Engcon: Hvad er der så specielt ved tiltrotatorer, og hvorfor er virksomheden så rentabel?

Er der folk på forummet, der bruger gravemaskiner og udfører RIGTIGT arbejde? :smiley: Eller folk, der kender branchen.

Jeg har i et par år fulgt et svensk, irriterende profitabelt (hvordan kan svenskerne dog det!) skovlfirma ved navn engcon. (Følg virksomheder her på Inderes)

Virksomhedens innovations, der ændrer gravebranchen, er simpelthen… en dims (“tiltrotator”), der får skovlen til at dreje. :smiley:

Se dette billede, hvor der står “engcon” med småt på skovlen:

Jeg forstår, at en roterende skovl har enorme fordele for gravearbejde. Men jeg forstår ikke, hvordan dette kan være så revolutionerende. Er det virkelig ikke blevet opfundet før? :smiley:

Denne innovation, der i mine øjne virker “beskeden”, har dog skabt en forretning, hvis bundne kapital giver over 40 %! Med andre ord, hver euro investeret i forretningen genererer 40 cent om året. :smiley: For almindelige virksomheder er det godt, hvis de når 10 %.

Aktien har ligget underdrejet i en svag byggecyklus, men evigt optimistiske svenskere holder den i øjeblikket flydende på børsen med en markedsværdi på over en milliard euro, selvom virksomhedens omsætning er… omkring 170 MEUR. Altså omsætningsmultipler højere end et gennemsnitligt softwarefirma.

Ved børsnoteringen i 2022 forudså virksomheden stærk vækst baseret på markedsprognoser (som altid), men en vanskelig byggecyklus har holdt salgsvæksten under pres: omsætningen er faldet fra et par milliarder i 2022 til 1,7 milliarder SEK i 2024 (i SEK).

Virksomhedens marginer har været i let modvind siden topcyklussen i 2022, men virksomhedens estimat på dens 45 % globale markedsandel har holdt siden børsnoteringen. Fem aktører står for næsten hele markedet. Billig konkurrence kan opstå fra Asien, men på den anden side foretrækker kunderne ifølge virksomheden pålidelighed og et servicenetværk. Det argument er let at købe, i den forstand at en dyr maskine og operation ville stå stille, hvis tiltrotatoren gik i stykker. Det er altså det forkerte sted at spare penge.

Her er konkurrenterne og markedsandelene ifølge børsnoteringsprospektet fra 2022:

Screenshot 2025-10-15 at 22.09.47

Aktien kan også være blevet presset af svaghed i Nordamerika, men samtidig har en af de seneste års succeser været Europas fremgang som det største segment.

Hvor er pointen? Jo, i at den nuværende globale markedsandel for tiltrotatorer på et par procent vil vokse til Sveriges niveau på over 90 %! En tiltrotator øger gravemaskinens produktivitet betydeligt, hvilket ville være vigtigt i lande plaget af lavere produktivitet og arbejdskraftmangel. Og flere og flere lande verden over passer absolut til denne beskrivelse, for ikke at nævne brændstofbesparelser og klimapåvirkning.

Spørgsmål til eksperter:

a) Har engcons produkter ændret din graveoplevelse?

b) Er der konkurrence for disse produkter, eller anser I produkterne for at være helt unikke, noget ingen andre (udover disse fem aktører) kan fremstille?

Disse spørgsmål har enorm betydning for engcon. Virksomhedens nuværende rentabilitet ville næppe være mulig i en verden, hvor konkurrencen inden for skovlrotationssystemer var hårdere. På den anden side skal virksomheden sprede det glade budskab om tiltrotatorer overalt. Hvis budskabet ikke når igennem, forbliver global vækst blot en drøm.

Et ord om aktiens værdiansættelse.

Virksomhedens markedsværdi er nu 11,5 milliarder SEK, omsætning 1,8 milliarder SEK.

Hvis vi antager, at den nuværende ~2 % penetrationsgrad i nye gravemaskiner (vi glemmer potentialet for service, reservedele og retrofits) stiger til 40 % i løbet af de næste 20 år, og virksomheden bevarer sin markedsandel, ville omsætningen altså omtrent 20-dobles.

Situationen i 2021:

Men da virksomhedens markedsandel f.eks. på det store amerikanske marked ifølge børsnoteringsprospektet er svagere, og da markedet vokser, kan vi antage, at konkurrencen vil stige. Lad os derfor antage, at virksomhedens globale markedsandel stadig falder til en saftig 30 % fra de nuværende 45 %. En frygtelig antagelse, ingen ved, hvor verden reelt befinder sig om 20 år. Jeg ved, at med stor sandsynlighed vil folk drikke kaffe og spise italiensk mad med gafler, alle traditioner, der har varet i hundreder af år, men hvad bliver tiltrotatorernes popularitet? Hvem ved.

Gravemaskinmarkedets fordeling globalt i 2021. Se ikke på børsnoteringsprospektets prognoser. :smiley: De gik, som de gik. Sikkert er det, at disse CAGR’er er acceptable tal på lang sigt.

Under alle omstændigheder ville disse antagelser altså føre til en omsætningsstigning på ca. 15 gange.

Omsætningen ville altså i 2045 være knap 30 milliarder SEK (3 milliarder euro med nuværende valutakurser).

Lad os antage, at branchen på det tidspunkt stadig er i kraftig vækst, da den svenske vision om tiltrotatorernes verdensherredømme viser sig at være nogenlunde korrekt. Branchen er stadig relativt koncentreret, og engcons driftsmargin er ca. 20 %, understøttet af service og reservedele. Kunstig intelligens har ikke disruptet branchen, og kinesiske aktører har ikke opnået stor popularitet globalt undtagen i Afrika og Sydamerika.

Driftsresultatet ville altså være omkring 6 milliarder SEK.

Hvis virksomheden handlede i ånden af en højkvalitets maskinfabrik med EV/EBIT 15x, ville virksomhedsværdien (som for et gældfrit firma i praksis er det samme som markedsværdien, forudsat at der heller ikke er en masse nettokasse) altså være 90 milliarder SEK.

Fint, så med disse antagelser ville vi have en aktie, der 8-dobles på 20 år!

Men 20 år er lang tid. På årsbasis ville afkastet være ca. 11 %, plus lidt i udbytte (udbytteafkast nu 1,3 %). Ikke dårligt på nogen måde, men heller ikke spektakulært.

Og her er der et væld af antagelser. Bliver tiltrotatorer lige så selvfølgelige globalt som i Norden? Hvad hvis konkurrencedynamikken ændrer sig? Kan engcons hidtil ret veldrevne hus forfalde undervejs? Hvad tænker hovedejerne om virksomhedens endelige formål?

Det malede scenarie vil sandsynligvis gå i vasken, men det kan også overgås, hvis hele verden kaster sig over svenske skovle. Tiden vil vise.

61 Synes om

Jeg ved noget om branchen, selvom jeg ikke direkte er bruger af udstyret. Ja, der findes producenter uden for de fem store, og der er også produktion i hjemlandet. Og produktet er selvfølgelig ikke umuligt at kopiere.

Produktet er jo ikke særlig nyt; så vidt jeg forstår, blev de første lavet i 80’erne, og jeg har selv set de første i brug i midten af 90’erne. Der er sket meget udvikling i brugervenlighed gennem årene, og i dag behøver man for eksempel ikke at fjerne og fastgøre slanger separat, da alt fungerer med hurtigkoblinger. Som nævnt forbedrer de produktiviteten betydeligt i forhold til den traditionelle stive konstruktion, og med udstyret kan en dygtig maskinfører betydeligt lette tidligere manuelt hjælpearbejde eller fungere som et ekstra par hænder ved installationsarbejde.

Hovedsageligt er rototilter en europæisk ting. Indtil videre har salgsområdet været meget snævert. I Nordamerika og Asien er disse slet ikke blevet brugt før for nylig, og derfor er salget lille eller ikke-eksisterende. I de seneste år er der så vidt jeg forstår solgt en del, selvom for eksempel Rototilt har forsøgt at komme ind på markedet i ret lang tid, som man kan se af tabellen. Prisen kan være en faktor, eller også er der ingen forståelse for, hvor stor nytte der er af disse enheder. Efter min mening er Nordamerika 20 år bagud i forhold til Europa i al udvikling inden for jordarbejde, for eksempel maskinstyringssystemer ud over disse rototilter.

14 Synes om

Fremragende virksomhedskøb

Jeg kan ikke svare på de nørdede spørgsmål, men jeg skal holde øjne og ører åbne, da jeg jo er i branchen.

Vurderingen er stadig ret høj.

En hurtig søgning viser, at virksomheden har haft patentstridigheder med konkurrenter, men disse er dog blevet løst.

Hvorfor skulle store gravemaskineproducenter ikke udvikle deres eget produkt? :thinking:

![Screenshot_2025-10-15-22-32-23-74_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12|332x

4 Synes om

A. Ja, ingen professionel graver uden en “rotator”.

B. Mange brand loyale i branchen.

C. Det ville være interessant – endnu mere at spørge dem, der er mere vidende om gravemaskinens 3D-udstyr, om Trimble har en lignende markedsposition?

Tak for svarene!

Jeg tilføjede også en overvejelse om aktiens værdiansættelse til åbningsindlægget, som utvivlsomt har indlæst en række succes-scenarier.

2 Synes om

Interessant virksomhedsovertagelse! I det seneste årti arbejdede jeg bl.a. med gravemaskiner på eftermarkedet, og disse tiltrotatorer blev også kendte. Det skal bemærkes i overskriften, at Engcon egentlig ikke er et skovlfirma, men i folkemunde er tiltrotatorer deres kerneforretning.

Engcons styrke er lang erfaring med tiltrotatorer, brugeroplevelse og absolut den bedste eftermarkedskompetence blandt disse producenter. Service- og reservedelsafdelingen fungerer i hvert fald i Finland bedst blandt disse tre store mærker. Brugere sætter pris på, at man også selv kan rode med dem, og ikke altid behøver at tilkalde en servicetekniker.

Som nævnt ovenfor er den største hindring for vækst at få solgt produktets nødvendighed til USA og Asien. Der graves stadig med stive bomme, og set med finske øjne ser det virkelig stenalderagtigt ud.

Maskinproducenten JCB har solgt Steelwrist tiltrotatorer fabriksmonteret på nogle maskiner, og nu har de deres eget “raptor”-produkt. Disse producenters egne tiltrotatorer vækker altid mistanke hos kunderne, og man foretrækker at tage det velkendte og sikre til bommens ende frem for at prøve noget nyt.

Jeg vil tro, at disse tiltrotatorer ikke monteres på gravemaskinerne fra fabrikken, fordi de også i høj grad skræddersyes efter kundens præferencer. Alene skovlfæstetyper er der mindst to forskellige, og tiltrotatoren kan udstyres på forskellige måder "(med eller uden gribere, antal gennemføringer osv.), så hvis en pakke passer til én, passer den ikke nødvendigvis til en anden, og derfor skulle den afmonteres hos forhandleren.

Her er mine egne tanker om branchen.

15 Synes om

Jeg har aldrig været god til matematik i skolen, så jeg vil fokusere på at slå et slag for arbejdernes side af sagen.

Selve produktet er tiltrotatorernes Mercedes, som bærer pionerens kappe inden for holdbarhed, eftermarked, brugervenlighed og innovation. Dette afspejles også i produktets pris, som ligger på linje med de tre største aktører.

Vi lever i et konservativt økosystem inden for jordarbejdsbranchen, hvor naboens Marks brugeroplevelser vejer tungere end sælgerens katalogfakta om produktets overlegenhed. Derfor har nye aktører sværere ved at komme ind på markedet og få fodfæste. Hvis produktet er noget andet end det, sælgeren lover, er det ofte den første og sidste handel. Engcon har været på markedet længe, og dette er i orden. Der er allerede beviser fra Norden. Produktet er fremstillet til at være holdbart i Norden, så det holder også andre steder.

Markedet. Tiltrotatoren er faktisk først almindelig i Norden. “Tilt” er blevet normen i branchen, når man bestiller en maskine, og uden den er der ingen adgang til byggepladsen. I Sydeuropa får blot det at skifte skovlen for enden af bommen Pepernes munde til at falde åbne. For slet ikke at tale om at få den til at rotere/tilte. I Amerika er situationen den samme, så markedet er enormt.

Jeg ville ikke være bekymret for kopierbarhed. Man har set virksomheder gennem årene, og få har været i stand til at lave et kvalitativt bedre produkt. Også her er de tre største på linje. Maskinmærker (CAT) har forsøgt at introducere deres “egen” tilt i forbindelse med maskinerne, hvilket i virkeligheden er en Rototilt malet i en anden farve. Førsteudstyrstilt er derimod først begyndt at blive set inden for de sidste fem år fra forskellige maskinproducenter. (Volvo, Develon, JCB.) Maskinproducenterne er også begyndt at vågne op til emnet, og til nogle maskiner kan man få Engcon-forberedelse fra fabrikken, hvor styresystemet allerede er klar i maskinen. Man skal bare sætte jernet for enden af bommen og sætte stikket i, så begynder skovlen at rotere / tilte. Praktisk!

Den tidligere spørger spurgte også om 3D-måleudstyr. Trimble og Leica Geosystems er førende på verdensplan her. I Finland viser den hjemlige Novatron vejen. Efter tiltene vil dette være det næste skridt, der vil revolutionere jordarbejdet.

30 Synes om

Jeg videresendte denne tråd til en bekendt entreprenør og spurgte om hans mening, da han har en Engcon tiltrotator på sin egen gravemaskine. Han svarede, at i Finland scorer en tiltrotator højt i offentlige udbud, fordi den især fremskynder og præciserer afsluttende arbejde, f.eks. i rørledninger, grønne områder og generelt arbejde på trange steder. Manuelt skovlarbejde elimineres helt eller næsten helt, hvilket giver en klar konkurrencefordel for entreprenører, der ikke har en tiltrotator.

Ifølge ham er de fleste gravemaskiner, der anvendes i entrepriser for kommuner og byer, udstyret med en tiltrotator. Som en svaghed nævnte han, at tiltrotatoren tilføjer vægt og længde til bommen, hvilket reducerer graveevnen. Derfor er den ikke egnet til tungt

24 Synes om

Jeg talte med en bekendt, der er mere kyndig inden for emnet. Mange af de samme ting blev diskuteret, som allerede er blevet nævnt i denne tråd. Enheden er meget nyttig, og derfor er den værd at betale for. Et par yderligere overvejelser:

• Enheden er ikke helt nem at fremstille teknisk; en tilsyneladende simpel enhed skal pålideligt kunne modstå betydelig vridning, hvilket betyder, at materialer, design og fremstilling skal være i orden.
  • I denne branche er pålidelighed alfa og omega; hvis en maskine står stille på grund af en ødelagt del, er det meget dyrt og ubehageligt. Derfor er man villig til at betale for kvalitet, og af den grund skifter man ikke bare fra et velprøvet mærke til et billigere, men ukendt mærke. Det er altså svært at komme ind på markedet.

Et interessant selskab og en interessant forretning.

14 Synes om

Egne erfaringer og mavefornemmelser. Faktisk, da jeg var i Østrig, kom det frem, at en rototilt er dyr, og ingen kræver den. Nå, det er den, men Engcon har et ry for holdbarhed og bringer mange fordele, som allerede er nævnt her. Absolut nødvendig faktisk, hvis der skal udføres bare lidt mere præcist arbejde. USA-markedet er sikkert åbent, da mine egne erfaringer fra f.eks. Florida mindede mig om stenalderen. Jeg kunne forestille mig, at den ikke er i brug i Kina. For ikke at tale om afrikanske lande. Dog, gravemaskiner kan de trods alt bruge i de lande. En sandelig interessant investeringscase!

9 Synes om

En gravemaskine er en dyr maskine, som ofte købes, i hvert fald delvist, på kredit. I den månedlige ydelse betyder det ikke meget, hvis man kan spare tusindvis af kroner på rotatoren ved at vælge en billigere løsning. Maskinen tjener kun penge, når den er i orden og i arbejde, så pålidelighed er vigtigere end prisen. Derfor er det svært at komme ind i branchen som ny aktør, da prisen sjældent afgør valget. Derudover skal man ikke undervurdere det faktum, at ved at købe en Engcon behøver man ikke at skamme sig på byggepladsen og forklare andre, hvorfor man købte noget andet. Samtidig kan man også stoppe med at spekulere over, om man kunne have fået en bedre rotator for pengene og i stedet fokusere på at udføre arbejdet.

Branchen er kendt, men jeg har mest gravet i næsen og blomsterbede. Jeg har dog min egen maskine til hobbybrug, men kun udstyret med en tilt.

15 Synes om

Svenske Rototilt var den første producent, der begyndte at gøre dette i sin tid, og andre er fulgt med. Oprindeligt udviklet fra en skovlrotator, som Indexator AB fremstillede og udviklede. I dag har den udover rotation også tiltfunktion, og i de mest avancerede modeller er der hurtigskift, så man kan skifte redskaber uden at forlade kabinen.

Oprindeligt udviklet til finisharbejde og lette jordarbejder, hvor der er mange værktøjer, og de skal skiftes og positioneres ofte. Tunge udgravningsarbejder er ikke rigtig egnede til disse.

I Norden er penetrationen allerede meget høj, sandsynligvis 80% udstyres med disse. I Europa måske højst halvdelen og i Nordamerika højst 5%, og der er et stort markedspotentiale der.

I dag er Engcon markedsleder, sandsynligvis takket være fremragende ledelse, børsnoteringen i 2022 og aggressivt salg. Der er også forskelle i produkterne, f.eks. med Rototilt. Engcon har en fedtfyldt, ret vedligeholdelsesfri enhed, mens Rototilt har en oliefyldt, mere gearkasselignende enhed, der kræver vedligeholdelse. Mærkeloyaliteten er den samme som med biler, hvem der så sværger til hvilket navn.

Rototilt har faktisk Caterpillar som OEM-kunde og har netop annonceret, at Komatsu vil forududstyre deres maskiner til at være kompatible med Rototilt. Steelwrist er i et partnerskab med Volvo, Engcon er udover Volvo også i et dybt samarbejde med Develon.

Her er nogle tanker og information, hvis det nu tilføjer værdi.

13 Synes om

Fantastisk, at der blev oprettet en tråd for dette firma. Branchen er velkendt for mig; jeg har serviceret og installeret rototilter, og har i hvert fald stiftet bekendtskab med engcon, Rototilt, Marttiini og Steelwrist.

Til engcons fordel i Finland ser jeg en velfungerende eftermarkedsservice og garanti. Produktet virker af høj kvalitet. Jeg ser dog ingen klar forskel i kvalitet eller eftermarkedsservice i forhold til Rototilt. Jeg ved, at en maskinudlejer bestilte gravemaskiner med Rototilt, fordi den er lidt billigere, men fra udlejerens synspunkt fungerer den fuldstændig på samme måde som engcon.

Marttiini skiller sig ud med sin stil. Købere begrunder Marttiini med holdbarhed. Der er sandsynligvis noget om snakken, altså at den er mere holdbar, hvis den bruges meget hårdt. Samtidig er den også tungere og højere, hvilket reducerer maskinens kraft og medfører højere brændstofomkostninger.

Steelwrist er ved første øjekast af samme stil som engcon og Rototilt. Kvaliteten har dog været dårligere. På et tidspunkt gik tandhjulene i stykker på dem. Udskiftning af messinghjulet kostede over 5000 €, og Steelwrist dækkede det ikke under garantien. Købsprisen var dengang omkring 20000-25000 € og var noget billigere end engcon og Rototilt. Samtidig var der udskiftning i den finske organisation, og eftermarkedsservicen fungerede ikke. Jeg har senere modtaget professionel support derfra til reparation og installation af rotationsdata til måleudstyret, men kundernes dårlige service og manglende garanti vil sidde fast i hukommelsen i lang tid.

Jeg vil sige, at det finske marked er så stærkt bygget op som et engcon- og Rototilt-felt, at der ikke kommer andre og tager betydelige andele, medmindre de deler deres udstyr næsten gratis ud. Jeg vil sige, at fortjenesten kommer globalt, når de systematisk overtager veldefinerede områder, altså opbygger landeorganisationer med godt salg, reservedelslogistik og teknisk support. Den, der bygger dette op i et område først, vil have en fordel, og konkurrenterne vil ikke blive betragtet som et alternativ på grund af en lille prisforskel.

20 Synes om

Som en fortsættelse af den tidligere besked vil jeg også besvare spørgsmålene “Hvad er der så specielt ved drejelige skovle?”

Se videoen https://youtu.be/7_iyiOLpRVA?si=USF1v1Cwf6yat4nQ

Ved at se denne video forstår man, hvordan engcon gør en gravemaskine til en multifunktionsmaskine. Det reducerer behovet for andre maskiner og manuelt arbejde betydeligt. Videoen har 18 mio. visninger.

Fra et investeringsperspektiv vil det være afgørende, om denne arbejdsstil bliver adopteret globalt. Hvis den bliver det, er vækstpotentialet så enormt, at der er plads på markedet, selvom der kommer flere producenter. Jeg tror, at maskinproducenter ikke bør udvikle deres egne enheder, men hellere udvikle kompatibilitet med tiltrotator-producenter. Nogle maskinproducenter har allerede skabt kompatibilitet med engcon, og så vidt jeg forstår, foretages engcons justeringer og indstillinger i disse tilfælde fra gravemaskinens display.

I Finland har man tidligere kunnet få en merpris for gravearbejde, hvis man havde en tiltrotator. I dag er det standardudstyr, og der er meget få opgaver, hvor man tager imod arbejde uden en tiltrotator. Disse markeder (Norden), hvor tiltrotatorer installeres i over 90 % af nye maskiner, vil ikke skrumpe. På disse markeder er salget meget direkte afhængigt af salget af nye maskiner.

12 Synes om

Netop. En gravemaskine uden Engcon, Rototilt eller hvilke betegnelser der nu bruges i branchen, er efter min mening i dag en ret ubrugelig dims. Nå okay, man kan da grave med den. Jeg har undret mig meget over, hvorfor udstyret ikke bliver mere udbredt. Det frigør jo faktisk skovlmanden til andre opgaver. Der må være noget gammeldags tænkning, når så nyttigt et tilbehør ikke bliver anskaffet. Dette er under grundig undersøgelse som et investeringscase.

2 Synes om

Resultat i dag
Konsensus forventer 465 MSEK i omsætning og 88 i driftsresultat

2 Synes om

Resultatet er ude! Ordreindgangen vokser, men salget står stille, og resultatet går allerede i en anden retning. Rentabiliteten blødgjordes angiveligt på grund af “valutaer” og “markedsmix”.

Third quarter 2025

• Order intake increased 27 per cent to SEK 467 million (367); organic order growth was 31 per cent.
  • Net sales increased 1 per cent to SEK 415 million (412); organic net sales growth was 4 per cent.
  • Operating profit declined 23 per cent to SEK 70 million (91) and the operating margin was 16.9 per cent (22.0).
  • Profit for the quarter decreased 18 per cent to SEK 52 million (64).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 0.33 (0.40) and SEK 0.33 (0.40), respectively.

January – September 2025

• Order intake increased 19 per cent to SEK 1,441 million (1,211); organic order growth was 22 per cent.
  • Net sales increased 11 per cent to SEK 1,391 million (1,256); organic net sales growth was 14 per cent.
  • Operating profit increased 7 per cent to SEK 248 million (233) and the operating margin was 17.8 per cent (18.6).
  • Profit for the period was unchanged and amounted to SEK 175 million (175).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 1.12 (1.07) and SEK 1.11 (1.07), respectively.

CEO Krister Blomgren comments:

“The quarter was characterised by continued high demand with a record-high Q3 order intake. A strong order book is laying the foundation for future deliveries.

The order intake increased significantly in all regions and amounted to SEK 467 million (367) for the quarter, an organic increase of 31 per cent. Net sales in the quarter amounted to SEK 415 million (412), a weak year-on-year increase partly due to a build-up of inventory in our geographically distant markets. Operating profit amounted to SEK 70 million (91), down 23 per cent, and the operating margin amounted to 17 per cent (22). The operating margin declined mainly due to a weaker gross margin, which in turn is impacted by currency effects combined with a less favourable market mix.

In the coming quarter, we expect continued stable demand driven primarily by the Nordic region and Europe. The Nordic region has returned to its historical seasonal pattern, which would indicate some pre-ordering effects ahead of the spring digging season. We are also seeing continued solid demand in Europe driven by increased market penetration, while also carrying a strong order book from previous quarters.

3 Synes om

Rototilt udfordrede engcon igen i september for patentet i retten, men den tidligere udfordring faldt også, så selskabet har ikke foretaget nogen reservationer.

Retssag

Den 15. september 2025 modtog engcon AB søgsmål mod engcon og dets datterselskaber vedrørende påstået krænkelse af Rototilts patent. Rototilt har tidligere indledt retssager mod de samme engcon-selskaber for påstået krænkelse af det samme patent. I marts 2025 meddelte den svenske Patent- og Markedsdomstol, at der ikke var tale om patentkrænkelse fra engcon eller dets datterselskaber og afviste Rototilts søgsmål. I samråd med eksperter inden for patentret, der er engageret af engcon, samt med selskabets juridiske rådgivere, har engcon vurderet, at der ikke er sket nogen patentkrænkelse, og har i søgsmålet anmodet om, at Rototilts søgsmål afvises, da spørgsmålet allerede har været genstand for prøvelse i den svenske Patent- og Markedsdomstol. engcon har ikke foretaget nogen hensættelse til tvisten i sit regnskab. Den svenske Patent- og Markedsdomstol forventes at træffe afgørelse om, hvorvidt søgsmålets realitet skal prøves eller afvises i fjerde kvartal af 2025.

4 Synes om

Jeg lavede også en kort video om engcon til TikTok og IG, hvor jeg opsummerede trådens højdepunkter på et minut. Fremragende forretning, stort vækstpotentiale, men en hurtig vurdering viser, at prisen allerede indeholder lidt af det gode. :smiley:

15 Synes om

Bevidstheden i Frankrig spreder sig, men en handel på over en million euro ændrer ikke rigtig meget endnu.

3 Synes om