Jeg er stadig forvirret over Pampalos produktionspotentiale i forhold til de seneste operationelle tiltag.
Ifølge miljøtilladelsen er koncentratoranlægget godkendt til en årlig kapacitet på 450.000 tons. Med den nuværende model med 8 dages drift / 2 dages nedetid ville dette svare til en årlig gennemstrømning på ca. 360.000 tons.
Pampalos opdaterede malmreserve er på 588 kt med en lødighed på 2,46 g/t. Hvis vi bruger en forenklet indfødningslødighed på 2,5 g/t og et metaludbytte på 95 %, når vi med en årlig indfødning på 360 kt en årlig produktion på ca. 27.500 ounces, altså ca. 6.900 ounces pr. kvartal.
Q2-produktionen var dog på 4.727 ounces. Dette blev delvist begrundet med brugen af malm fra dagbruddet i forbindelse med udskiftningen af kæbeknuseren. Jeg forstår udmærket, at dette midlertidigt kan have sænket indfødningslødigheden, da reservelødigheden i dagbruddet (0,98 g/t) er markant lavere end i den underjordiske mine. På den anden side virkede det til at være en midlertidig situation, og det var ikke sådan, at man hele kvartalet udelukkende indfodrede malm fra dagbruddet. Desuden nåede man i juni en produktionsrekord, da man igen kunne få malm med højere lødighed fra lageret til koncentratoranlægget.
Virksomheden har desuden understreget, at flaskehalsen har været i minen og ikke i koncentratoranlægget. Dette understøttes også af stigningen i antallet af medarbejdere fra ca. 65 til over 100, samt overdragelsen af entreprenørarbejde til egen drift for at forbedre leveringssikkerheden.
Dette rejser i hvert fald to spørgsmål for mig:
- Er der en systematisk udfordring i brydningen, geologien eller malmfortyndingen, som enten forhindrer levering af en tilstrækkelig mængde tons til koncentratoranlægget eller sænker indfødningslødigheden markant i forhold til reservelødighederne?
- Hvis det realistiske mål for de kommende år er en årlig produktion på ca. 20.000 ounces, hvad forhindrer så i praksis, at man kommer tættere på niveauet 25.000-27.000 ounces, som en simpel beregning af kapacitet, lødighed og udbytte ser ud til at pege på?
Som investor bekymrer det mig især, at virksomhedens kommunikation har været meget positiv, og at der er foretaget store operationelle investeringer, men at deres effekt på produktionstallene – set fra en udefrakommendes perspektiv – indtil videre har været beskedne. Hvis der reelt er opbygget markant mere produktionskapacitet, ville det være nyttigt at forstå mere præcist, hvornår dette burde afspejle sig i de udbrudte tons og de producerede ounces.
Fra en investors synspunkt ville det også være yderst nyttigt, hvis virksomheden regelmæssigt rapporterede både de behandlede tons og den gennemsnitlige indfødningslødighed. Med den nuværende rapportering er det svært at vurdere, om udsvingene i produktionen primært skyldes tonnager, lødigheder eller en kombination af begge.
Kunne Atte hjælpe med at skabe overblik over disse forhold og eventuelt forespørge virksomheden om de behandlede tonnager og den realiserede indfødningslødighed for eksempelvis de seneste kvartaler?