Riksdagsvalet ordnas söndagen den 2 april 2023. Sedan valet 2019 har världen förändrats på sätt som vi då inte ens kunde föreställa oss. Covid-19 tog över världen och härjar som bäst överallt, samtidigt som världens länder försöker återgå till ett normalt liv. Ryssland anföll Ukraina den 24 februari 2022 som en fortsättning på annekteringen av Krim 2014 och ockupationen av östra Ukraina. Finland ansöker om NATO-medlemskap.
Vilka är de största valfrågorna? Statskulden kommer garanterat att få mycket utrymme, mer om det nedan. Dessutom kommer frågor om energioberoende, välfärdsområdena (SOTE), bristen på vårdpersonal och hälsovården i allmänhet samt evighetsfrågorna sysselsättning och arbetslöshet säkert att väcka diskussion. Även NATO, försvarsutgifterna, säkerhetsläget i Europa och stödet till Ukraina lär leta sig in i debatterna.
Enligt min mening är den viktigaste frågan tillväxten av statsskulden och dess inverkan på framtiden i takt med att försörjningskvoten försämras. Därför lyfter jag fram det här nedan.
Finlands statsskuld var vid tiden för riksdagsvalet 2019 ca 103,6 miljarder euro. Sedan dess har ca 38 miljarder euro i ytterligare skuld tagits upp och skulden i förhållande till BNP är ca 50 %. Senast vi låg över 50 % i förhållande till BNP var år 1993, när Finland befann sig i sin största depression någonsin.
Källa: https://www.valtionvelka.fi/
Källa: Valtion velanhallinta – Tilastoja valtionvelasta
Det är alltså ingen överraskning att medan partierna är någorlunda eniga om andra saker (Nato-medlemskap, stöd till Ukraina), så torde brytandet av statsskuldens tillväxt vara det största valtemat. Hur det ska ske och av vem.
Valtidtabellen hittas här.
Valtidtabellen finns på sidan vaalit.fi
Enligt Yle:s senaste opinionsmätning ser partiernas stöd ut som följer den 7 januari 2023.
Källa: Ylen kannatusmittaus: Perussuomalaiset kiilasi SDP:n ohi kakkoseksi | Yle
Här är valprogrammen
…eller åtminstone något partiprogram, ifall det faktiska riksdagsvalprogrammet inte ännu finns (de flesta saknar detta i skrivande stund).
Samlingspartiets valprogram, innehåller dock i skrivande stund endast huvudlinjerna för ekonomi- och skattepolitiken, och länken längst ner på sidan leder till programmet från 2019.
Centerns valprogram är än så länge ett utkast och innehåller endast huvudmålen.
Det finns ännu ingen information om SDP:s valprogram, så jag länkar till partiets allmänna politiska sida.
Sannfinländarnas valprogram består främst av en skuggbudget och på partiets sidor fanns inga konkreta mål listade ännu.
Rörelse NU (Liike NYT) har listat sina mål, även om ett faktiskt valprogram ännu inte finns på webbplatsen.
De Grönas valprogram är fortfarande på partiprogramsnivå.
Vänsterförbundets valprogram är än så länge en reklamsida för kandidatnominering.
SFP:s valprogram är uppdelat i olika kategorier.
Kristdemokraternas valprogram är inte sammanställt, men partiets teman finns tillgängliga.
Liberalpartiets valprogram har publicerats.
Jag har inte lagt till alla småpartiers program och webbsidor här, men de registrerade partierna hittas här: https://vaalit.fi/rekisteroidyt-puolueet
Slutligen lägger jag till en liten enkät som man kan svara på om man vill.
Vilket partis kandidat kommer du troligtvis att rösta på?
- Samlingspartiet
- Socialdemokraterna
- Centern
- Sannfinländarna
- Vänsterförbundet
- De Gröna
- Svenska folkpartiet (SFP)
- Kristdemokraterna
- Rörelse NU
- Liberalpartiet
- Piratpartiet
- Djurrättspartiet
- Sjustjärnerörelsen
- Finlands Kommunistiska Parti
- Annat parti
- Jag tänker inte rösta
Låt oss börja diskussionen om Finlands framtid och hur vårt land ska räddas. Moderatorer får gärna uppdatera länkarna i takt med att ni märker att något parti har publicerat en ny sida eller ett nytt program. Jag ska själv försöka se över dem då och då, men ni kan också alltid tipsa via privatmeddelande om var man hittar ett nytt program så uppdaterar jag länken. ![]()