Det har verkligen funnits ett säljtryck på sistone. Min egen gissning är att så snart det relativt stora förvärvet har smälts kommer mjukvarubusinessen att börja dra in pengar. Som jag ser det kommer efterfrågan på cybersäkerhet för konsumenter bara att öka i framtiden, och en pålitlig nordisk aktör hör säkert inte till de sämsta.
Visst börjar den här ständiga utförsäljningen av F-Secure väcka förundran. Nu har vi redan passerat Nordeas pessimistiska riktkurs som väl var ”Sälj 2,30 €”. Svårt att tro att företagsköpet fortfarande skrämmer ägarna, och RSI-nivåerna börjar bli ganska låga. Har det dykt upp några nyheter i branschen som skulle ge anledning till negativitet?
Jag instämmer i de tidigare inläggen; man skulle kunna tro att den ökade (digitala) osäkerheten i världen väcker intresse för betrodda varumärkens cybersäkerhetslösningar, och de här multiplarna är inte längre särskilt hisnande.
Det undrar jag också över då det ändå rör sig om ett bolag som gör en rejäl vinst, men tydligen har det här färska företagsköpet i USA gjort att utlänningarna i sina böcker har lagt detta i samma korg som förlusttyngda WithSecure – det vill säga att allt åker ut till försäljning oavsett pris. Själv kommer jag nog börja öka mitt lilla innehav om H1-resultatet och H2-utsikterna ger något stöd för att konsumenterna inte har flytt till sina jordkällare med hjälmar på huvudet och överlevnadskit med sig, men fram till dess (20.7.) sitter jag på avbytarbänken med min position och hoppas på det bästa för framtiden ![]()
![]()
Jag har lust att köpa mer av det här, men på grund av marknadens osäkra riktning och en hög aktievikt måste jag överväga ännu mer noggrant var jag placerar mina begränsade likvida medel. Jag fick det här och WithSecure till följd av delningen (en dålig affär), men jag sålde av WithSecure med 30–40 % förlust vid ungefär samma tidpunkt som YIT. I efterhand var det ett bra drag eftersom båda har sjunkit kraftigt även efter det, och jag kunde frigöra kassa till andra bolag.
Jag ökade på innehavet i F-Secure något på mitt AOT (aktiedepå), vilket i euro är lika stort som innehavet på mitt OST (aktiesparkonto) som härrör från delningen, och som utgör mindre än 2 % av portföljens värde. Investeringen på OST ligger på minus cirka 8 % och på AOT 9 %.
Jag har för mig att jag har läst någonstans (väldigt osäkert, kan minnas fel) att korrelationen mellan aktierna vid spin-offs kan fortsätta under en lång tid. Det vill säga att i det här fallet skulle negativiteten kring F-Secure vara en följd av WithSecures svaghet. Jag skulle dock inte sätta huvudet i pant på detta, eftersom spin-offs i genomsnitt borde avkasta bättre än resten av börsen, och det är ganska långt ifrån sanningen när det gäller det här bolaget.
Det ska i varje fall bli intressant att se vad det blir för resultat. Jag förväntar mig inget särskilt starkt resultat, då en viss mjukhet kunde skönjas i Q1-resultatet gällande tillväxten ![]()
![]()
Köprekommendation från Carnegie.
Jag har försökt fundera mer på det här caset och för tillfället lutar jag åt att marknaden inte litar på F-Secures förmåga att skapa aktieägarvärde med den nuvarande strategin. Bolaget genererar ett bra kassaflöde som förväntades delas ut till aktieägarna. Nu signalerar dock bolaget självt att det inte nödvändigtvis blir den förväntade vinstutdelningen till ägarna, utan att bolaget investerar det i den egna verksamheten, det vill säga i företagsförvärv, och kanske även i framtida förvärv så snart skuldsättningen har pressats ner. Marknaden litar uppenbarligen inte på att dessa affärer skapar värde. Kan orsaken vara det pris som betalades för Lookout? Vad tänker ni andra?
Det är ju också möjligt att SEB:s försäljningar, som syntes i förra månadens ägarlista, har fortsatt, det vill säga att det är någon större aktör som dumpar sitt innehav.
När man funderar på dessa saker är det alltid bra att också reflektera över vad ordet ”marknaden” betyder i det här fallet. Det är alltså ett ganska koncentrerat ägande i bolaget, där de 30 största ägarna äger nästan 70 % av aktierna (67,74 % för att vara exakt).
I den gruppen har inga särskilt betydande förändringar skett; på plats 17 finns den enda som minskat (Nordeas fond – har minskat med 135k aktier, och en annan som minskat på plats 21 har sålt 49k aktier). Samtidigt har dock de stora ägarna legat mer på köpsidan med ökningar på cirka 920k aktier.
När man tittar på situationen för de 100 största ägarna finns det bara ett par andra som minskat, och i slutet av listan är innehaven redan relativt små (36k räcker för att komma med på listan). F-Secure
Och när man tittar tillbaka på ägarrapporterna har Mandatum Livförsäkringsaktiebolag minskat sitt innehav avsevärt (i praktiken halverat från över 8 miljoner till nuvarande cirka 4 miljoner aktier). Det har alltså rört sig om ganska stora mängder som har kommit ut till försäljning, och sådant pressar säkert kursen i en aktie med så låg omsättning (koncentrerat ägande).
Så jag tror personligen att det förklarar kursutvecklingen ganska mycket. Jag är givetvis intresserad av att höra tankar från någon mer erfaren. Jag har själv inte tillräcklig erfarenhet/förståelse för hur sådana här större poster påverkar kursen i en aktie som i övrigt har låg omsättning.
F-Secure publicerar sitt Q2-resultat på torsdag och här är Atte och Ronis kommentarer kring detta. ![]()
F-Secure rapporterar sitt Q2-resultat på torsdag klockan 8.00. Vi förväntar oss en tvåsiffrig omsättningstillväxt från bolaget, vilken förvärvet av Lookout hann driva på under kvartalet för en månads del. Vi förväntar oss att den operativa lönsamheten har försvagats något från jämförelseperioden på grund av den ökade kostnadsstrukturen till följd av delningen, extra kostnader relaterade till övergångsperioden samt satsningar på integrationen av Lookout. Utöver de organiska tillväxtutsikterna är det i rapporten särskilt intressant att höra kommentarer om de första stegen i integrationen av Lookout.
Det här färska F-Secure-förvärvet Lookout skulle alltså (om det hade varit med under hela kalenderåret 2022) ha tillfört ytterligare 18,6 milj. i EBITA och 35,9 milj. i omsättning (Källa: F-Secures börsmeddelande 26.4.2023). Vad har jag missförstått nu igen när jag blandar ihop EBIT och EBITA, då jag inte förstår skillnaden mellan de två, alltså vad betydelsen av bokstaven “a” i slutet är jämfört med EBIT? I den beräkningen är rörelsemarginalen 51,8.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/f-secure-oyj-puolivuosikatsaus-11-3062023
Omsättningen ökade med 11,1 procent till 30,5 miljoner euro (27,5 milj. euro).
Justerat EBITA uppgick till 9,9 miljoner euro (10,1 milj. euro) och utgjorde 32,4 procent av omsättningen (36,7 %).
Resultat per aktie uppgick till 0,04 euro (0,03 euro).
Justeringar av EBITA till följd av förvärvet av Lookouts konsumentsäkerhetsverksamhet uppgick till -4,6 miljoner euro (-3,0 milj. euro). Avskrivningar på immateriella tillgångar som uppstått vid företagsförvärvet uppgick till -0,7 miljoner euro.
Roni har varit överoptimistisk gällande F-Secure:
Omsättning: 30,5 vs 31,3
Rörelseresultat (just.): 9,9 vs 10,9
Rörelseresultat (EBIT): 4,1 vs 7,5
Med tanke på att aktiekursen har sjunkit 35 % i ett praktiskt taget oavbrutet kursfall sedan nyheten om förvärvet i april, tycker jag inte att det här direkt är någon bomb. Jag var redan lite rädd för att de som vet återigen hade haft koll och att det skulle komma någon helt hemsk negativ överraskning. Nåväl, kanske är den först på väg och hänger ihop med de framtida resultaten på sista raden från Lookout-förvärvet. ![]()
Här är Arvopaperis kostnadsfria artikel om F-Secures resultat.
VD-intervju:
Helt logiska resonemang. Nyförsäljningen bromsar in, men förnyelserna av prenumerationer rullar på som vanligt. Det innebär att konsumenterna åtminstone inte än så länge sparar aktivt genom att dra ner på it-säkerheten genom att säga upp eller låta bli att förnya sina prenumerationer, vilket är goda nyheter. Däremot, om man inte redan har en säkerhetslösning på sina enheter, är det för tillfället mer sannolikt än tidigare att man väljer att inte skaffa en. Kanske handlar det också om psykologi; det är lättare att acceptera en kostnad som redan funnits tidigare än att ta på sig en ny (om än liten) utgift ovanpå all annan försvagad köpkraft.
Undrar om det här skyddet för nätets slutpunkt kommer till kundens terminalutrustning (routrar, fibermodem osv.) eller någonstans i operatörens ände av nätet? Är detta en del av Sense?
Riktkurs 2,80€ och rekommendation KÖP.
Med våra prognoser är F-Secures justerade EV/EBITA-multipel för 2024 9x och motsvarande P/E-tal 10,6x. Vi anser att multiplarna är låga i förhållande till F-Secures långsiktiga vinsttillväxtpotential och starka kapitalavkastning.
Okej, angående detta och Sense i allmänhet så har jag fått svar via IR.
Så F-Secure Sense är i praktiken:
- En produkt som kommer i anslutning till routern
- Dessa routrar säljs av operatörer
- Sense måste integreras i varje produkt separat (åtminstone än så länge)
- Partnerskap underlättar integrationen, eftersom hårdvarutillverkare (t.ex. Zyxel) säkerställer att Sense fungerar på deras enheter
- Funktionerna i Sense liknar de i övriga Total, men fungerar naturligtvis bara i hemmanätverket.
- I Finland säljer Elisa Sense och det ingår i Kodin tietoturva. Man kan läsa mer på Elisas webbplats.
- F-Secure specificerar inte omsättningen för enskilda produkter separat, men Senses andel är mycket liten
Med vd:ns ord (CEO letter):
Vi gjorde goda framsteg gällande andra nyckelprodukter: bland annat undertecknade ett asiatiskt CSP-företag ett F-Secure Sense-avtal, och tjänsten är planerad att starta i början av 2024. I och med detta har Sense åtta CSP-partner.
Enligt IR är inte alla dessa åtta i produktion ännu.
Den där DNS-lösningen som Laaksonen talade om är en ny produkt. Det är en lösning som körs i operatörens nätverk och ger ett sämre skydd än Total, men kräver å andra sidan inga appar eller egentligen någonting alls av användaren. Ett intressant tillskott enligt mig.
Jag föreslog om IR skulle vilja svara på våra frågor även direkt på detta forum, och de överväger det. Naturligtvis är det en avvägning om man ska blanda sig i diskussionen eller inte (detta är min egen fundering
).
Hoppas detta var till hjälp för andra. Själv känner jag nu att jag förstår F:s produkter mycket bättre.
Tveka inte att kontakta IR om ni har några frågor. De är riktigt trevliga människor!
Edit: För er som inte vet vad DNS är, så används det i praktiken för att översätta adresser som “Inderes.fi” till IP-adresser, vilka datornätverk sedan faktiskt använder. Enkelt förklarat.
Edit 2: Punkterna ovan har delats med IR:s uttryckliga tillstånd.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/f-secure-oyj-johdon-liiketoimet-laaksonen-2
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/f-secure-oyj-johdon-liiketoimet-somerkallio-2
Edit: @Atte_Riikola @Mututuntuma då förstår jag, tack för förtydligandet!
Det rör sig alltså om överenskomna köp, inget egentligt informationsvärde.
Lika bra att nämna direkt att köpen ligger på 1200–3600 € per person. Det rör sig troligen om förutbestämda köp, men oavsett vilket är det svårt att se någon positiv eller negativ signal i dem.