Taaleris porteføljeforvalter Mika Heikkilä præsenterede sin drømmeaktie på Sijoitus Invest. Drømmeaktien:
En velkendt, forståelig branche
En god, forståelig ledelse, der fortæller, hvad der vil blive gjort for at klare sig i fremtiden.
Et produkt, der forbedrer verden, gerne en megatrend (f.eks. klimaforandringer).
Viden er begravet under andet, ingen ønsker aktien (ingen af tilhørerne på investeringsmessen ville række hånden op og sige, at de ejer den.)
Dette er værdinvestor Heikkiläs drømmecase. Hvad er din mening om Mika Heikkiläs aktie?
Heikkilä listede selv tre aktier, som han ville købe nu, hvis han skulle starte: Jeg sagde “put your mouth where your money is”. Lad os sige, hvor han har investeret.
Taaleri
Værdimarkedets største Stora Enso
Mikromarkedets største Exel
Rediger: Tilføj gerne aktier til tråden, som du mener opfylder Mika Heikkiläs drømmeaktiens kriterier.
{“content”:“Aktieudvælgere, ja, hvis kritik er tilladt. Saulis videoudvælgelser i hans egen portefølje har ikke været helt så strålende, som jeg husker, han har fremhævet, og Mikkas skarphed ser ud til at være sløvet, ikke mindst på grund af Nordea. Fejl sker selvfølgelig. \n\nHvad er min “Nordea”-aktie eller MH-aktie? Nå ja, spøg til side. MH-aktien er Elecster, Apetit, Fiskars, Oriola, Rovio… Selvfølgelig har disse også alt for mange negative ting til fælles, og værdiansættelsen er forståeligt nok lav på grund af den nuværende dårlige performance. Måske hvis man skulle fremhæve mere kvalitet, så tilbageholdes Remedy unødigt på grund af Control og dens værdiansættelse.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Det, der irriterer mig mest, er, at fejlen ikke kan indrømmes, men man fortsætter med et positivt syn, selvom alle andre har bemærket den negative udvikling. Derfor kan jeg ikke udelukke personlig fortjeneste fra analyserne. Jeg stoler kun på mig selv, og så kan jeg også bebrejde mig selv for tabene.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Diskuter ikke aktieplukkere. Få finder kun diamanter, men faktisk kan selv et par af dem i porteføljen gøre underværker. Det er mildt sagt en god følelse, når man finder en undervurderet aktie, som man tror på fremtiden for. Og så kommer man med på bølgen Nogle skal man så skille sig af med, hvilket ikke er helt nemt, for man knytter sig… men nogle kan man beholde for evigt.”,“target_locale”:“da”}
Det er min under-radaren midcap MH-aktie i porteføljen. Alle de ovennævnte kriterier er opfyldt, plus lav gældsætning, god organisk vækst, høj ROE/ROI og et par procents udbytte.