Smartare är jag inte, men jag svarar ändå ifall någon kan dämpa mina egna orosmoln.
Det enda som förvånar mig något i det här caset är hur flegmatiskt tier 1-kunder verkar förhålla sig till sin affärsverksamhet med F-Secure. Undertecknandet av Verizon-avtalet fördröjdes ju i en evighet, och VD:n sa i intervjun för Q4 2025 (när förhandlingarna fortfarande pågick) att iterationsprocessen för avtalsförhandlingar tar över två månader per vända på grund av partnerns långsamhet. Det kanske säger något om Verizons beslutsprocesser eller liknande, men det kändes lite märkligt när det nu i intervjun för Q2 2026 sades att en annan tier 1-lansering har fördröjts avsevärt på grund av partnerns resursprioriteringar. Kanske läser jag in för mycket i detta, och det kanske inte är ett problem för investeringscaset i sig, men det känns som att vi och partnerna inte riktigt ligger på samma motivationsnivå.
Lägg därtill att F-Secure enligt egen utsago har vunnit alla tier 1-upphandlingar de senaste två åren. Säger det något om hur briljant F-Secures produkt är och hur rätt den är positionerad, eller något annat…
Å andra sidan är det ju inte ett PE30-kvalitetsbolag med starka vallgravar vi köper, åtminstone inte än.
I den senaste intervjun lät det i och för sig bra att om partnerna kräver extremt hög driftsäkerhet för tjänsterna, så kan det på lång sikt bli en liten konkurrensfördel om och när F-Secure har kapaciteten och meritlistan (track record) för att leverera det.
PS. Gick man igenom problemen med indrivning relaterat till kassaflödet mer i detalj under webcasten? Den meningen i delårsrapporten lät ganska märklig, även om Atte snabbt avfärdade den under resultatliven.