Engcon: Hvad er der så specielt ved tiltrotatorer, og hvorfor er virksomheden så rentabel?

Da jeg selv arbejder i anlægsgartner-/landskabsbranchen, ligger minigravere og samarbejdspartnernes større maskiner mig nært. De foregående har allerede sagt alt det, jeg selv tænker om selve produktet. Et kvalitetsprodukt, der forbedrer produktiviteten og har et godt forhandler- og eftermarkedsnetværk.

I dagens digitale verden vil jeg tro, at entreprenørmaskiner og tilhørende udstyr og tilbehør stadig er en ret personlig handel, hvilket betyder, at den tætte kontakt til en velkendt person/virksomhed er vigtig; kundeloyaliteten burde være høj, måske bortset fra de allerstørste firmaer.

Dernæst overvejer jeg, hvorfor tiltrotatorer ikke bliver så let udbredte på de voksende markeder eller for eksempel i USA/Canada-sektoren – det er rene gæt, men opgaverne er måske i højere grad præget af minedrift, tung jordflytning osv., og folk til finish-arbejdet, det såkaldte “skovlarbejde”, er let tilgængelige og til lavere lønninger end her i Norden.

Jeg tager gerne fejl og ser tiltrotatorer vinde frem over hele verden. Min egen erfaring med nødvendigheden af førnævnte opfindelse stammer f.eks. fra en trang have, hvor man burde kunne gøre arbejdet færdigt fra ét sted, men fordi skovlen ikke kan rotere, tvinges man til at finde nye positioner til selve maskinen, mens man med en tiltrotator kunne optimere maskinens placering ét sted og færdiggøre arbejdet derfra. Jeg er dog ikke professionel inden for jord- og anlægsbranchen, og mine erfaringer begrænser sig til minigravere lejet i højsæsonen.

4 Synes om