Tack återigen för feedbacken och utmaningen, jag lovar att vi gör vårt bästa här även när det gäller analysen av Endomines. Man måste dock medge att prognostisering av Endomines (särskilt på lång sikt) och dess värdering inte hör till de enklaste uppgifterna. Den mest betydande rörliga faktorn, som även avgör aktiens framtida avkastning, är naturligtvis guldprisets utveckling. Särskilt under de senaste åren har guldet rört sig så kraftigt uppåt att en korrekt guldvy har varit avgörande även för huruvida rekommendationen lyckats. Jag strävar efter att i rapporten öppna upp mina förväntningar på framtiden gällande såväl produktion som framgång inom prospektering. Vi strävar dock efter att ständigt utvecklas, så skulle du kunna precisera vilka frågor du önskar att vi behandlar mer djupgående i rapporterna i framtiden?
Angående Lauris kommentar: Endomines slutprodukt är guldkoncentrat, som bolaget säljer för vidareförädling till Boliden. På grund av detta kan man inte beräkna Endomines omsättning direkt med den tidigare nämnda formeln, eftersom det pris bolaget får för sitt koncentrat är lägre än spotpriset på guld. Vi känner naturligtvis inte till avtalets exakta prissättning, men enligt vår bedömning erhåller Endomines cirka 90 % av guldets spotpris för sitt guldkoncentrat.