Jeg husker det ikke helt, men her er lidt perspektiv, år 2022. Jeg forsvarer stadig ikke Hamas.
Væbnet konflikt mellem Israel og palæstinensiske væbnede grupper i Gaza
Den 5. august indledte Israel en offensiv mod Gaza-striben rettet mod Palæstinensisk Islamisk Jihad og dens væbnede fløj, hvilket ødelagde eller beskadigede omkring 1.700 palæstinensiske hjem og fordrev hundredvis af civile. Den israelske hær og palæstinensiske væbnede grupper begik tilsyneladende krigsforbrydelser under de tre dages kampe. (Se State of Palestine-indlægget.)3
Ifølge FN blev 49 palæstinensere dræbt, herunder 31 civile. Amnesty International fastslog, at israelske styrker dræbte 17 af de civile, herunder otte børn. Syv civile, herunder fire børn, blev dræbt af en raket, der tilsyneladende blev affyret fejlagtigt af en palæstinensisk væbnet gruppe. Den 7. august ramte et israelsk missil, tilsyneladende affyret fra en drone, Al-Falluja-kirkegården i Jabalia-flygtningelejren og dræbte fem børn og sårede ét, i hvad der tilsyneladende var et direkte angreb på civile eller et vilkårligt angreb.
Vestbredden
Israelske styrker dræbte 151 palæstinensere på den besatte Vestbred, herunder Østjerusalem, og sårede 9.875, ifølge OCHA-OPT, midt i en bølge af militære indtrængninger, der involverede overdreven magtanvendelse, herunder ulovlige drab og tilsyneladende udenretslige henrettelser.4 Defense for Children International-Palestine rapporterede, at israelske styrker eller bosættere dræbte 36 børn på tværs af Vestbredden og Østjerusalem.
Den 11. maj dræbte israelske soldater Shirin Abu Akleh, en palæstinensisk-amerikansk korrespondent for Al Jazeera, og sårede hendes kollega, mens de dækkede et israelsk militærraid i Jenin-lejren. I september indrømmede de israelske myndigheder, at en israelsk soldat ”sandsynligvis” dræbte journalisten, men konkluderede, at der ikke var begået nogen kriminel handling.
Var det hele på forsiden, jeg kan ikke helt huske det.
Tricks eller ej, journalisten blev dræbt af Israel.