Ebix - försäkringsbranschens digitaliseringsenhörning

Vad tycker ni om Ebix? De gyllene åren 2012-2017 för det amerikanska företaget som erbjuder digitalisering och tjänster inom försäkringsbranschen ledde till en kraftig uppgång som företaget, enligt berättelserna nedan, klantade bort när de försökte expandera till Indien. Till slut vände nedgången, men sedan slog coronapandemin hårt, eftersom en stor del av verksamheten är kopplad till resebranschen. Nu har de dock fått en stor affär med JPMorgan och analytikerna presenterar målkurspriser som är betydligt högre än den nuvarande kursen, vissa till och med dubbelt så höga. Företaget anses vara mycket friskt och välskött, och det är starkt involverat både på de stabila amerikanska marknaderna och de växande indiska marknaderna.

https://seekingalpha.com/article/4392143-ebix-is-listening-shares-are-strong-buy-on-analysis-of-q3-results

https://seekingalpha.com/article/4378221-ebix-value-investing-unicorn

8 gillningar

Det här verkar ha tagit fart. Det är nog en av de mest blankade aktierna på NYSE, delvis med rätta.

Jag har ägt den här i viss mån redan i god tid under det förra decenniet. Ebix 1.0 var en tråkig och ganska stabil verksamhet som fokuserade på att underhålla försäkringshubbar. Det var också några blankningsattacker däremellan, till stor del obefogade.

Ebix 2.0 skuldsatte sig i princip alldeles för mycket i byggandet av denna “financial exchange”-verksamhet, och coronan slog dessutom till vid en lite olämplig tidpunkt. Man kan också ifrågasätta rimligheten i investeringarna när man delvis går in i en tävling med Paytm och andra digitala verksamheter med djupa fickor, samtidigt som Ebix också fokuserar på den fysiska sidan. Samtidigt led även den traditionella försäkringsverksamheten något, delvis på grund av företaget och delvis på grund av svagheten på försäkringsmarknaden, så det fanns en verklig risk att det skulle gå över styr. Eller åtminstone en betydande nyemission etc. på grund av den stora skuldbördan.

Detta finns fortfarande i rimlig utsträckning i IB:s portfölj. Det ska bli intressant att se om blankarna behåller lugnet eller vad som händer. Just nu är vi uppe i över 20 procent.

2 gillningar

Mina andra favoriter bland korta företag är definitivt J2Global och Ubiquiti. Höga korta positioner och utmärkta affärer som jag aldrig ens har förstått varför de säljs kort. I det senare företaget är ett plus att VD:n äger, om jag minns rätt, 80-90 procent av företaget.

1 gillning

Det var trevligt att hitta en sådan pärla här på forumet. För mig verkar detta vara en helt otrolig möjlighet att med liten risk göra 2-3X på kort tid, kanske ännu mer. Ebix i sig tänder mig inte särskilt, men denna Ebix Cash (Ebix) som är tänkt att knoppas av och listas som ett eget företag på Indiens heta IPO-marknad låter nästan för bra för att vara sant. Mikro Investments har skrivit smartare om ämnet på Seeking Alpha:

https://seekingalpha.com/article/4457882-ebix-participate-in-indian-ipo-market#comments

Jag har redan köpt en liten bit av Ebix och skulle vilja lägga till mer. Vad väcker detta för tankar hos er, är jag helt ute och cyklar :slight_smile:

1 gillning

Tydligen väcker Ebix inte heller särskilt mycket intresse. Aktien visar dock tecken på att vakna till liv och min egen åsikt har bara stärkts.

Hoppas någon annan på forumet också är med på EBIX-äventyret. Det har varit en riktig berg- och dalbana de senaste månaderna, men nu fick vi lite rejälare pålägg.

Först kom resultatet Ihre Datenschutzeinstellungen

Och direkt efter det den efterlängtade första mer officiella varningen om Ebix Cashs notering :sunglasses:

Med detta har aktien redan fått ett fint uppsving, men jag var själv fortfarande på köpsidan igår. Min bedömning är att det inte är för sent än. På amerikanska forum har man redan hypat en target på 150$, men åtminstone en sådan här $100-bedömning hittades enkelt

https://seekingalpha.com/news/3811360-ebix-surges-25-on-q4-results-imminent-ebixcash-ipo-craig-hallum-says

De senaste dagarna har varit gynnsamma, så låt oss fortsätta på samma spår :rocket: :rocket: :rocket:

1 gillning

Ser att det fortfarande är 16% blankat, det har redan sjunkit med 7% från topparna. Här kan vi verkligen få till en rejäl short squeeze :yum:

Huh huh… -37% i pre-market för att Ebix: This House of “Cards” Seems To Have a Glaring Fake Revenue Problem – Hindenburg Research

Hur pålitliga är dessa korta rapporter, det är åtminstone en hel del historia och marknaden verkar svälja den. Förhoppningsvis svarar Ebix snabbt och verkligheten är inte vad Hindenburg säger.

2 gillningar

Något som korrigerades lite när Ebix svarade på shortrapporten. Låt oss hoppas att det snart kommer positiva nyheter angående noteringen, så att shortsäljarna verkligen får på nosen.

{“content”:“Vad tycker du inte är en röd flagga här? De reviderande företagen har bytts ut, IPO:n har skjutits fram flera gånger, och tillförlitligheten i presentkortsverksamheten. Oj oj.\n\nNär man läser den rapporten får man verkligen en dålig känsla. Jag skulle absolut inte röra hela företaget och skulle till och med överväga att sälja om jag var tvungen att “köpa eller sälja”.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Hindenburg presenterar verkligen vilda påståenden, men vem kan säga vad som är sant och vad som inte är det? Jag har svårt att tro att verksamheten skulle vara rent bedräglig som Hindenburg antyder. Bolaget har trots allt en lång historia, moderbolaget i USA, och betalar till och med en liten utdelning. Detta är inte första gången Ebix har svartmålats, och det är sant att IPO:n har skjutits upp/lovats flera gånger, men man bör också ta hänsyn till coronapandemins inverkan på planerna. Nu har dock en preliminär IPO-presentation lämnats in, och om jag hade en stor kortposition i ett bolag vars värde kan stiga 3-4 gånger över en natt, skulle jag förmodligen försöka göra som Hindenburg och tajma attacken till den svagaste tidpunkten på marknaden innan vi hör mer om IPO:n.

Vad jag själv undersökte via Google Maps och andra statistik så finns det verkligen Ebixcash-butiker över hela Indien, och nya avtal har också offentliggjorts under våren. Jag stannar kvar i båten och ser detta kort till slutet, jag ser ingen anledning att panikera och rädda blankarna från den eventuella smärta som väntar dem när IPO:n fortskrider – förhoppningsvis.

1 gillning

Fler svar till Hindenburg :wink:

Ganska trevligt att återvända till den här tråden nu ett par år senare. Mina egna farhågor slog in ganska väl om man säger så, förtroende för företagsledningen är a och o. Hoppas att ingen förlorade för mycket pengar på det här bluffbolaget.

1 gillning