Jeg tænker, at den KL-artikel bare er et indlæg, hvor journalistens forståelse ikke rækker langt nok. Jeg ville ikke bruge mere tid på det.
Det er præcis sådan, det hænger sammen. Datacentre samt elektrificering generelt øger elforbruget. Der skal produceres mere strøm. En af de billigste metoder, som favoriseres af den grønne omstilling, er vindkraft. Til konstruktionen af disse vinger er der brug for et produkt, som Exel har en velfungerende løsning til. Desuden skal energien transporteres. Exel har også halvfabrikata til dette formål.
EDIT: Jeg kom lige i tanke om, hvorvidt Google mon kom til Finland for flere år siden efter at have indgået en PPA-aftale (Power Purchase Agreement)? Det vil sige, at de forpligter sig til at købe hele produktionen fra en vindmøllepark. På den måde kan ét datacenter direkte øge mængden af vindkraft. Men der bliver stadig ikke solgt Exel-komponenter direkte dertil i det tilfælde. De køber vindmøllen fra den bedste leverandør, og så er det til dels tilfældigt, om der er Exel-materialer i den eller ej.