Elecster - Tillverkare av UHT-mjölk bearbetnings- och förpackningslinjer

Innehållsvarning: Innehåller prosa (‘I suffered for my art, now it’s your turn’ - Marshall Crenshaw)

När tråden startades surfade jag runt en hel del för att försöka hitta info om marknaden för dessa produktionslinjer, främst gällande konkurrenterna. Jag fick inte riktigt grepp om de tekniska beskrivningarna och huruvida konkurrenterna hade möjlighet till ett liknande modulärt tillvägagångssätt, vilket verkligen ser bra ut hos Elecster.

Det verkar som att leverantörerna av dessa linjer har en informationsstrategi i stil med “om du vill veta mer är vår försäljningsavdelning mer än villig att prata med dig” :smile: Så det förblir på ytan.

Därför bestämde jag mig för att det rätta tillvägagångssättet vore att läsa igenom företagets årsredovisningar under en 20-årsperiod och skriva ner utvecklingskurvan (kryddat med siffror) fram till idag. I årsredovisningen finns det trots allt reflektioner kring marknaden och tekniken på en nivå som man inte når genom att bara googla. Men just nu räcker varken tiden eller lusten till för det, men jag rekommenderar det till @Sijoittaja-alokas om du inte redan har gjort det.

Själv ögnade jag igenom några (ytligt) från 2002–2003 och 2021–2022, och visst, inget konstigt där. Ett stadigt tuffande, kanske med en högre risk än normalt. Gänget är detsamma, åtminstone har VD:n från den tidiga perioden, som tillhör samma familj, bara glidit över till styrelsen och en ny har valts i stället. Kassaflödessiffrorna är på samma bollplan på båda sidor om 20-årsstrecket, så jag ser inget som direkt får det att vattnas i munnen här. (Balansräkningen har förstås stärkts, åtminstone i mina otränade ögon).

Under hela företagets historia har det funnits ett stort behov i världen på vissa platser av mjölk med lång hållbarhet, men någon större raketutveckling verkar inte ha skett i den här branschen. Jag skulle inte börja projicera något baserat på statliga projekt eller FN-projekt/tal. Som en snabb bedömning skulle jag för tillfället hålla OMXH25-indexet som ett rent ut sagt överlägset investeringsobjekt jämfört med detta när man väger in riskerna, som här är betydande. Det är en annan sak om man gräver djupare och upptäcker något som är dolt för mig.

Det var allt för nu.

image

10 gillningar