Ekonomidirektören köpte 9 500 st.
Jaha, det var alltså inte bara flirtande ![]()
Hoppas att det här samarbetet räcker långt!
F-Secure Trust ska omdefiniera konsumentskyddet i den agentbaserade AI-eran
TIS, 19 MAJ, 2026 18:00 CETRapportera detta innehåll
Säkerhetsledaren skisserar branschens första lösning som är livskraftig för alla konsumentvarumärken
LOS ANGELES (19 maj 2026) — Idag lade den digitala säkerhetsledaren F-Secure fram sin vision för förtroende som den avgörande kommersiella möjligheten i den agentbaserade AI-eran (agentic AI), och tillkännagav F-Secure Trust tillsammans med sin strategiska allians med Quantum AI Lab Qutwo. Presenterad av F-Secures VD och koncernchef Timo Laaksonen vid F-Secures årliga partnertoppmöte, introducerar F-Secure Trust en ny generation av skyddsfunktioner designade för en värld där AI-agenter agerar på konsumenternas vägnar — och etablerar betrodda digitala upplevelser som den definierande standarden för konsumentsäkerhet i den agentbaserade eran.
Vi har nått en brytpunkt för förtroende
AI har gått från att vara ett frågeverktyg till ett delegationsverktyg. Agenter bokar nu biljetter, jämför priser och gör inköp i våra namn. Denna förskjutning har skapat en förtroendeklyfta i centrum av det digitala livet. F-Secures egen globala konsumentundersökning visar att 84 % av konsumenterna oroar sig för att AI gör det omöjligt att avgöra vad som är äkta på nätet, och 44 % är oroliga för att använda AI i sig.
“Den avgörande utmaningen för konsumenter i AI-eran är inte kapacitet — det är förtroende”, säger Timo Laaksonen, VD och koncernchef för F-Secure. “Förtroendeklyftan vidgas på två fronter: konsumentbeteende och det föränderliga hotlandskapet. Vi står vid en brytpunkt för förtroende (Trust Inflection Point), och detta ögonblick kommer att skilja företag och ledare åt — de som såg det komma och agerade, och de som inte gjorde det.”
Från punktskydd till betrodda digitala livsstilsflöden
F-Secures svar bygger på två fundamentala skiften: från skydd till motståndskraft, och från säkerhet till förtroende. F-Secure Trust ger kontinuerligt skydd över hela digitala flöden — från första sökning till slutlig leverans, genom varje enhet och steg, oavsett om det drivs av konsumenten eller dennes AI-agent.
Inom ramen för F-Secure Trust är två framstående funktioner under utveckling:
-
F-Secure TrustPath: en unik metod som säkrar hela digitala livsstilsflöden från början till slut — genom att kartlägga varje kontaktpunkt från upptäckt till leverans under en och samma betrodda upplevelse.
-
F-Secure TrustGuard: ett skyddslager kring AI-interaktioner som hjälper konsumenter att interagera med tillförsikt i en AI-medierad miljö.
F-Secure Trust-funktionerna förväntas gå in i betafas under fjärde kvartalet 2026 och i produktionsfas under första kvartalet 2027.
Betrodda digitala upplevelser tillhör de varumärken konsumenterna redan litar på
F-Secures forskning visar att 93 % av konsumenterna anser att det är viktigt att deras digitala tjänsteleverantör erbjuder skydd, och 82 % säger att säkerhet påverkar deras val av leverantör. Den instinkten pekar på en dubbelsidig möjlighet. För konsumenter håller förtroende på att bli en premiumvara: i takt med att AI-ångesten växer, ökar också viljan att betala för ett skydd som är synligt och verifierbart. För digitala tjänsteleverantörer, finansiella tjänsteföretag, stora detaljhandlare och digitala plattformar är förtroende inte längre valfritt — det är förutsättningen för att alla AI- eller agentbaserade affärsmodeller ska lyckas. Konsumenter kommer inte att delegera uppgifter till agenter som verkar under varumärken de inte litar på. De organisationer som redan har förtjänat en plats i konsumenternas liv är bäst rustade att möta båda sidor av den efterfrågan. F-Secure Trust bygger kapaciteten att även betjäna dem direkt.
“AI-eran kommer att definieras av kvaliteten på de digitala upplevelser konsumenterna kan lita på. Den enda frågan är vilka varumärken som kommer att sätta den standarden”, säger Laaksonen. “F-Secure Trust ger alla varumärken med en genuin kundrelation verktygen för att ta den positionen.”
38 år av förtjänat förtroende
F-Secures position i förtroendeekonomin grundar sig på meriter som inte kan skapas på kort tid: 38 år av att skydda konsumenter, partnerskap med över 200 organisationer globalt och en direkt närvaro mot konsumentmarknaden. F-Secure Trust utökar den expertisen till alla vägar ut på marknaden. För att läsa mer om F-Secures ledande utbud inom cybersäkerhet för konsumenter, besök: https://www.f-secure.com/en/partners.
Om F-Secure
F-Secure är ett människan-fokuserat, AI-drivet cybersäkerhetsföretag för konsumenter med 38 års expertis i att hantera digitala hot. Vi hjälper digitala tjänsteleverantörer att förvandla förtroende till en värdefull tillväxtmotor — genom att skydda deras kunder och samtidigt göra det möjligt för dem att leva sitt bästa digitala liv i en värld av skoningslösa, AI-drivna bedrägerier.
Med miljarder säkrade digitala interaktioner varje år, tiotals miljoner skyddade konsumenter globalt och över 10 miljarder dollar i skapat partnervärde, levererar vi bevisad effekt i stor skala.
Presskontakter
Sabrina Evans
Head of Content & Communications
Meghan Sawyer
Senior PR Manager, US
Joel Latto
PR Manager, EMEA
Det var många ord, men jag förstod ingenting. Jag skulle verkligen önska kommunikation på klarspråk istället för “Pekka Himas-aktigt” målande. Jag tillhör de 100 största aktieägarna, men har ändå svårt att få reda på (eller rättare sagt, jag har inte lyckats få reda på) vad i hela friden dessa nya funktioner är för något. Jag skulle kunna investera mer, men det kräver begriplig kommunikation om tjänsternas innehåll och naturligtvis fler bevis på lönsam tillväxt.
Jag köpte Total via min egen operatör, helt enkelt bara för att förstå vad det är. Jag kan tänka mig att försäljningen skulle gå bättre om man kommunicerade på ett begripligt sätt till människor (potentiella kunder).
Oavsett vad är det en stel text, och det verkar som att @KanaTaco delade en maskinöversättning med oss utan att nämna det särskilt. Dessutom vore det bra med en länk till originaltexten.
Tack @KanaTaco , ja, det verkar som att översättningen sker automatiskt. Det går säkert att stänga av genom att ändra inställningarna, men jag har inte heller satt mig in i det själv
.
Här är länken: https://news.cision.com/f-secure/r/f-secure-trust-set-to-redefine-consumer-protection-in-the-agentic-ai-era,c4349941
Tydligen översätter forumet texter automatiskt med AI. En ganska onödig funktion…
För F-Secures del verkar många väsentliga pusselbitar nu vara på plats:
Välkänt varumärke och stark marknadsposition
Betalningskraftig och stabil kundbas
Stark intjäningsförmåga och kassaflöde
Hanterbar skuldsättningsgrad
Tillväxtstrategi och innovativ produktutveckling
Vinner kundavtal från konkurrenter på kärnmarknaderna
Möjlighet till stigande utdelning
Ledningen köper aktier
Verkar vara en no-brainer![]()
Själv har jag svårt att tro att F-Secure snabbt kan petas bort från de relativt konservativa marknaderna, trots den allmänna hastigheten inom mjukvaruutveckling.
26.05.2026 kl. 10.00
F-Secure Oyj - Ledningspersoners transaktioner - Pulkkinen
Anmälningsskyldig
Namn: Robin Pulkkinen
Befattning: Ekonomidirektör (CFO)
Karaktär av transaktion: FÖRVÄRV
Volym: 4500 Enhetspris: 1.982 EUR
En färsk artikel från SimplyWallstreet ser potential.
F-Secure bort från börsen? Risto Siilasmaa: Det återstår att se
Här är Ronies kommentarer från F-Secures investerarevenemang ![]()
F-Secure arrangerade igår ett Investor Deep Dive-evenemang riktat till investerare (se inspelningen här), där huvudtemat var att accelerera tillväxten genom Tier 1-operatörspartner. Bolaget har enligt egna utsagor vunnit varje Tier 1-avtal de siktat på under 2024 och 2025, och nästa steg är att skala upp dessa kundrelationer till omsättning samt att vinna de återstående största partnerskapen. Vi anser att evenemanget stärkte kärnan i investeringscaset, nämligen att potentialen i Tier 1-affärsverksamheten är betydande och att vi redan i år kommer att börja se resultat av detta i form av accelererande tillväxt.
En snabbnyhet från Kauppalehti till denna tysta tråd: SEB höjer riktkursen för F-Secure till 2,1 euro (tidigare 1,8 euro), upprepar behåll-rekommendation
Här är länken till intervjun med Timo:
Trevlig helg till den här tråden också! ![]()
SEB ökade med 648 375 aktier och Citibank med 295 933 aktier i juni. Vi vet inte vilka som står bakom dessa förvaltarregistreringar. Möjliga arrangörer?