Endomines - Guldinriktat juniorgruvbolag

Trevlig vårfredag till alla :sunny:

Bara kortfattat gällande VVK-lånen. Historien före år 2022 kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte var med på vår gyllene resa då. Efter mars 2022 har antalet VVK-lån stadigt minskat, ju mer tid som har gått. Företagets situation var en helt annan år 2022. Endomines rörelseresultat år 2022 var -15,5 MEUR i förlust. Även EBITDA var -6,4 MEUR negativt. Företagets marknadsvärde låg nog någonstans kring 25-30 MEUR i slutet av 2023. Realistiska finansieringsalternativ hade styrelsen att välja mellan mycket, mycket, mycket få. Ett finansieringsalternativ av typen LDA Capital ansågs vara skadligt för företaget och därför avstods det från.

VVK-lånen leder inte alltid till fullständig konvertering av aktier. Till exempel i den konvertering som meddelades den 21.2 konverterades endast lånekapitalet. Det beslutades om räntorna att de inte skulle konverteras, och att de skulle betalas ut kontant.

Generellt är ledningens investering i bolaget avsedd att kommunicera engagemang och tro på bolagets framtid. Om företaget skulle gå dåligt så svider det ju personligen för varje person som investerat i företaget.

Förändringen har varit enorm. Nu i bokslutskommunikén för 2024 var företagets EBITDA 5,8 MEUR positivt och rörelseresultatet 2,6 MEUR positivt. Jag är personligen mycket tacksam för våra ägares stöd. Detta stöd möjliggjorde förändringen. Utan detta stöd skulle vi inte vara i denna situation. Jag tror att alla kommer att dra nytta av förändringen, våra ägare, anställda och partners.

Med vänliga hälsningar,

Kari

14 gillningar