Evolution AB - Kungen av iGaming

Jag pysslade ihop några bilder till med hjälp av AI. Som tidigare konstaterats har aktiekursen ingen större betydelse för de dagliga köpvolymerna (EVO ropar inte till den part som fått uppdraget att “för sjutton, köp mer när det är billigt idag”), men man kan konstatera att inköpsvolymerna baserat på rapporterna har ökat markant sedan programmet startade (slutet av maj).

Och till sist procentandelarna av hur mycket som köpts av dagens omsättning.

CoPilot-observationer:

• I programmets inledningsskede var andelen typiskt cirka 15–25 % av dagens omsättning.
  • I slutet av juni och början av juli steg andelen under flera dagar till över 30 % av marknadsomsättningsvolymen.
  • Den högsta noterade nivån var 32,7 % (3.7.2026), då Evolution köpte 198 386 aktier och dagens totala omsättning var 606 105 aktier.
  • Grafen visar tydligt att programmets framskridande i allt högre grad börjar bli beroende av marknadens likviditet snarare än det tillgängliga mandatet på 2 miljarder euro.

Jag frågade vidare hur det är möjligt att EU:s Safe Harbour-gräns (max 25 % av volymen) verkar ha överskridits periodvis. Svaret var:

“Det är troligtvis inte så att Evolution har brutit mot Safe Harbour-regeln, utan snarare att våra beräkningar använder fel nämnare. Vi använde dagens faktiska börsomsättning, trots att Safe Harbour-gränsen vanligtvis baseras på den genomsnittliga dagliga volymen (Average Daily Volume, ADV), som beräknas över en längre tidsperiod. Dessutom kan det finnas undantag och särskilda regler vid genomförandet av köpen. Evolution uppger själva att programmet genomförs i enlighet med MAR- och Safe Harbour-förordningarna.”

Som exempel den nämnda dagen med 32,7 % för en vecka sedan i fredags. Safe Harbour använder normalt inte samma dags slutgiltiga realiserade omsättning, eftersom den inte ens är känd under pågående handel. Istället baseras regeln typiskt på genomsnittlig daglig volym (ADV) för de 20 föregående handelsdagarna. Om ADV exempelvis vore 900 000 aktier, skulle ett köp på 198 386 aktier motsvara endast cirka 22 % av ADV och inte överskrida 25 %-gränsen.

MarketScreener rapporterar Evolutions 20-dagars genomsnittliga omsättning till cirka 818 000 aktier per dag i början av juli.

Om man använder en ADV på 818 000 aktier:

• 198 386 / 818 000 ≈ 24,3 %
  • 202 104 / 818 000 ≈ 24,7 %
  • 205 504 / 818 000 ≈ 25,1 %

I så fall verkar de flesta dagarna vara mycket nära, men inte väsentligt över, Safe Harbour-gränsen.

Ber om ursäkt om AI orsakar utslag, men jag var nyfiken och undersökte samt ställde förtydligande frågor, och upplevde att jag lärt mig något nytt. Hoppas att samma känsla sprider sig till andra.

Summa summarum – EVO suger nu ut alla aktier från marknaden som volymen tillåter.

18 gillningar