Elisa - i kølvandet på 5G?

Elisa skifter til kvartalsudbytter, men i praksis bliver et kvartals (Q1/2026) udbytte sprunget over. 167 mio. * 0,60 = 100 millioner mindre udbetales i udbytte, indtil man vender tilbage til det ”normale”.

8 Synes om

Ganske godt resultat og en lille stigning i udbyttet. Kvartalsudbytte er også en god ting, og de holder faktisk lidt længere på den sidste rate. F.eks. udbetaler Kesko den allerede i starten af januar.

Jeg ser, at Elisa har ganske gode muligheder for reel vækst. Nu hvor datacentrene også begynder at blive fyldt med data, der hentes hjem fra USA, skal det nok blive godt.

12 Synes om

En ret hidsig kursreaktion… en engangspost på 350 personer ud / 20m gjorde 25-tallene grimmere, '26-guidance er efter min mening ret modig – hvis den holder, vil jeg tro, den rykker opad fra '26-regnskaberne et kvartal ad gangen… til denne pris er der 7 % udbytte… jeg supplerer…

8 Synes om

Hvad tænker I om den mulige plan om at tilbagekøbe egne aktier? Er det for at kompensere for den manglende udbytteudlodning i år i forbindelse med overgangen til kvartalsvise udbetalinger?

3 Synes om

Det har fungeret ret godt i f.eks. Nordeas tilfælde. Aktien er billig, og samtidig ser det ikke så slemt ud som at udbetale store udbytter i svære tider. Det er altså en oplagt måde at bruge kassebeholdningen til gavn for ejerne.

13 Synes om

Der er hvert år brug for en vis mængde aktier til udbetaling af aktiebaserede vederlag…. nu til priser fra for ca. 10 år siden, dengang var udbyttet 1,4, nu er det 2,4

2 Synes om

Bemyndigelsen til tilbagekøb af egne aktier indhentes hvert år. Bemyndigelsen er nu præcis af samme størrelse som for et år siden. Det at indhente bemyndigelsen er ikke et signal om, at man vil begynde at opkøbe egne aktier i massivt omfang, eller at der overhovedet er planer i den forbindelse.

10 Synes om

Her er nogle spredte overvejelser, som Elisa giver anledning til:

1. Konkurrencen er virkelig benhård. Jeg vil sige, at der er en form for race-to-bottom i gang på mobilområdet. I kraft af mit arbejde har jeg set de priser, som Telia fremover vil sælge abonnementer til den offentlige sektor til, og jeg har ingen anelse om, hvordan nogen kan skabe en avance med de priser.
  2. Begynder Veli-Matti Mattilas afgang at kunne mærkes lidt efter lidt? Mattila skabte trods alt et stort forspring til Telia i sin tid, og nu vender man måske tilbage til paritet. Okay, Telia kludrede også i en del ting ved at sprede sig for meget, men alligevel.
  3. Truer Starlink alligevel operatørerne på længere sigt? Det er lidt af en vild tanke, hvis det gør, men Elisas største aktiv og voldgrav er stamnettet (runkoverkko), der er gravet ned i den hjemlige jord. Hvis dette ikke længere er så vigtigt i fremtiden, så må Gud bevare Elisa-investorerne.
  4. Cybersikkerhed er et godt spydspidsprodukt, men det bliver næppe noget, som virksomheder vil betale for i samme forhold som netværksforbindelser. Det skyldes efter min mening delvist, at sikkerhedsaktørerne gerne sælger teknologi og tjenester, men ansvaret bliver dog altid liggende hos kunden selv.

Nå, jeg har kun en lille position i én portefølje, så jeg ser det an i ro og mag, men jeg ville ikke øge positionen, da jeg synes, der er for mange grå skyer.

8 Synes om

Her er endnu Jonis hurtige kommentarer til resultatet. :slight_smile:

Elisas Q4-rapport, som blev offentliggjort her til morgen, var i det store og hele på linje med vores forventninger. Omsætningen steg en smule, og det sammenlignelige resultat svarede til vores forventninger, men der var flere omkostningsreguleringer end i vores tidligere estimat. Konkurrencen tiltog som forventet i fjerde kvartal, men det ser ud til, at Elisa har klaret sig relativt bedre end den nærmeste konkurrent på det finske marked. Overordnet set var guidancen i tråd med vores forventninger, ligesom størrelsen på det udbytte, som bestyrelsen har foreslået.

14 Synes om

Der er også den lille detalje ved kvartalsudbytter, at man lettere kan beslutte ikke at udbetale en rate, som det skete for Mr. Tokmanni, når resultatet svækkes.

I teorien lyder et udbytte på 7 % flot på papiret, men der er ingen garantier for udbetalingen, hvis resultatet svækkes.

Et fald i driftsresultatet på -29,5 % er trods alt helt voldsomt for en virksomhed som Elisa, og i starten af året vil EBITDA få endnu et slag, når folk skifter til billigere abonnementer/konkurrenter. Hvis og når det næste kvartalsregnskab er lige så dårligt, kan det være, at Manner ikke fortsætter i sin stilling ret meget længere.

9 Synes om

Det er selvfølgelig værd at huske, at der var store engangsposter i dette kvartal. Det sammenlignelige driftsresultat faldt med 2 millioner til 113 millioner, altså under 2 %.

10 Synes om

På den anden side kan man spørge, om engangsposterne og tilpasningerne var alt? Jeg frygter desværre, at det ikke var tilfældet, hvis konkurrencen skærpes yderligere herfra. Man bliver nødt til at stramme skruen endnu mere, hvilket betyder nye tilpasningstiltag. På den måde begynder der at opstå engangsposter lidt ligesom hos Tieto, hvor de er mere reglen end undtagelsen.

2 Synes om

Dette Q4-regnskab opsummerer, hvorfor Elisa er en af mine største direkte investeringer (ca. 3 % af porteføljen): Selv i et svært marked formår de at levere et resultat, der svarer til de berettigede forventninger. Hverken mere eller mindre denne gang. Jeg vil gætte på, at markedet (pt. omkring -4 %) retter sig ret hurtigt.

11 Synes om

Hurtige kommentarer:

• Det beskedne fald i antallet af postpaid-abonnementer til privatkunder overraskede. Elisa har formået at holde stand i priskrigen eller har erstattet udskiftningen af taleabonnementer ved at sælge billige data-SIM-kort, f.eks. 100Mb-abonnementer. På markedet har man i efteråret set tiltag som f.eks. “SIM-kort til bærbar computer for et par euro om måneden”. Et godt forsvar, men jeg er måske lidt påpasselig med, hvad den reelle situation var.
  • ARPU-udviklingen i mobilsegmentet var som forventet. Væksten i ARPU stoppede og forblev på samme niveau som i det foregående kvartal, hvilket jeg også tidligere havde forudset. Her er det værd at bemærke det, jeg også har nævnt tidligere, nemlig at lave nysalgspriser vil afspejle sig i omsætningen og dermed i ARPU med en vis forsinkelse. Eksempel: Elisas kunde Pekka tegner et abonnement hos DNA i starten af december – faktureringen herfor begynder først i slutningen af december og påvirker først omsætningen fra det tidspunkt.
  • Desuden opkræver Elisa relativt høje engangsgebyrer for nye abonnementer. Dette redder måneder med højere kundefrafald (churn) i slutningen af året, men da det kun hjælper på engangsbasis, vil den stigning i ARPU, det medfører, ikke længere hjælpe i Q1.
  • I Q1 vil Elisas mest rentable forretningsdel (mobil, mobilabonnementer til privatkunder) altså falde i omsætning. Hvordan det går derefter, afhænger af prisudviklingen – som faktisk viser ganske små tegn på bedring …
9 Synes om

Tidligere fik man S-bonus på Elisas abonnementer. Nu får man det ikke længere, da S-gruppens bonuspartner i stedet er teleselskabet Moi, som benytter DNA’s netværk. Ganske mange har skiftet teleselskab af denne årsag.

3 Synes om

Pia interviewede Elisas CEO Topi Manner i forbindelse med Q4-resultaterne :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:09 Udviklingen i Q4
01:27 Forandringsprogram
02:54 Udvikling i antal medarbejdere
04:30 Forbrugermobilmarkedet
06:46 Nye aktører på markedet
07:13 Salg af tillægsydelser
09:02 International softwareforretning
10:49 Guidance
12:03 Udbyttet stiger, men hvad investeres der i?
13:45 European Crime Prevention Award-prisen
15:11 Søkabel beskadiget

15 Synes om

Joni har udarbejdet en ny selskabsrapport efter Elisas Q4-resultat. :slight_smile:

Vi hæver anbefalingen for Elisa til køb (tidl. akkumuler) og sænker kursmålet til 44,0 euro (tidl. 46,0 €). Konkurrencen var fortsat hård, men Elisa klarede sig relativt godt, og Q4 var resultatmæssigt helt i tråd med vores forventninger. Selskabets forventninger (guidance) var i overensstemmelse med forventningerne, og udbyttet steg fortsat som ventet. Det mest positive var kommentarerne, der gav tegn på en lempelse af konkurrencen, hvilket ville være meget positivt. Indtjeningen for indeværende år drives dog af et omfattende omkostningsbesparelsesprogram, der blev gennemført i Q4. Den succesfulde implementering af selskabets langsigtede og konsekvente strategi giver tillid til, at selskabets gode og bedre end sektorens indtjeningsvækst vil fortsætte. Efter vores vurdering er aktiens værdiansættelse meget attraktiv i lyset af det faldende risikoniveau på operatørmarkedet (2026e P/E 15x, EV/EBIT 14x, direkte afkast 7 % og forventet afkast >15 %).

Citeret fra rapporten:

Elisas markedsposition er stærk, og dens risikoniveau er blandt de laveste i sektoren og på børsen. Den lave risiko afspejles også i selskabets gældsporteføljes lave gennemsnitsrente på 2,5 % (Q4’25). Med den øgede geopolitiske usikkerhed efter Trumps præsidentperiode kan Elisa med sin lave risikoprofil efter vores opfattelse betragtes som en god sikker havn (safe haven) blandt finske aktier. Dette skyldes en meget stabil indtjeningsvækst og en risiko, der er betydeligt lavere end gennemsnittet, samt begrænsede direkte og indirekte effekter fra toldsatser på forretningen. Desuden har den skærpede konkurrence på operatørmarkedet fra sidste år givet tegn på en stabilisering af konkurrencen i begyndelsen af 2026, hvilket ville være en relativt betydelig positiv faktor.

27 Synes om

Joni og Miksu talte om Telia & Elisa lige efter Q4-resultaterne :slight_smile:

Emner:

00:00 Introduktion
00:19 Kursudviklingen har bevæget sig i forskellige retninger
01:23 Telias negative anbefaling
02:05 Skærpet konkurrence i Finland
03:32 Øget kundeafgang
05:29 Q4-resultater
08:50 Elisas internationale softwaretjenester
10:22 Telias stærke udvikling i Sverige
12:28 Telias værdiansættelse
13:34 Er Elisas aktie et ”stærkt Køb”?

12 Synes om

Tak, jeg synes, det var en sjældent vellykket video i forhold til balancen mellem kortfattethed og informativitet.

6 Synes om

Det ser ud til, at Elisas “aktieindekserede obligationslån” nu er til salg via Alexandria: Elisa 5x Booster . Ved første øjekast forstod jeg ikke helt, hvordan den endelige rente fastsættes, udover at den er bundet til aktiens udbyttejusterede kursudvikling. Ganske interessant, da jeg ikke rigtig er stødt på denne type virksomhedsobligationshandler før.

7 Synes om