Evli - ren förmögenhetsförvaltare

Verkligen sevärt innehåll. Med Maunus intervju som språngbräda: jag har på sistone funderat på hur sällan VD:arna för finländska kapitalförvaltare av boutique-typ (eller ens bankernas kapitalförvaltning) faktiskt syns offentligt, särskilt i dessa så kallade nya placerarmedier, som poddar. Deras synlighet i den allmänna ekonomiska debatten är också ganska begränsad, särskilt i jämförelse med bankchefer eller VD:ar för stora börsbolag. I USA står VD:arna inom kapitalförvaltningsbranschen nästan undantagslöst själva på scenen och bidrar nästan varje vecka med sina insikter om världshändelserna ur ett investerarperspektiv.

Detta känns i viss mån märkligt, eftersom kapitalförvaltning är just en sådan bransch där förtroende, tänkande och visionärt tänkande utgör själva kärnan i affärsverksamheten. Många boutique-firmor har en genuint intressant story, placeringsfilosofi, marknadssyn och en ledare med en tydlig egen röst, men innehållet stannar ofta vid kundmöten och kundwebbinarier, och även där presenteras det ofta av experter, och inte ens på ett särskilt konsekvent sätt.

Man kan tänka sig att det just nu skulle finnas ett enormt utrymme för thought leadership. De stora årskullarna för över sin förmögenhet till nästa generationer, och denna nya ägar-generation söker kapitalförvaltning på ett helt annat sätt än tidigare: transparens, begriplighet, visionärt tänkande, digitalitet och framför allt känslan av att någon faktiskt analyserar marknaden för deras räkning istället för att bara sälja en produkt. I den här situationen skulle en VD för Evli, eQ eller någon annan motsvarande boutique-förvaltare, som vågar kliva fram, ta ställning, prata om marknaden, investeringar och till och med branschens problemområden öppet och med sin egen röst, kunna bygga en enorm top-of-mind-position för sitt bolag. Om jag själv satt i den rollen skulle jag åtminstone gladeligen ställa upp i mängder av poddar och försöka förtjäna synlighet för bolaget genom att dela med mig av mina insikter. Jag kan inte säga i vilken utsträckning branschens regelverk hämmar detta och i vilken utsträckning branschen bara är försiktig och konservativ, men det känns ändå som att många missar denna möjlighet.

Men verkligen kul att sådana här intervjuer sammanställs och sänds ut. Det torde vara klart att behovet av äkta, genuin investerarinformation betonas ytterligare i AI-eran. Här har aktörer som Inderes enligt min mening en allt viktigare roll – och till exempel den här intervjun med Maunu är just sådant värdeskapande innehåll.

Under det senaste året har jag i mitt arbete kartlagt och träffat ett drygt tiotal aktörer i branschen. Man skulle kunna skriva länge om branschen, likaså om aktörernas differentiering och dess utmaningar ur kundens perspektiv. Men det får bli en annan gång.

29 gillningar