Elliptic Laboratories - Smarta mjukvarusensorer

Låt oss öppna en tråd för en ny bekantskap. Jag har lagt till en liten starter av ett norskt företag som heter Elliptic Laboratories i min portfölj. :norway:

image

Om Elliptic Labs:

Elliptic Labs har sitt huvudkontor i Norge med närvaro i USA, Kina, Sydkorea och Japan.
Företaget grundades 2006 som en forskningsavknoppning från Oslos universitet i Norge, och är nu ett globalt företag som riktar sig mot smartphone-, laptop-, IoT- och fordonsmarknaderna. Företagets patenterade AI-programvara kombinerar ultraljuds- och sensorfusionsalgoritmer för att leverera intuitiva 3D-gester, närhets- och närvarokänsla. Dess skalbara AI Virtual Smart Sensor Platform skapar endast mjukvarusensorer som är hållbara, miljövänliga och redan distribuerade i över 150 miljoner enheter. Elliptic Labs är det enda mjukvaruföretaget på marknaden som har levererat detektionsfunktioner med AI-programvara, ultraljud och sensorfusion i stor skala. Elliptic Labs teknik och IP är utvecklad i Norge och ägs enbart av företaget.

På svenska handlar det om ett mjukvaruföretag vars mjukvara förvandlar en enhets (dator, telefon, surfplatta etc.) egen högtalare och mikrofon till en ny typ av sensor. Sensorn kan till exempel upptäcka närvaron av en person i närheten av enheten.

Användningsfall:

https://www.ellipticlabs.com/applications/

Företaget fokuserar för närvarande på mobila enheter (telefoner) och försöker öppna upp för PC-sidan. Till exempel kan IR-sensorer tas bort helt från telefoner med hjälp av denna programvara. Programvaran äter upp världen.

Den röda tråden, mobilsidan:

image

Den röda tråden, PC-sidan:

Nyheter:

• 5 Proof-of-Concept-avtal, varav några med TOP-5 PC OEM:er. Jag förstod från Q4 conf. calls Q&A att detta är det enda företaget som kan erbjuda en sådan produkt för PC-sidan.

• Avtal med stora mobiltillverkare (t.ex. Xiaomis Note 10-serie).

• På PC-sidan tar det vanligtvis 12-18 månader från PoC till slutgiltigt avtal, men på grund av corona förkortas detta.

• IPO var hösten 2020. Corona har tydligen påverkat halvledarindustrin och flyttat projekt från förra året till i år. Kursen har legat lågt och har inte tagit fart med större förväntningar än.

• För närvarande är programvaran installerad på 150 miljoner enheter enligt företaget.

Senaste Q4’2020-rapporten:

Rapport:

Presentation:

Presentation / conf call video. bra Q&A i slutet
https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20210310_2/

Företaget förväntar sig, baserat på Q&A-rapporten, att mer kommer att hända under H2-2021. H1 kommer sannolikt att vara stabilare, men bättre än H1-2020. Så det borde finnas gott om tid under några månader att sätta sig in i företaget och köpa aktier.

Urval: Senaste kvartalet visade affärsmodellens skalbarhet. EBITDA 65%. Aktien har legat lågt efter IPO eftersom löftena hittills inte har infriats.

Partners:

Vägledning:

För 2023 är företagets officiella mål NOK 500m i omsättning och EBITDA > 50%.

Värdering:

• En snabb uppskattning med nuvarande kurs ger EV NOK ~1170m
  • EBITDA 2023 skulle enligt vägledningen vara NOK 250m
  • Med nuvarande kurs ligger EV/EBITDA (2023) runt 4,7
  • Jag skulle ge ett sådant högmarginal- och snabbväxande mjukvaruföretag en multipel på EV/EBITDA 20 (om vägledningen infrias utan problem)

Fler nyhetslänkar:

Sammanfattning

Nyheter, mars 2021:

Elliptic Labs Expands to Taiwan and Signs Proof-of-Concept Contract with a New PC OEM | Elliptic Labs

Oslo, Norge — Elliptic Labs (EuroNext Growth: ELABS.OL) fortsätter sin starka satsning på PC/laptop-marknaden och har utökat sitt team till Taiwan och skrivit under ett femte Proof-of-Concept-kontrakt för sin AI Virtual Presence Sensor, denna gång med en annan av de fem största PC-tillverkarna. Detta projekt kommer att utföras på en Intel Tiger Lake-plattform.

Elliptic Labs AI Virtual Proximity Sensor™ INNER BEAUTY® Shipping on Xiaomi’s Top-Selling Redmi Note 10 and Note 10s Smartphones | Elliptic Labs

Elliptic Labs AI Virtual Proximity Sensor INNER BEAUTY driver både Xiaomis storsäljande Redmi Note 10 (Qualcomm Snapdrdagon 678 chipset) och Note 10s (Mediatek Helio G95 chipset) smartphones med sin mjukvarubaserade AI Virtual Smart Sensor Platform och möjliggör Redmi Note 10-seriens eleganta ramlösa design. Sedan den första Redmi Note lanserades 2014 har Redmi Note-serien nu levererat över 200 miljoner enheter globalt under sin livstid.

https://www.ellipticlabs.com/2021/03/01/new-large-smartphone-manufacturer-signs-software-license-contract-with-elliptic-labs/

Oslo, NorgeElliptic Labs (EuroNext Growth: ELABS.OL) har tecknat ett mjukvarulicensavtal med en stor ny kund som planerar att producera 100 miljoner smartphones under 2021. Denna stora asiatiska smartphone-OEM har valt Elliptic Labs’ INNER BEAUTY® AI Virtual Proximity Sensor för att driva närhetsdetektering i sin kommande mellanklass-smartphone som en start. Introduktionen av Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor-plattform i dess smartphone-portfölj öppnar också upp nya möjligheter för OEM-tillverkaren, vilket gör att de kan införliva funktioner som beröringsfri gestdetektering i sina framtida smartphonemodeller.

December 2020:

Elliptic Labs and Xiaomi Launch Flagship Xiaomi Mi 11 Smartphone | Elliptic Labs

Oslo, Norge — Elliptic Labs (OSE: ELABS-ME) – världsledande inom Virtual Smart Sensors – och Xiaomi, den snabbast växande smartphonetillverkaren i Europa, har lanserat flaggskeppssmartphonen Xiaomi Mi 11 som den senaste ledaren inom smartphonedesign. Xiaomi Mi 11 använder Elliptic Labs AI Virtual Smart Proximity Sensor INNER BEAUTY® och är den första smartphonen som drivs av Elliptic Labs partner Qualcomms bästa och nyligen presenterade Snapdragon 888-processor. Elliptic Labs har tidigare meddelat att de vunnit kontraktet relaterat till denna lansering.

Elliptic Labs Launches with Xiaomi’s Mass-Volume Smartphone Redmi Note 9 Pro Smartphones | Elliptic Labs

Oslo, Norge – Ledande AI-mjukvaruföretag Elliptic Labs (OSE: ELABS-ME) tillkännager idag tillsammans med Xiaomi (världens tredje största smartphonetillverkare) lanseringen av Xiaomis massvolymsmartphone Redmi Note 9 Pro. Xiaomi fortsätter att utöka användningen av Elliptic Labs INNER BEAUTY® AI Virtual Proximity Sensor för att möjliggöra sin innovativa, ramlösa design. Elliptic Labs hade tidigare tillkännagivit kontraktsvinsten och gör detaljerna tillgängliga idag.

“Vi är glada att Xiaomi utökar sin användning av vår teknik för att möjliggöra renare design, minska leveranskedjan och minska kostnaderna”, säger Laila Danielsen, VD för Elliptic Labs.

79 gillningar

Bara lite över 9 miljoner aktier, jämfört med t.ex. Zaptecs 74 miljoner eller Kahoots 446 miljoner. Finns det inte en ganska stor risk för kraftig utspädning om man hoppar på tåget i detta skede?

4 gillningar

Finns det någon information om vad PC-sidan behöver denna teknik till, skärmsläckarens timing eller något mer komplext?

Och en bra öppning :+1:

5 gillningar

Tack för en bra öppning!

[quote=“Torniojaws, post:2, topic:15598, full:true”]
Endast lite över 9 miljoner aktier, jämfört med t.ex. Zaptec 74 miljoner eller Kahoot 446 miljoner. Finns det inte en ganska stor risk för kraftig utspädning om man hoppar på nu?[/quote]

Företaget har gott om kontanter efter IPO:n och har guidat för positivt rörelseresultat. Målet är också organisk tillväxt. Produkten har redan bevisat att det finns efterfrågan. Varför skulle du förvänta dig utspädning? Att jämföra antalet aktier direkt med andra företag är inte meningsfullt i sig.

Jag har företaget i min portfölj och tycker potentialen är intressant. Med de realiserade siffrorna är det inte billigt, men det är en annan sak om företaget kan nå sina ambitiösa mål. Företagets bana på börsen är fortfarande ganska kort och förra året drabbades det av corona i början av året, då företaget knappt hade någon omsättning. I slutet av året tog man snabbt igen det och under det sista kvartalet även med god lönsamhet. Under det sista kvartalet kom dock en stor del av omsättningen från en stor licensavgift som samtidigt flödade väl till bottenlinjen. Personalkostnaderna hade till och med oväntat minskat från föregående år. Har det funnits några rabatter på grund av coronaåret?

I PC-användning möjliggör tekniken att maskinen håller skärmen på när användaren är framför den. Det är inte mer komplicerat än så, men med Elliptic Labs programvara behöver man ingen annan fysisk sensor för detta.

14 gillningar

Tack för att du tog upp ett intressant fall igen!

Potentialen verkar enorm om denna produkt verkligen är bra.

Har du hunnit bilda dig en uppfattning om huruvida detta är en s.k. vinnarprodukt?
Även om den är billigare, är produkten lika bra som en traditionell sensor?
Hur bra är patentskyddet?
Finns det andra liknande lösningar?

Ett par utmaningar så här i början. :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Du ställer rätt frågor. Jag fick reda på fallet i eftermiddags så jag har inte hunnit undersöka konkurrensfältet och jag har inga svar på dessa. Här behövs återigen kollektiv intelligens :flexed_biceps:

Jag hittade inga patent snabbt i den databas jag använde, men det finns minst 2-3 databaser… det är också ett jobb att bedöma styrkan i sådana patent som lekman…

Kanske det mest lovande är PoC:erna (Proof of Concept) och befintliga produkter. De ger lite hopp om att fallet kan lyckas… det finns risker också, men om företaget kan nå “åtminstone samma nivå” med vägledningen är detta ganska potentiellt… så med nuvarande information började jag ganska försiktigt.

En universitets-spin-off, så de har väl undersökt något på riktigt :man_shrugging::sweat_smile:

22 gillningar

Bra och intressant öppning. Får ni andra en ordentlig flashback till Dark Knight baserat på beskrivningen av tekniken? Det är ju verkligen Batman-nivå på skiten. :grin:

4 gillningar

2015:

2020:

En sak till: den här immuniteten fick mig att undra om det i framtiden, efter corona, kan finnas ett behov av beröringsfria skärmar (hygien)? Sjukhus? Allmän hiss? Fabriker? Dammiga förhållanden? Livsmedelsproduktion?

19 gillningar

Är det säkert så? Åtminstone på iPhone verkar FaceID fungera med en IR-sensor, och ansiktsigenkänning kommer knappast att fungera med den programvaran. Även om programvaran i allmänhet kunde utföra en del av de traditionella sensorernas uppgifter, t.ex. att väcka telefonen, kan den ersätta alla sensoruppgifter? Med andra ord, om programvaran inte helt kan ersätta sensorn, måste sensorn då installeras ändå? Är programvaran till någon nytta då?

Bara lite funderingar, jag har ingen närmare kunskap om detta.

9 gillningar

Från förra höstens Q3-presentation hittade jag några fler bilder för att förtydliga:

Till höger syns de funktioner som detta kan åstadkomma. Förmodligen inte Face ID.

De vanliga högtalarna och mikrofonerna som följer med enheten verkar räcka. Detta är superkritiskt för caset.

Notera de viktiga graferna på kvinnans skärm; de verkar förutsäga en bull-case :wink:

Ur ett ESG-perspektiv är energibesparingen en viktig punkt…

Ledningsgruppens bakgrund:

Om patenten:

Om partners:

Om riskerna:

15 gillningar

Du har alltså satt en raket i rubriken?! Jag ogillar det lite grann om tekniken inte är relaterad till raketer… Om jag öppnar en ny tråd, skulle jag då tävla med t.ex. 3 raketer och nästa med 5 raketer, så att man på forumet kan se vilka som är raketaktier? :slight_smile:

Så jag föreslår att raketen tas bort eller flyttas till WSB/Reddit-avdelningen.

41 gillningar

Omsättning 3 M, marknadsvärde 116 M euro…

Nå, det här är nog en bättre investering än Nightingale Health :joy:

3 gillningar

Jag har till och med sett högkvalitativa tillväxtbolag på Helsingforsbörsen värderas med Grahams nummer.

:man_shrugging:

2 gillningar

Detta kan inte värderas (korrekt) med traditionella värderingsmultiplar, och du kommer närmast det rätta resultatet genom att använda EV/TAM-värderingsmultiplen. Jämförelsen med Nightingale Health är helt enkelt felaktig.

Elliptic Laboratories är, sett till investeringscase-typ, en tidig fas av en hyperskalbar plattformsverksamhet. Skalbarheten är så otroligt hög att varje euro i omsättning är mångfaldigt mer värdefull än för de flesta traditionella företag. Frågan är snarare om omsättningen lyckas växa och hur mycket omsättning denna verksamhet kan generera.

Om omsättningen inte blir tillräcklig är detta inget märkvärdigt företag, eftersom skalbarheten inte kan utnyttjas nämnvärt och de fasta kostnaderna blir för stora. Å andra sidan, om omsättningen ökar rejält, slår det nästan omedelbart igenom på resultatraden då de fasta kostnaderna blir försumbara. Då skulle rörelsemarginalen kunna vara till exempel 80%.

Är detta då dyrt eller billigt? Det är otroligt svårt att säga i detta skede, och det finns nu gott om alpha att hämta i caset om man gissar företagets framgångsnivå korrekt. Företaget har visat framfötterna och uppnått tidig framgång, så en viss grad av framgång är redan inprisad i kursen. Om omsättningstillväxten stannar av finns det naturligtvis gott om utrymme för kursfall. Å andra sidan, om företaget når sina mål, är den nuvarande värderingen löjligt billig.

Detta är ingen följa-John-investering, utan kräver mycket stark övertygelse och förståelse för företagets affärsverksamhet och omsättningsutveckling. Det är alltså en ganska perfekt investering för den optimist som djupt gräver i företag :joy:

35 gillningar

EV/TAM påminde mig om ett citat från en Financial Times-artikel om elbilar:

Att uttrycka ett företags värdering som en procentandel av dess totala adresserbara marknad verkar ungefär lika användbart som att bara säga “Jag vet inte”.

På fullt allvar verkar detta vara ett bättre mål än Nightingale, även om jag lade till en gråt-skratt-emoji i mitt förra meddelande. :sweat_smile: Det finns likheter mellan dessa företag – båda är tillväxtbolag i ett tidigt skede, som ännu inte har någon nämnvärd omsättning men med enorm potential om de lyckas.

Nyckelfrågan är enligt mig om Elliptics metod är en vinnare som kommer att slå igenom brett på mobiltelefoner och datorer. Det kan inte utläsas genom att krossa redovisningssiffror eller företagets presentationsmaterial, där den egna produkten naturligtvis prisas till skyarna. En stark investeringssyn skulle kräva en djupgående förståelse för tekniken och konkurrenssituationen. Jag är ingen expert inom området, så mina resurser räcker inte till för att besvara denna viktigaste fråga.

18 gillningar

Verkligen en intressant upptäckt – måste absolut ta en närmare titt på detta själv!

Produkten verkar väldigt intressant. Den är också lämplig för många användningsområden om lösningen är driftsäker. En risk som jag tänkte på här var integritetsaspekten (även om jag anser att risken är liten). Folk kritiserar redan användningen av mikrofoner i t.ex. Facebook-appen, röstassistenter, etc. Här kan det finnas en liten risk att användningen av mikrofoner i smarta enheter och liknande börjar regleras på något sätt i konsumentprodukter, t.ex. inom EU, vilket skulle kunna påverka försäljningen av Elliptic-produkten negativt (även om detta inte egentligen “lyssnar på tal”, men med lagstiftares teknologiförståelse skulle detta lätt kunna falla under reglering).

Energibesparingssiffrorna var verkligen imponerande och det finns redan en ansenlig mängd enheter i bruk. Som tidigare nämnts beror mycket på om man lyckas ersätta de konkurrerande produkter som används idag (eller eventuella andra nya alternativlösningar).

Jag hittade åtminstone inte snabbt något i investerarpresentationen när jag bläddrade på mobilen, men det skulle också vara intressant att veta hur driftsäkert och exakt detta system är jämfört med nuvarande lösningar (eftersom detta, förutom energibesparing, säkert är en av de mest väsentliga sakerna vid utvärdering av teknik).

9 gillningar

Jag har inte hittat källan än, men den här killen har grävt lite i fallet. Han uppskattar att Intel siktar på att göra ultraljud till en standardfunktion

https://twitter.com/Myragubben1/status/1370650832547495937?s=20

Patent här:

https://worldwide.espacenet.com/patent/search?q="Elliptic%20laboratories"

5 gillningar

Här är utdrag från ipo-antagningen, inte så mycket nytt:

Aha-upplevelser: ihopparning av smarta enheter, ersättning av PC-lösenord med gester etc. (fungerar inte under alla förhållanden förstås)?

Den nya S-klassens Mercedes använder förresten gester. Jag kan inte säga vilken teknik som används.

Historik i ett nötskal före noteringen:

8 gillningar

Intressant case när det gäller framtida förväntningar. Dessa är naturligtvis inga säkra satsningar, utan kräver betydande tur för att förväntningarna ska uppnås.

Marknaden är mycket konkurrensutsatt
Koncernen konkurrerar på marknader som är konkurrensutsatta, fragmenterade och snabbt föränderliga, med några av världens största teknikföretag. Koncernen förväntas fortsätta att uppleva konkurrens från nuvarande och potentiella konkurrenter, varav många är mer etablerade och har betydligt större finansiella, tekniska och marknadsföringsresurser.

Särskilt på en så superkonkurrensutsatt marknad som komponenter för mobila enheter är det svårt att sticka ut från alla andra aktörer. Qualcomm och alla underleverantörer arbetar ständigt med produktutveckling, och mycket resurser används för att förbättra sensornoggrannheten. Som ett resultat väcker detta några riktigt viktiga frågor för mig, som det vore bra att få svar på. Några av dessa är ganska spekulativa, men möjliga ändå. Jag frågar hellre dumma frågor och söker ett rimligt svar än att låta bli att fråga och missar något riktigt viktig information.

1. Har deras teknik en verklig konkurrensfördel jämfört med fysiska sensorer?
  2. Om en sådan konkurrensfördel existerar, vad hindrar stora komponentleverantörer från att utveckla liknande produkter? Med andra ord, är vallgraven stor nog för att det ska bli åtminstone dyrt, om inte omöjligt, att hoppa över den?
  3. Finns det någon mätning för företaget som man kan följa för att hålla sig väl uppdaterad om marknadsutvecklingen och därmed minska investerarens informationsrisker kopplade till caset? Till exempel Smart Eye har dessa Design Wins, som jag anser ökar förtroendet för case-förloppet enormt.
  4. Finns det en betydande nyckelpersonrisk i företaget? Om teknikutvecklarna är toppklass, vad hindrar i praktiken hypotetiska konkurrenter från att förvärva dessa livsviktiga kompetenser från Elliptic, eller är detta en helt irrelevant fråga?

Sammantaget verkar detta dock vara ett intressant case som man absolut måste undersöka närmare.

17 gillningar

Jag svarar på detta utifrån min förståelse. Jag har ingen expertis/informationsfördel i detta.

Enligt företaget finns det flera stora referenser inom mobilsektorn, så t.ex. PoC behövs inte där. Kanske detta åtminstone i detta skede indikerar intresse för teknologin.

Är inte Xiaomis Note 10 en sådan telefon att tillverkaren åtminstone inte vill krångla med skärmens funktionalitet i större utsträckning?

I detta skede är informationen som företaget har nämnt ovan. Utvecklingen av programvaran kräver någon form av R&D-investering och man försöker bygga en mur med patent. I detta skede kan man väl inte säga mer.

Programvaran verkar vara så speciell att det kanske kan finnas något liknande med Smart. Dvs. mycket nischad, lång utveckling i bakgrunden etc., vilket har lett till att stora aktörer inom fordonsindustrin huvudsakligen har avstått från egen utveckling.

Visst, antalet och kvaliteten på avtalen. Synligheten är klart sämre än Smart eftersom pipelinen inte kommuniceras öppet utåt.

Så i ärlighetens namn kan jag inte säga mer i detta tidiga skede.

Tillägg: måste försöka ta reda på var det sades att Intel skulle standardisera just denna teknik.

8 gillningar