Mellemøstens sikkerhedssituation og aggressioner

Lørdag den 7. oktober 2023 angreb Hamas Israel.

Situationen i Israel og Mellemøsten har naturligvis været anspændt længe, i årtier eller århundreder afhængigt af perspektivet, men det seneste angreb skruer op for spændingerne.

Som altid har konflikter parter med forskellige synspunkter, og støtter har deres egne skjulte motiver af både religiøse, historiske og politiske årsager.

Konflikter kan forårsage al slags turbulens på råvare-, aktie-, finans- osv. markederne, ligesom der også er en risiko for eskalering.

Jeg åbner en ny tråd til at dissekere sikkerhedssituationen i Mellemøsten.

Jeg nøjes med at linke til Yle’s oversigtsnyhed fra lørdag samt Wikipedias artikel om Israel-Palæstina-konflikten i startindlægget.

42 Synes om

Iran – det medlem af George W. Bushs oprindelige ‘Ondskabens akse’ – forlyder at have hjulpet og velsignet Hamas’ angreb.

Man behøver vel ikke at være spåmand for at sige, at landet også har været med til at bevæbne Hamas.

https://twitter.com/DeItaone/status/1711120526645620951?t=8xNThNQ-m9DFJ99QoS1D0w&s=19

12 Synes om

https://www.globalis.fi/konfliktit/Aasia/palestiina

7 Synes om

Inden for få dage begynder en omfattende og effektiv landkrigsfase, hvis mål sandsynligvis er at ødelægge Hamas’ ledelse og muligvis forsøge at befri gidsler. Der forventes en meget intensiv, men ret kort kamp om Gaza.

https://x.com/NOELreports/status/1711078125084332497?s=20

Ved den libanesiske grænse udkæmpes mindre kampe mod Hizbollah. Styrkeforholdet er så stærkt på Israels side, at der næppe sker noget radikalt.

https://x.com/NOELreports/status/1711115857328255006?s=20

20 Synes om

“Premierministeren, som var stolt af sin enorme politiske erfaring og uvurderlige sikkerhedsvisdom, fejlede fuldstændigt i at erkende de farer, han bevidst skabte ved dannelsen af sin regering”

“Enhver israelsk regering ville reagere kraftigt på et sådant angreb, men en regering, der inkluderer ultranationalistiske partier, har ikke råd til at fremstå svag. Modangrebet vil blive virkelig hårdt”

10 Synes om

For at gøre denne internationale suppe rigtig tyk, smider vi Trump med i gryden. Det indrømmes, at det er 6 år gammel information i dag, hvad han end måtte have delt. Men mange ting ændrer sig ikke nødvendigvis i årevis, som f.eks. placeringen af våbenlagre, lagermængder af våben osv.

https://x.com/riotwomennn/status/1711022970007691333?s=20

Hamas’ møder med Lavrov er blevet rapporteret sidste år og i år. Jeg gætter på, at Lavrov ved dette års møde sandsynligvis ikke havde nogen hæmninger i forhold til at fortælle alt det, man ved om Israel. Selvfølgelig stammede sikkert ikke alt eller størstedelen af Hamas’ informationer til forberedelse af angrebet fra Trump; Rusland har helt sikkert bedre kilder.

Det er dog bemærkelsesværdigt, at den amerikanske præsident afslører klassificerede oplysninger vedrørende sine allierede og ikke engang forstår, at han har kludret i det, men blot konstaterer, at “Han har fuld ret til at gøre dette”.

https://x.com/riotwomennn/status/1711023659354067438?s=20

Edit: Som en påmindelse er Iran heller ikke en monolitisk boks. Husker alle teenagernes oprør og demonstrationer tidligere i år? De er ikke de eneste, der ikke bryder sig om deres eget styre. Oppositionen har brug for støtte der.
https://x.com/Tendar/status/1711111629704761699?s=20

13 Synes om

Godt at der blev oprettet en separat tråd. Her kan man nok også poste ting om Armenien-Aserbajdsjan, når den egentlige krig bryder ud. Det virker også til kun at være et spørgsmål om tid.

Sidste år trak man på smilebåndet, da Hamas-lederne besøgte Rusland, og tænkte, hvor ynkeligt det var. De udsendte vist en fælles erklæring i stil med, at de “vil gøre alt for at svække Vesten”.

Dette lortetrick fra Hamas ender nok bare med at forene Vesten endnu mere nu. Israel husker nok bedre, hvem de rigtige partnere er, og Europa bliver nødt til at vågne op til denne verden fra sine privilegerede, oppustede luftkasteller.

Forhåbentlig eskalerer det ikke, men luftbombardementer af Iran er vel i det mindste inden for sandsynlighedens grænser, og Gaza ender nok under fuld israelsk kontrol i de kommende år, hvis ikke årtier.

Et aspekt, der bekymrer i denne situation, er Netanyahus øgede magt i israelsk politik i ly af krigstilstanden. Han virker som typen, der tager alt, hvad han kan få, og dertil er han tilhænger af en aggressiv udenrigspolitik (dog ved jeg ikke så meget i dybden, min holdning er sikkert påvirket alt for meget af tilfældige vestlige nyhedskilder uden for Israel). Ingredienserne til et diktatur er dog til stede.

Markederne er endnu ikke dykket helt vildt (tja, i det mindste målt i forhold til det dystre år 2023). Der ventes nok primært på, hvordan Iran-Israel-situationen udvikler sig.

15 Synes om

Iranerne er trætte af, hvordan de lever i fattigdom, mens Iran finansierer Assads styre, Houthi-oprørerne og adskillige terrororganisationer som Hamas med milliarder. På grund af dette og atomvåbenprogrammet er sanktionerne stadig i kraft.

Så når de buher på stadion, handler det primært om frustration over deres egen situation.

Israel har offentligt antydet, at de har til hensigt at fjerne Hamas fra magten. Det er altså ikke meningen at genbesætte Gazastriben permanent eller at flytte befolkningen andre steder hen, ligesom de over 100.000 indbyggere i Nagorno-Karabakh netop nu er blevet tvunget til at forlade deres hjem – noget man måske kan finde i en sidebemærkning i de finske aviser.

Iran står nu over for et valg: Skal de åbne en anden front i nord og håbe på, at det forhindrer Hamas i at kollapse? Risikoen er, at hvis også den front bliver lammet, vil de miste begge deres frontlinjer mod Israel, hvilket vil gøre det betydeligt lettere for Israel senere at indlede en luftkampagne mod Irans atomvåbenprogram.

Fra Irans perspektiv lykkedes Hamas’ terroroperation nu næsten lidt for godt; tingene bliver overdimensioneret for at sikre, at i det mindste noget lykkes. Nu er der masser af civile lig, og på grund af musikfestivalen og landbrugsarbejdere er mange af de dræbte eller bortførte udlændinge, hvilket giver Israel mere udenrigspolitisk handlerum end nogensinde før i forhold til Gaza.

For resten er der blevet fremført et scenarie om, at hvis den nordlige front åbner sig, vil Israel eller USA lamme Irans olieraffinaderier, hvilket vil skabe et betragteligt økonomisk problem for det iranske styre.

16 Synes om

Israels Iron Dome i aktion.
Systemets formål er at ødelægge raketter og artillerigranater i luften.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1711124088532451687?t=L4HO9KzGKDEGt15Mumv4Ag&s=19

https://twitter.com/KManiezzo/status/1711251760906391824?t=GoGJmDOZln5UG6EeOlvc8Q&s=19

8 Synes om

Det undrer jeg mig også over, passer det ikke ind i “fortællingen” eller hvad? Der er tale om massemord på ubevæbnede civile, og der er flere vesterlændinge iblandt.

Hvis Israel f.eks. havde bombet festivalgæster med de samme tabstal, så ville det helt sikkert have været en forsidehistorie i alle de hjemlige medier :angry:

EDIT: En note til dem, der sammenligner ofre. Supernova-festivalen er helt sikkert en 100% “blød” civil massepamling, og et angreb her er en bevidst terrorhandling.

" “Det var en massakre,” sagde Yaniv, en paramediciner, der blev kaldt ud til festen. Han fortalte til den offentlige tv-station Kan News: “Jeg har aldrig set noget lignende i mit liv. Det var et planlagt bagholdsangreb. Da folk kom ud af nødudgangene, stod grupper af terrorister klar og begyndte bare at skyde dem ned en efter en.”

Israel har også dræbt civile, men deres angreb er i det mindste hovedsageligt rettet mod bevæbnede aktører, men civile ofre kan ikke undgås, når målene meget ofte befinder sig blandt civilbefolkningen. Der er helt sikkert overgreb og grusomheder, men Israel gør i det mindste et forsøg på at undgå civile ofre, fordi de ved, at det er dårlig omtale. I det mindste hvad angår festivalen, havde Hamas tilsyneladende ingen sådanne begrænsninger, men netop civile ofre var det primære mål.

Jeg vil ikke fortsætte mere om emnet. At slynge om sig med civile tabstal fra de forskellige sider i forumdiskussioner og skænderier føles smagløst for mig. I krige kommer der civile ofre, og oftest mange.
Jethvert eneste uskyldigt offer er overflødigt.

42 Synes om

Godt punkt, hvordan kunne den israelske efterretningstjeneste ikke have opdaget – i hvert fald ikke i større grad – at noget var under opsejling?

Der er trods alt tale om det største angreb i årtier, fra en part som Israel udmærket ved er “the” trussel, fra en retning som er velkendt, og i et omfang hvor tusindvis af raketter affyres, og tusindvis af Hamas-krigere er i beredskab…

Efterretningsvirksomhed er endda netop den måde, man forsøger at afdække kritiske forhold på i forvejen, så man kan handle præventivt.

https://twitter.com/PToveri/status/1711032435515728048?t=BybIXRwCFTej9zpTn19ugw&s=19

8 Synes om

Jeg husker det ikke helt, men her er lidt perspektiv, år 2022. Jeg forsvarer stadig ikke Hamas.

Væbnet konflikt mellem Israel og palæstinensiske væbnede grupper i Gaza

Den 5. august indledte Israel en offensiv mod Gaza-striben rettet mod Palæstinensisk Islamisk Jihad og dens væbnede fløj, hvilket ødelagde eller beskadigede omkring 1.700 palæstinensiske hjem og fordrev hundredvis af civile. Den israelske hær og palæstinensiske væbnede grupper begik tilsyneladende krigsforbrydelser under de tre dages kampe. (Se State of Palestine-indlægget.)3

Ifølge FN blev 49 palæstinensere dræbt, herunder 31 civile. Amnesty International fastslog, at israelske styrker dræbte 17 af de civile, herunder otte børn. Syv civile, herunder fire børn, blev dræbt af en raket, der tilsyneladende blev affyret fejlagtigt af en palæstinensisk væbnet gruppe. Den 7. august ramte et israelsk missil, tilsyneladende affyret fra en drone, Al-Falluja-kirkegården i Jabalia-flygtningelejren og dræbte fem børn og sårede ét, i hvad der tilsyneladende var et direkte angreb på civile eller et vilkårligt angreb.

Vestbredden

Israelske styrker dræbte 151 palæstinensere på den besatte Vestbred, herunder Østjerusalem, og sårede 9.875, ifølge OCHA-OPT, midt i en bølge af militære indtrængninger, der involverede overdreven magtanvendelse, herunder ulovlige drab og tilsyneladende udenretslige henrettelser.4 Defense for Children International-Palestine rapporterede, at israelske styrker eller bosættere dræbte 36 børn på tværs af Vestbredden og Østjerusalem.

Den 11. maj dræbte israelske soldater Shirin Abu Akleh, en palæstinensisk-amerikansk korrespondent for Al Jazeera, og sårede hendes kollega, mens de dækkede et israelsk militærraid i Jenin-lejren. I september indrømmede de israelske myndigheder, at en israelsk soldat ”sandsynligvis” dræbte journalisten, men konkluderede, at der ikke var begået nogen kriminel handling.

Var det hele på forsiden, jeg kan ikke helt huske det.

Tricks eller ej, journalisten blev dræbt af Israel.

4 Synes om

Gad vide om nogen kan forklare, hvad denne halshugning baserer sig på i denne kultur (Hamas)? Er det en religiøs ting, eller hvad i alverden er det. Det får i hvert fald nogle ret mørke tanker til at køre rundt i hovedet, at man overhovedet er i stand til sådan en handling…

4 Synes om

Hamas takker Iran for våbenleverancer. Det er nytteløst at forvente fred i Mellemøsten. Hadet mod Israel har varet siden dets uafhængighed, og der er ingen ende i sigte. Områdets eneste demokrati kæmper igen mod tyranni.

" Regeringerne i Iran og Qatar har udtrykt deres støtte til palæstinenserne. I Iran samledes parlamentsmedlemmer allerede lørdag for at råbe ”død over Israel”-slogans i landets parlamentssal. Repræsentanter for Hamas takkede Iran for militær støtte på sociale medier og ved pressekonferencer.

– Vi takker Den Islamiske Republik Iran, som forsynede os med våben, penge og andet udstyr! De gav os missiler til at ødelægge zionisternes fæstninger og hjalp os med panserværnsmissiler, sagde Al-Qassam-brigadernes talsmand Abu Obaidah tidligere i Gaza."

https://www.verkkouutiset.fi/a/raketinheittimia-ja-lennokkeja-hamas-esittelee-yllatyshyokkayksessa-kaytettyja-aseitaan/#27b0ca67

Edit: Som en påmindelse har den palæstinensiske præsident Mahmoud Abbas, der opholder sig på Vestbredden, også givet sin støtte til angrebet mod Israel. Det betyder, at de, der forestiller sig, at enhver palæstinensisk styreform går ind for en fredelig nabostat, er på vildspor.

Kommentar efter terroristernes angreb begyndte for to dage siden:

"Den palæstinensiske præsident Mahmoud Abbas sagde, at det palæstinensiske folk har ret til at forsvare sig mod ”terror fra bosættere og besættelsestropper”, citerede det officielle nyhedsbureau WAFA ham for at sige.

Han talte ved et hastemøde i Ramallah med en række topembedsmænd fra Det Palæstinensiske Selvstyre."

15 Synes om

https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-drafts-300000-reservists-it-goes-offensive-2023-10-09/

For at sætte det i perspektiv er Finlands udrustede krigsreserve på 275.000 mand. Rusland samlede omkring 200.000 mand ved den ukrainske grænse før deres angreb. Så de er helt sikkert på vej mod noget :thinking: og med en ret betydelig styrke. Det er værd at huske på, at reservisterne har aftjent 32 måneders tjeneste, så uddannelsesniveauet er stadig virkelig højt.

35 Synes om

Israel har givet anvisninger til indbyggerne i Gaza om evakuering af 7 områder og har anvist steder, hvor man kan være i sikkerhed under antiterroroperationen. Operationen har til formål at ødelægge Hamas’ infrastruktur.

https://x.com/PStyle0ne1/status/1711140411614396638?s=20

4 Synes om

https://migri.fi/documents/5202425/5914056/Gazan+kaistan+tilannekatsaus+maaliskuussa+2022.pdf/970b9d4b-fa8a-395e-e024-958e05ecc45d/Gazan+kaistan+tilannekatsaus+maaliskuussa+2022.pdf?t=1648719679670

3 Synes om

Det ser nu alligevel ud til at være den mest læste nyhed i Ilta-Sanomat… Og der ser også ud til at være billeder.

7 Synes om

Jamen, hele nyheden var ikke engang skrevet, da det indlæg, du citerede, blev skrevet. BBC rapporterede om hændelsen i går.

4 Synes om

Israel hamrer i øjeblikket løs på Gaza.

https://x.com/wartranslated/status/1711324348470976791

Jeg begik den fejl at se nogle videoer i aftes, som Hamas-terrorister delte på nettet. Selvom Ruslands terror mod civile i Ukraine har været forfærdelig, var jeg ikke helt forberedt på det, jeg så.

Efter at have boet i Finland er det meget svært at forestille sig, at nogen kan være i stand til en sådan terrorisering og drab på uskyldige. Det så ud til at være let for Hamas-terroristerne. Kun de mest forhærdede voldsforbrydere ville være i stand til sådanne handlinger i vores land.

Særligt én ting brændte sig fast: en dreng, med garanti under 14 år, der spyttede på liget af en ung kvinde, der lå på ladet af en bil. Israel kaldte i dag i en pressemeddelelse Hamas-terrorister for menneskedyr – udtrykket er ikke overdrevet efter det, jeg har set. Materialet rystede selv undertegnede og ryster mig stadig, selvom man også har set alverdens rædsler fra Ukraine.

Der bor over 2 millioner mennesker i Gaza. At jævne hele området med jorden er ikke løsningen. Det ville være folkedrab, som man ikke kan besvare terror med. Målet for Hamas, der styrer Gaza, er en islamistisk stat. I en sådan ekstrem islam er terror og forbrydelser mod uskyldige ikke en ond gerning; de vantro har ingen værdi, og den side af islam så man i videoerne. Jeg tror, at efter disse begivenheder vil den islamistiske stat, som Hamas stræber efter, aldrig blive til virkelighed, og det er godt. Iran kaldte dette for en “sejr” i morgenens nyhedsudsendelse – det passer kun, hvis man betragter slagtningen af uskyldige civile som en sejr.

Hamas-ledelsens rejser til Rusland var næppe bare høflighedsvisitter til et rart sted. Rusland er krumtappen og den førende kraft i dette årtusindes ondskabens akse (Rusland, Iran, Nordkorea, Syrien…). Ukraine er nødt til at vinde, for at denne ondskab kan blive tøjlet. Hvad angår afslutningen på den russiske ondskab, har jeg allerede opgivet håbet.

59 Synes om