Något igen
Lailas Ceva-relaterade inlägg verkade få en ny bekant att gilla det.

Har varit med och utvecklat “contextually aware” laptops på HP
https://www.st.com/content/st_com/en/about/customer-success-stories/how-hp-is-leading-the-way.html
Vilket sammanträffande!
Ett par nyanser uttalades inte helt korrekt, men en bra översikt ändå. Även Mavix blev intresserad.
Vad gör man på midsommar? Jo, man funderar förstås, det vill säga ett par observationer baserade på Lenovos årsrapport
Glad midsommar till trådens läsare ![]()
Enligt färska nyheter skulle Apple öppna den lokala anslutningen mellan enheter för alla med hjälp av WiFI Aware-tekniken. Bakom detta ligger säkert EU-domstolens beslut som kom fram i våras. Då antogs det delvis att den juridiska tvisten kunde ta 10 år, men det verkar som att redan iOS 26 kommer att införa detta (se diskussionerna i våras i denna tråd).
Vad betyder detta för Elabs?
Jag har funderat på detta över natten och anser att detta försvagar Elabs viktigaste försäljningsargument, det vill säga Seamless-sensorns förmåga att bryta sig in i iOS-ekosystemet, åtminstone milt men möjligen till och med betydligt. Elabs har med ultraljud fått enheter att para ihop sig med lokalt wifi utan några hokus pokus-trick, nu erbjuder Apple en lokal anslutning som en ny funktion öppet för alla. Detta förändrar enligt min mening AirDrop-ekosystemet till att nu vara öppet för alla aktörer (åtminstone inom EU-området).
På den positiva sidan väger dock det faktum att bland annat Lenovo har tagit i bruk Elabs Seamless/Tap-sensor i sitt system, även med hänsyn till Windows-Android-gränssnittet. Dessutom kommer Elabs sensor (förmodligen) från och med hösten att användas för snabb anslutning av tillbehör till datorer m.m.
Elabs mervärde i Seamless bygger kanske mer på ultraljudets möjliggörande av ‘appfri’ parning m.m. Även om Elabs möjliggör ‘magisk parning utan appar’, gissar jag att alla OEM:er kommer att använda sina egna appar. Detta bland annat för att:
- säker parning mellan enheter måste säkerställas, det vill säga att en tredje part inte kan komma emellan trådlöst
- varje OEM vill hantera sitt eget ekosystem, t.ex. verkar många OEM:er ogilla Samsung-anslutningar
Det är mycket svårt att säga i detta skede vad nettoeffekten av detta är för Elabs. Jag själv är efter en natt av funderingar av den åsikten att teknikrisken har realiserats något och detta ökar osäkerheten gällande framtida försäljningsarbete. Jag är också gärna fel ute här. Aktien kan mycket väl göra multibagger från nuvarande nivåer (särskilt om det egna målet uppnås).
Källor bl.a.:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Jb9klj/apple-aapner-opp-for-airdrop-alternativer
red.
t.ex. härifrån från hösten ca 2024 CMD kan man lyssna på avsnitten 9:50 några minuter framåt samt 30:00 framåt. Sedan kan man fundera på hur det påverkar om Apple erbjuder detta gratis.
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20240910_3
Laila på LinkedIn:

Elliptic gör Elliptic-saker (det vill säga dominerar som tusan). Ps. Jag lade till mycket om diamant-dippen.
“Med Tecno POVA 7 Series smartphones som levereras med Elliptic Labs, har Transsion nu levererat nio smartphones som använder vår AI Virtual Smart Sensor Platform™ under 2025,” sade Laila Danielsen, VD för Elliptic Labs. “Totalt har vi redan levererat 36 smartphones i år, ett tecken som visar vår AI-plattforms värde när det gäller att driva innovation med de största globala smartphone-OEM:erna. Vi är väl positionerade för att vara den programvaruleverantör som väljs för att utveckla enheter som är grönare, smartare och mer användarvänliga.”
Förra året lanserades totalt 66 telefoner och 15 laptops.
Intressant liten historia från Intel om utvecklingen av Aura Edition PC. Tap-sensorn har nämnts ett par gånger i nyheten nästan som en toppfunktion
Jag skulle inte alls anse det omöjligt att Elliptic Labs nyligen tillkännagivna Intel-samarbetsavtal gäller Lenovos Road Map. Det är nog åtminstone ett av de troliga alternativen.
Fanns det något nytt i detta meddelande i praktiken?
Nej. De samlar bara in de månatliga mängder som rapporterats tidigare.
@timontti är antingen på semester eller upptagen, så jag vikarierar lite.
Samarbetet mellan Ellabs och Lenovo fördjupas när Ellabs, genom ett nytt avtal, integreras i alla Lenovos enheter, och tredjepartsprogramvara inte längre behövs. Jag tolkar det nya avtalet så att den uppdaterade licensieringen möjliggör en utökning av Ellabs utbud även till redan befintliga enheter med bara en firmware-uppdatering.
Nedan finns också Lailas videohälsning relaterad till nyheten.
Pareto hann också kommentera nyheten lite, men jag tycker att avtalets betydelse kanske inte har uppfattats här. Enligt min tolkning är det lite mer än ”step in the right direction”.

“Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor Platform lanserades på tre smartphonemodeller i juli 2025, vilket för vår totala siffra till 39 lanseringar av smartphonemodeller hittills under 2025,” säger Laila Danielsen, VD för Elliptic Labs.
Handelskrig verkar inte vara huvudbekymret på Elabs längre

Sikten framåt är riktigt dålig just nu, men åtminstone analytikerna försöker
Elliptic Labs, ett globalt AI-programvaruföretag och världsledande inom AI Virtual Smart Sensors™ som för närvarande är distribuerade i över en halv miljard enheter, har tecknat ett flerårigt avtal med en befintlig laptopkund. Det nya avtalet introducerar en utökad licensstruktur för att även täcka PC-tillbehör och understryker kundens engagemang för att implementera Elliptic Labs AI Virtual Smart Sensor Platform™ bredare över sin nästa generations kommersiella laptop-portfölj.