“Ifølge selskabet bliver den elektricitet, der kræves til driften af det russisk-besatte kraftværk, i øjeblikket produceret af dieselgeneratorer, som har brændstof nok til 10 dage.”
Som jeg forstår det, er reaktorerne blevet lukket ned, men kølingen af dem kræver stadig ekstern energi.
“Dette er sjette gang – lad mig sige det igen, sjette gang – at ZNPP har mistet al ekstern strømforsyning og har været nødt til at køre i denne nødtilstand,” sagde Grossi på bestyrelsens kvartalsmøde ifølge en erklæring fra IAEA.
Ingen sikkerhed for videoens ægthed eller kilde, det kan endda være false flag-historiefortælling el.lign., eller også er sandheden et andet sted. Hvis det er den ægte vare, så mange bække små osv. Med et gran salt.
Chefen for landstyrkerne, generaloberst Oleksandr Syrskyj på Telegram:
Oversættelse:
"Betydningen af at holde Bakhmut vokser konstant.
Hver dag byens forsvar holder, giver os tid til at opbygge reserver og forberede os på fremtidige offensivoperationer.
Samtidig mister fjenden i kampen om denne fæstning den mest trænede og kampduelige del af sin hær – Wagners angrebsenheder.
Prigozjins udtalelser bekræfter endnu en gang, at efter en eventuel erobring af Bakhmut af Wagners styrker, vil fjenden få frie hænder og være i stand til at iværksætte en storstilet offensiv med brug af hærens og faldskærmstroppernes materiel.
Dette beviser igen Bakhmuts meget vigtige rolle i vores styrkers overordnede forsvarssystem.
De tusinder af fjender, der døde under stormløbet på byen, er en klar bekræftelse herpå.
Jeg er stolt over vores krigeres mod og heroisme, som med deres udholdenhed forstyrrer angriberens planer.
Kampen i Bakhmut-retningen fortsætter. Fjenden har indsat Wagners mest trænede enheder i kampen. Samtidig lykkes det vores forsvarere at påføre fjenden betydelige tab – både i mandskab og militært materiel.
Hver dag med fortsat modstand giver os værdifuld tid til at reducere fjendens angrebsstyrke."
Fundet på Facebook:
Vi lænestolsgeneraler har haft ret godt styr på vores overvejelser her!
Det atomkraftværk har været i kold nedlukning siden efteråret 2022, og den enorme vandmasse i forbindelse med reaktoren er tilstrækkelig til at håndtere den smule varme, der kommer fra brændselsstavene. Tale om en atomkatastrofe er ukrainsk propaganda, som den gule presse sluger råt, fordi kernekraft i læsernes øjne er skræmmende, og det giver mange klik. Der er altså ingen grund til at tømme butikkerne for jodtabletter denne gang heller
(Også) denne gang kom udtalelserne fra IAEA’s generaldirektør Rafael Grossi:
“Hver gang kaster vi terningen. Og hvis vi lader dette fortsætte gang på gang, vil vores held en dag slippe op,” sagde Grossi til IAEA’s styrelsesråd bestående af 35 nationer.
I og for sig har du ret i, at brugen af nødgeneratorer ikke udgør en umiddelbar fare. Dog gør beskydning og missilangreb mod og fra området det.
Hvis du læste den linkede artikel, ville du bemærke, at udtalelserne om en global strålingskatastrofe kom fra Ukraines Energoatom, som har indlysende interesser i at overdrive faren.
IAEA’s chef udviste derimod moderat forargelse over, at atomkraftværker angribes, selvom de ifølge internationale aftaler burde holdes uden for krigshandlinger. Bombning af et atomkraftværk og strømafbrydelser er naturligvis ikke helt risikofrit, men realistisk set kan der ikke ske noget virkelig alvorligt med en VVER-1000 i den tilstand uden Ruslands bevidste sabotage.
Eftervarmen er naturligvis lavere end umiddelbart efter reaktorens nedlukning, men selv en større mængde vand opvarmes og vil før eller siden få vandet til at koge. Det kan tage alt fra dage til uger at nå kogepunktet, men uden køling vil det ske før eller siden. Nedenfor ses et diagram, der viser, at brugt brændsel producerer eftervarme i meget lang tid, og faren eksisterer så længe, indtil den normale varmeafgivelse er større end den producerede varme. Man kan, hvis man vil, lave beregninger og vurdere, hvor længe faren eksisterer, men jeg ved, at den ikke er forsvundet på så kort tid.
Jeg vidste ikke, hvordan man indsatte et kildelink på telefonen, men ved at google “ydinvoimalaitostekniikan perusteita” og downloade bogen, der findes på STUKs hjemmeside, kan man finde kilden.
Jeg læste skam begge dele, og jeg vil ikke ligefrem kalde Grossis harme for moderat. Han advarer lige så meget om farerne som Energoatom. Er Grossis udtalelser altså også overdrivelse?
Sandbergs Ydinturvallisuus (Kernesikkerhed) er Finlands mest citerede bog om atomkraftteknik, men den er ikke fuldstændig fejlfri, så man skal ikke læse den, som fanden læser bibelen
Pointen med indlægget var, at vi nu taler om så utroligt lange tidsrum, at det ville kræve fra Ruslands side en aktiv passivitet, det vil sige en bevidst beslutning om at forårsage en atomulykke. Disse “10 dage til katastrofe”-overskrifter fra Iltalehti er rent vrøvl. Vi taler ikke om noget Fukushima her, men om eftervarmen fra et trykvandsanlæg (painevesilaitos), der har gode sikkerhedsløsninger og har været i kold nedlukning (kylmäseisokki) i over et halvt år. Hvis vi spekulerede i et scenarie, hvor Rusland helt ignorerede eftervarmen, ville selv vandets kogning ikke være et umiddelbart problem, da vandets faseændringer kræver enorme mængder energi, og vanddampen også kondenserer tilbage til vand.
Hvis vi gik videre, ville en nedsmeltning af brændselsstavene heller ikke i sig selv forårsage en alvorlig atomulykke, men højst lokaliserede radioaktive udslip, og skaderne ville primært være økonomiske (panikevakueringer, tab af kornsalg og tab af atomkraftværker). Hvis en babushka undlod at lade sig evakuere og nåede at få en lille dosis, vil jeg blot konstatere, at skadeligheden af små stråledoser for helbredet ikke engang kan bevises entydigt. Hvis du er uenig, bør du bestille en radon-måling til dit hjem, da finner eksponeres for usædvanligt meget stråling i deres egne hjem, og det er faktisk en større strålingsrisiko at bo i et finsk parcelhus end i nærheden af Zaporizjzja-atomkraftværket
Som en fiks fyr kan du også selv ret nemt beregne et vejledende tal med denne enkle formel
Hver gang der sker noget på Zaporizjzja-atomkraftværket, råber Energoatom op om et potentielt nukleart strålingsholocaust (det er deres job), og Grossi offentliggør en fordømmende, men afbalanceret erklæring, hvor begge parter opfordres til at stoppe angrebene på atomkraftværket, og der udtrykkes ønske om dannelsen af en demilitariseret zone omkring værket (det er hans job). Dette er sket så mange gange nu, at man begynder at blive oprigtigt træt af formiddagsbladenes sensationslystne overskrifter om atomkatastrofer. Hvis du ikke kan se forskel på disse udtalelser, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.
Rusland er blevet aktivt på Hogland (Suursaari).
Edit: Det var faktisk for et år siden. Under alle omstændigheder er det godt for os at huske den pågældende øs betydning i en konfliktsituation. Derfra ville missiler nemt kunne ramme Helsinki. Stedet burde neutraliseres /med det samme. https://twitter.com/akihheikkinen/status/1633767013486141441?t=D7SgBXAmnCDYG3swYCF-gg&s=19
De russiske angreb, der gennembrød det ukrainske missilforsvar så effektivt (81/34), overraskede i det mindste mig. Jeg forstod det sådan, at Vesten på det seneste især har investeret i at forbedre Ukraines luftforsvar, men enten er der ikke nok luftforsvar, de ved ikke, hvordan de skal bruge det, eller også har Rusland brugt sine nye hypersoniske missiler, som er svære at afværge. Hvis og når Rusland har brugt sine nyeste missiler, er det ret mærkeligt, at Vesten ikke engang kan give Polens og Slovakiets gamle MiG-29-fly (30-50) til Ukraine. Der ville ikke være brug for træning; de ville være klar til brug med det samme. De ville næppe heller ændre styrkeforholdet ret meget – om overhovedet – men hvis man bare ser på ødelæggelsen af civile dag efter dag uden at gøre nok, ville det måske være bedre at begynde at forberede Ukraine på afståelse af territorier bag kulisserne. Dette er moralsk fladpandet, men det er sådan, Vesten agerer i øjeblikket.
Jeg er ikke nogen krigshidser – langt fra – men hvis ukrainerne ønsker – som det ser ud til – at forsvare sig, bør de få tilstrækkeligt udstyr til det. Det er uholdbart at tænke på, at Rusland i sidste ende skulle ende med at erobre de områder, de ønsker, efter alt det, Vesten allerede har investeret i Ukraines forsvar.
Det er meget svært at nedskyde ballistiske missiler. Jeg læste et sted, at nogle af de ballistiske missiler, der blev affyret mod Kharkiv og Kyiv, blev affyret relativt tæt på den ukrainske grænse, hvilket betyder en flyvetid på omkring et minut. Der skal man være mere end almindeligt hurtig.
Ifølge denne IL-artikel stopper den amerikanske støtte til Ukraine til sommer, uden begrundelse. Er der nogen, der ved, om journalisten er på vildspor, eller om det faktisk er baseret på noget? Jeg husker Biden sige flere gange “as long as it takes”. Republikanernes øverste ledelse er enig.
“Ifølge Nikkeis undersøgelse kan Det Militærvidenskabelige Akademis modellering være prorussisk for at behage den kinesiske regering. At krigen slutter i sommeren 2023 er dog et muligt resultat, da USA’s betydelige støtte til Ukraine ophører til sommer, og der er endnu ingen sikkerhed for fortsættelse af støtten.”