslighet bland konsumenter i en utmanande verksamhetsmiljö.
- Lookout-konsumentverksamheten ingår i utsikterna för perioden juni–december (7 månader).
- Lookout-konsumentverksamheten har erhållit förskottsbetalningar relaterade till en del av dess omsättning. Dessa betalningar är bokförda som erhållna förskott. Som en del av företagsförvärvet värderar F-Secure, i enlighet med IFRS-rapportering, erhållna förskott till verkligt värde i förvärvsbalansräkningen, varvid den intäktsförda omsättningen relaterad till erhållna förskott efter förvärvet kommer att vara lägre jämfört med den omsättning Lookout-konsumentverksamheten bokfört från erhållna förskott. Den preliminära negativa omsättningseffekten, som ingår i utsikterna, uppskattas till cirka 3,2 miljoner euro under 2023, och den preliminära negativa effekten på EBITA-nivå i utsikterna är cirka 2,6 miljoner euro.
Tidigare utsikter för år 2023 (publicerade 1.6.2023)
Tillväxt: F-Secure uppskattade att omsättningen under 2023 skulle överstiga 134 miljoner euro.
Lönsamhet: Koncernens justerade EBITA beräknades överstiga 45 miljoner euro. Den justerade EBITA-marginalen beräknades sjunka tillfälligt under 2023 på grund av ytterligare OPEX-satsningar på över 3 miljoner euro relaterade till företagsförvärvet för att säkerställa en framgångsrik integration samt för att skapa intäktssynergier.
F-Secure publicerar delårsrapporten för januari–september 2023 den 25.10.2023.
Träff och sänkt… cirka 7 procents Ebita-miss (median) mot Inderes prognoser (43M vs e45,9M) och drygt 3 procents miss gällande omsättningen (median) mot Inderes prognoser (130M vs e134,4M).
Det svider ![]()
Källa: Inderes prognoser @ 21.7.2023
https://www.inderes.fi/fi/aamukatsaukset/nokia-vaisu-tuloskasvunakyma-rajaa-nousuvaraa#mr-modal
Ger en bra möjlighet att utvärdera marknadens allmänna sentiment på måndag.
För bara 1–2 månader sedan skulle man ha dragit ner kursen -15 % på morgonen, oavsett hur mild vinstvarningen än var.
Om dippen stannar under 5 % har Hex-marknaden vänt uppåt och de som har pengar kan redan börja köpa (själv har jag bara 3 % av portföljen i kassan).
F-secures ökenvandring fortsätter. WithSecure och NotSecure hade fungerat bättre som namn vid delningen. Det här Secure-erandet känns på något sätt unambitiöst. Skapandet av aktieägarvärde är långt borta här, och det finns massor av bättre investeringsobjekt inom IT-sektorn.
Om vi tittar närmare på denna vinstvarning så flaggades det för i princip allt här. Enligt min mening är det ganska tydligt och till och med klokt att om konsumentefterfrågan är riktigt svag, så lönar det sig inte nödvändigtvis att skapa affärer till varje pris via den egna direktförsäljningen. Marknadsföringskostnaderna skulle bli mycket höga.
Total-konverteringarna är vad de är, en avkyld marknad begränsar säkert entusiasmen.
Det jag däremot finner oroväckande och typiskt är det som sades om Lookout. Det vore dock trevligt att höra mer i detalj vad det är i det egna genomförandet som hackar. Handlar det om integrationen eller produktförsäljningen generellt. Hoppas bara inte att det återigen blir så att ägarvärde förstörs genom misslyckade företagsförvärv ![]()
Kursen har sjunkit 32 % (gårdagens stängningskurs före vinstvarningen) sedan de meddelade om Lookout-affären (26.4.2023) och nu blir det mer nästa vecka… F-Secure har CMD om en vecka på onsdag (20.9), så om @Atte_Riikola kanske kunde försöka pressa fram lite mer info om det här klantandet i det egna genomförandet och Lookout-situationen i övrigt nu när de är ett par månader klokare sedan förra uppdateringen?
Som en extra notering har dessa finska företagsköp utomlands väldigt ofta slutat olyckligt (av det som kommit ut offentligt) och inte heller detta förvärv blev någon fullträff då de betalade ett ganska högt pris för detta precis när konsumenterna började bygga sina jordkällare “in survival mode” ![]()
Jag kikade på den där Q2-intervjun och där öppnade Laaksonen upp om problemen med sammanslagningen, att anställda som flyttat från Lookout till F-Secure inte kunde logga in på F-Secures sida, vilket förstås var förargligt men det problemet har säkert åtgärdats kort efter den intervjun, men ett par månader verkar det ha tagit även där då sammanslagningen skedde från och med 1.6.
Lägger man därtill en hög skuldsättning och ökade räntekostnader, så ja du. Kursfallet börjar verka ganska berättigat. Någon visste återigen bättre än undertecknad.
En positiv sak är förstås att bolaget har ett starkt kassaflöde och skuldbetalningsförmågan bör enligt min förståelse vara ok, men det rättfärdigar aldrig att man gör dåliga affärer. Jag håller med om att man nu verkligen skulle kunna grilla ledningen lite om hur detta ska vändas till en lyckad affär.
E: Det vore intressant att veta om man där syftar på gamla problem som troligtvis redan är lösta eller på nya problem. Allt som allt är det bra att bolaget anordnar en CMD, så får vi se om vi är klokare gällande bolagets framtid efter det.
Det är kanske lite tidigt att efter ett par månader avgöra om affären var lyckad eller inte ![]()
Själv tolkade jag ”utmaningar i det egna arbetet” som normala utmaningar i integrationsfasen. Det vill säga, det uppköpta bolaget smälter inte samman med det andra bara genom ett knapptryck.
Hmm, så här skrev jag i min investeringsdagbok i mars:
Jag hade god lust att sälja F-Secure med vinst om konsumenten nu försvagas helt. Finland kommer i alla fall att ta stryk i år. 35 % av omsättningen kommer från Norden.
Jag hade knappast helt rätt, men miljön är tydligt mer utmanande än vad bolaget tidigare trodde. Lyckligtvis var vinstvarningen inte riktigt så illa som jag befarade när jag läste rubriken, men kursen lär väl backa igen på måndag. Det är dock konsumenten jag har varit rädd för när det gäller bolaget.
Jag ser på det här bolaget med köpbyxorna på. Och faktiskt var kommentarerna om bolaget i Pörssipäivä-inslaget sådana att de kanske till och med ökade motivationen för köp. Nu väntar jag bara lite till på lägre kurser. Det finns tid.
Man köpte dyrt in stora synergier. Istället fick man försvinnande omsättning och ökade kostnader. Härnäst kommer den stora kvasten att börja sopa och det uppstår massor av ytterligare engångskostnader relaterade till integrationen, som Atte dock säkert snyggt justerar bort från Inderes siffror, eftersom de inte korrekt beskriver den underliggande verksamheten.
Du har rätt i att affärens framgång slutgiltigt kan konstateras först efter flera år, men det är inte alls vanligt att man köper ett företag och redan efter några månader berättar att affärsverksamheten har försämrats. Om köpet hade varit bra, skulle man tro att pressmeddelandet hade berättat om en försäljningscykel som är snabbare än förväntat ![]()
Den här vinstvarningen är verkligen svårsmält för min del.
Det här indikerar ju att konsumentsentimentet är svagt, och försäljningen av Total samt Lookout-arrangemangen har inte framskridit som förväntat.
Å andra sidan är min egen investeringshorisont längre här, så jag lägger inte så stor vikt vid lite “hosta” under några kvartal, så länge planerna fortskrider. Affärsverksamheten är dock mycket lönsam och jag ser inte, ens med vinstvarningens siffror, att F-Secure skulle hamna i några ekonomiska problem.
Jag tycker att bolaget informerade om saken på ett utmärkt sätt efter börsdagens slut, vilket ger investerare gott om tid att smälta informationen. Det vore fantastiskt att hinna läsa kommentarer från @Atte_Riikola eller @Roni_Peuranheimo innan börsen öppnar på måndag. Värderingsnivån är enligt min mening redan måttlig för tillfället, så det ska bli intressant att se marknadsreaktionen på måndag. ![]()