Jeg har de seneste måneder bygget min egen forretningsmodel ud fra Easori, PAM (Partner Analytics Model), fordi jeg ønskede en bedre forståelse af, hvor selskabets fremtidige vækst helt praktisk kan opstå fra.
PAM tager ikke udgangspunkt i en på forhånd antaget vækstrate, men derimod i selskabets partnernetværk, aktivering af partnere, udviklingen i fakturerende kunder og hvordan disse over tid omsættes til omsætning.
Efter Q2 er modellen blevet kalibreret i forhold til de realiserede tal, og for første gang var det muligt at vurdere, hvordan prognosen lavet før resultatet levede op til det realiserede udfald. Dette affødte også en klar forskel i synet i forhold til den prognosesti, der generelt anvendes på markedet: PAM forventer, at Finlands allerede opbyggede partnernetværk vil vise sig i væksten markant tidligere og kraftigere. I så fald vil Spanien, Italien og andre markeder ikke være en forudsætning for vækst, men derimod mulige vækstacceleratorer.
Jeg har samlet dette i en rapport, hvor jeg forsøger at forklare mekanismen så forståeligt som muligt samt fortælle, hvad modellen forudser i øjeblikket, og hvor dens største usikkerheder ligger. Q3 vil fungere som den næste egentlige test af, om den vækststi, PAM ser, er i den rette retning.
Rapportens grundlag er offentligt tilgængeligt materiale, beregnede konklusioner heraf samt min egen erfaring fra regnskabsbranchen. Jeg er aktionær i Easori. Rapporten er ikke udarbejdet på opfordring af Easori, Inderes eller en anden tredjepart, og der er ikke modtaget betaling for udarbejdelsen.
Raporan indeholder ikke et kursmål og tager ikke stilling til aktiekursen. Formålet er at tilbyde en alternativ måde at betragte Easoris forretningsvækstmekanisme på og senere gøre den falsificerbar: de kommende kvartaler vil vise, hvor godt modellen fungerer. Rapporten kan downloades via linket herunder.
12 Synes om