F-Secure som investeringsobjekt

Jag lyssnade på intervjun och analyserade Q2-siffrorna lite i huvudet.

Timo är återigen en förtroendeingivande talare. Min egen (optimistiska) hypotes är att denna Tier 1-strategi kommer att ge en betydande tillväxt på 10–15 % under de kommande 1,5 åren (och förhoppningsvis även därefter). Verizon minst 15 miljoner dollar per år + en annan betydande kund med fördröjningar live under Q4/26 eller Q1/27. Aktien är ju relativt billig just nu och marknaden tror nog inte fullt ut på att tillväxten skulle rinna ner till sista raden. Timo konstaterade dock i intervjun att man under de senaste 9–12 månaderna varit tvungen att investera i förväg för att säkra dessa stora vinster, och nu borde det synas från och med Q3. Dessutom bör opex (rörelsekostnaderna) kunna hållas flata, och konsulter har konverterats till egna anställda, vilket gör att den utnyttjade kompetensen är relativt sett billigare. Även skuldbördan minskar i god takt. Jag ökade innehavet idag och det utgör nu en betydande andel på 5 % i min portfölj.

Kan någon smartare förklara varför detta inte skulle vara ett “screaming buy”? Och finns det några fundamentala fel i mina resonemang? Handen svettas fortfarande över köpknappen när vi ligger på 1,8X-nivåer.

11 gillningar