Evli - ren förmögenhetsförvaltare

Och här är intervjun!

10 gillningar

Man ska ge beröm där beröm förtjänas

Tack @Sauli_Vilen för att du lyckades få Maunu att prata framför kameran! Företagets kommunikation är verkligen på en helt annan nivå när man får höra det berättas istället för att bara titta på slides :ok_hand:

Även om bankirer är kända för att vara snåljåpar, vore det trevligt att få se företagsledningen framför kameran även i fortsättningen, kanske en gång om året eller liknande. :wink:

10 gillningar

Tack, kul att höra! Det är ju för er vi gör dessa :raising_hands:

Och ja, det var riktigt bra svar från Maunu :microphone:

11 gillningar

Verkligen sevärt innehåll. Med Maunus intervju som språngbräda: jag har på sistone funderat på hur sällan VD:arna för finländska kapitalförvaltare av boutique-typ (eller ens bankernas kapitalförvaltning) faktiskt syns offentligt, särskilt i dessa så kallade nya placerarmedier, som poddar. Deras synlighet i den allmänna ekonomiska debatten är också ganska begränsad, särskilt i jämförelse med bankchefer eller VD:ar för stora börsbolag. I USA står VD:arna inom kapitalförvaltningsbranschen nästan undantagslöst själva på scenen och bidrar nästan varje vecka med sina insikter om världshändelserna ur ett investerarperspektiv.

Detta känns i viss mån märkligt, eftersom kapitalförvaltning är just en sådan bransch där förtroende, tänkande och visionärt tänkande utgör själva kärnan i affärsverksamheten. Många boutique-firmor har en genuint intressant story, placeringsfilosofi, marknadssyn och en ledare med en tydlig egen röst, men innehållet stannar ofta vid kundmöten och kundwebbinarier, och även där presenteras det ofta av experter, och inte ens på ett särskilt konsekvent sätt.

Man kan tänka sig att det just nu skulle finnas ett enormt utrymme för thought leadership. De stora årskullarna för över sin förmögenhet till nästa generationer, och denna nya ägar-generation söker kapitalförvaltning på ett helt annat sätt än tidigare: transparens, begriplighet, visionärt tänkande, digitalitet och framför allt känslan av att någon faktiskt analyserar marknaden för deras räkning istället för att bara sälja en produkt. I den här situationen skulle en VD för Evli, eQ eller någon annan motsvarande boutique-förvaltare, som vågar kliva fram, ta ställning, prata om marknaden, investeringar och till och med branschens problemområden öppet och med sin egen röst, kunna bygga en enorm top-of-mind-position för sitt bolag. Om jag själv satt i den rollen skulle jag åtminstone gladeligen ställa upp i mängder av poddar och försöka förtjäna synlighet för bolaget genom att dela med mig av mina insikter. Jag kan inte säga i vilken utsträckning branschens regelverk hämmar detta och i vilken utsträckning branschen bara är försiktig och konservativ, men det känns ändå som att många missar denna möjlighet.

Men verkligen kul att sådana här intervjuer sammanställs och sänds ut. Det torde vara klart att behovet av äkta, genuin investerarinformation betonas ytterligare i AI-eran. Här har aktörer som Inderes enligt min mening en allt viktigare roll – och till exempel den här intervjun med Maunu är just sådant värdeskapande innehåll.

Under det senaste året har jag i mitt arbete kartlagt och träffat ett drygt tiotal aktörer i branschen. Man skulle kunna skriva länge om branschen, likaså om aktörernas differentiering och dess utmaningar ur kundens perspektiv. Men det får bli en annan gång.

28 gillningar

Sauli har skrivit en ny bolagsanalys om Evli efter Q4. :slight_smile:

Evlis Q4-rapport var utmärkt i alla avseenden, och den krönte bolagets rekordår. Efter den utmärkta rapporten har vi gjort små positiva revideringar i våra prognoser, och vi förväntar oss en rejäl resultattillväxt från bolaget under de kommande åren. Aktiens värdering har dock stramats åt tydligt efter kursrallyt, och risk/avkastningsförhållandet har i vår analys blivit otillräckligt. Vi justerar vår riktkurs till 26,0 euro (tidig. 24,0e), men sänker rekommendationen till minska (tidig. öka).

Citat från rapporten:

Endast små preciseringar i prognoserna

Vi har endast gjort små uppjusteringar i våra prognoser. Vi förväntar oss att resultatet för 2026 förblir oförändrat, då normaliseringen av prestationsbaserade arvoden från rekordnivån 2025 döljer den starka tillväxten på annat håll. Vi noterar dock att EPS växer, eftersom minoritetens resultatandel också sjunker rejält i takt med att de prestationsbaserade arvodena sjunker. Under 2027 börjar även rörelseresultatet växa igen, och vi förhåller oss fortfarande mycket positivt till Evlis långsiktiga utsikter. Vi har behandlat våra prognoser mer i detalj i vår färska och fortfarande aktuella omfattande rapport.

9 gillningar

Evli Private Equity IV-riskkapitalfond samlade in rekordstora 184 miljoner euro – alternativa tillgångsslag populära bland investerare | Kauppalehti

Evlis nya riskkapitalfond har uppenbarligen samlat in kapital väl, vilket återigen är en positiv nyhet.

Jag kan inte säga hur jämförbara till exempel Capmans riskkapitalfonder är, men det verkar inte vara självklart att dessa blir fulltecknade i dagsläget.

10 gillningar

Inte alls jämförbar, utan detta är en fond-i-fond, vilket innebär att den inte investerar direkt i bolag utan i andra private equity-fonder. Jämförbar med eQ:s motsvarande, som jag vill minnas var av samma storleksordning.

4 gillningar

Den slutliga stängningen av Evli PE IV-fonden slutfördes med en storlek på 184 MEUR. Under Q4 uppgick kapitalet i fonden till ~160 miljoner. Rekordnivån på över 180 MEUR är en riktigt bra prestation, med tanke på de allmänna utmaningarna för alternativa investeringar. Detsamma gäller för Evlis övriga alternativa investeringar, och bolaget lyckades simma motströms på ett bra sätt under 2025. Enligt min uppfattning förklaras detta av att de alternativa investeringarnas roll i Evlis kundportföljer inte tilläts svälla till orimligt höga nivåer under den senaste uppgångscykeln, vilket har lett till att försäljningen inte har dykt på samma sätt som för många konkurrenter. Vi pratade om detta ämne med Maunu i Q4-intervjun: Evli Q4’25: Hyvistä asemista vuoteen 2026 - Inderes

EDIT: Den här produkten är i själva verket helt jämförbar med eQ:s PE-fonder och CapMans PE-investeringsprogram ( CapMan Wealthin vuosittainen ohjelma keräsi 120 miljoonaa dollaria uutta pääomaa - CapMan ).

10 gillningar

Evli fortsatte sin utmärkta utveckling och nettoflödena steg återigen till nästan 200 MEUR. Försäljningen drevs främst av ränteprodukter, och fördelningen av nyförsäljningen var neutral. För de senaste 12 månaderna översteg nettoflödena redan 2-miljardersgränsen, vilket är en enorm nivå både absolut och relativt sett. Vi noterar att en betydande del av nettoflödena under de senaste 12 månaderna förklaras av de nya Enhanced Index-produkterna, till vilka bolaget har flyttat tillgångar som tidigare funnits i ETF:er inom kapitalförvaltningen (försäljning av Enhanced-produkter ~1,3 miljarder). Det rör sig alltså inte om nytt kapital, men avgiftsnivån för de egna Enhanced-produkterna är dock betydligt bättre än för ETF:er, och därmed har detta en tydlig positiv effekt på avgiftsintäkterna.

8 gillningar