Kopin Corporation grundades 1984 i Westborough, Massachusetts. Företagets grundare och VD Dr John C C Fan ledde företaget fram till 2022, och därefter har Michael Murray varit VD.
Jag startade tråden eftersom företaget producerar teknik för helhetslösningar inom förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR), och inom den sektorn har den offentliga förvaltningen (försvarsmakten) i USA aktiverats och verkar öka sina inköp. Det som intresserar mig i Kopins fall är att företaget nu medvetet strävar efter branschspecifika användningsfall. T.ex. US Army, hälsovård, industri, underhållsverksamhet etc.
AR och VR är som bekant Metas, Googles, Microsofts och många andras spelplan. Men just på grund av Microsofts överprissatta lösning kommer US Army sannolikt att återöppna upphandlingen på 22 miljarder (Microsoft hade alltså redan valts). Och jag kommenterade Kopin tidigare i Palantir-tråden. Palantir kan ju producera en lägesbild på en bildskärm, men Kopin kan överföra lägesbilden till en mikroskärm eller VR-glasögon.
Jag är inte bekant med AR VR-teknologier och kan inte bedöma Kopins konkurrenskraft. Och det finns överhuvudtaget väldigt lite analys tillgänglig om företaget. Företaget har också varit i riskzonen att falla bort från Nasdaq-listan på grund av aktiens låga nominella värde. Företaget går ständigt med förlust och späder ut sin aktie kraftigt. Företaget har bara 150 anställda. Företaget saknar storslagna TAM- och strategipresentationer. Företaget är fast i nuet.
Som jag redan nämnde i Palantir-tråden är jag generellt inte intresserad av elektronik-/hårdvaruföretag, eftersom jag inte alls förstår tekniken, och affärsmodellerna är också svagare än för mjukvaruföretag. Men Kopin har under 2024 fått affärer med US Army, försvaret drar, företaget har i januari 2025, tillsammans med Wilcox-företaget, lanserat en ny avancerad mörkerseendelösning, företaget är involverat i F35 mikroskärmslösningar etc. Så mycket nytt händer. Jag startade tråden för att vi tillsammans ska få en bättre förståelse för detta unika företag.
När det gäller tekniken, i Kopins glasögon tittar man i princip (genom enkel optik) på en LCD/LCoS/OLED-panel nära ögat. Dessa använder alltså inga vågledare med diffraktiva ytgaller som till exempel i Microsofts HoloLens-glasögon. Lösningen är inte lika elegant som hos Microsoft eller till exempel Magic Leap, som reste 3,5 miljarder (!) och sedan lades ner, men produktionskostnaderna förblir mer rimliga när man inte behöver tillverka komplexa nanostrukturer.
Jag tror inte att Kopin någonsin kommer att nå konsumentmarknaden, som Meta, Apple och liknande fortfarande siktar på med stora pengar. Med Kopins teknik är det helt enkelt svårt att tillverka AR-glasögon som någon skulle vilja använda offentligt eller som överhuvudtaget skulle ha många användningsområden.
På företagssidan kan glasögonen användas i applikationer där händerna inte är fria och det finns ett behov av en liten “extra skärm”. Så i sig passar projekten med den amerikanska armén väl in i Kopins portfölj.
Ett annat liknande amerikanskt företag som har funnits länge är Vuzix, där jag i höstas övervägde att köpa en liten position när kursen var under en dollar. Företagets intäkter och utgifter var dock så pass i obalans att jag avstod. Sedan dess har Vuzix fått ytterligare finansiering och kursen har fyrdubblats…
Förutom att stora företag har spenderat miljarder på smarta glasögon och de ändå bara används i enskilda applikationer, så har många mindre företag (Osterhout Design Group, Daqri etc.) gått under och knappast något smartglasögonföretag har ännu varit lönsamt. Detta är bra att komma ihåg.
Nedan finns en länk till en analys av detta företag, där det konstateras att det är ett “litet” men snabbt växande företag som drar nytta av tillväxten inom försvarssektorn, särskilt genom avancerad displayteknik. Företagets försäljning inom försvarssektorn har ökat kraftigt, särskilt tack vare hjälmdisplayer för F-35-stridsflygplan och annan militär teknik.
Artikeln betonar också att Kopin aktivt expanderar sin verksamhet i Europa och Asien, där försvarsbudgetarna växer i takt med geopolitiska spänningar. Det påpekas dock att företagets ekonomi fortfarande är förlustbringande, men å andra sidan sägs det att dess tillväxtutsikter och låga värdering gör det till ett attraktivt investeringsobjekt.
Med tanke på företaget är hela världens försvarssektor nu i en gynnsam situation, och Kopin är nu väl positionerat för att dra nytta av denna tillväxt.
Tack @Sijoittaja-alokas för den goda översättningen du släppte in i den här tråden. Jag har själv gått igenom en hel del material om Kopin, men om man vill komma undan med mindre, så finns allt väsentligt ovan. Jag har envist plöjt förlustaktier längs bottnarna (bl.a. Planet Labs, Upstart, IonQ) dvs. 2-3 år i en bear market. Den viktigaste granskningspunkten för varje kvartal har varit om företaget går i konkurs eller inte. Jag hade valt vart och ett av de ovan beskrivna företagen på grund av deras betydelse och unikhet, enligt min egen åsikt.
Kopin tillhör nu samma genre. Jag kommer att följa hur företagets ekonomi utvecklas. Jag har motiverat betydelsen och unikheten för mig själv i trådstarten. Unikhet betyder inte att det inte finns konkurrenter. Men det måste finnas något eget knep. Med Planet, Upstart och IonQ gick jag in för tidigt men lärde mig sedan bottenfiske. Samma sak skulle jag kunna göra nu med Kopin. Kopin är en större risk i termer av siffror än de ovan nämnda, eftersom Kopin saknar en s.k. SPAC-balansräkning. Den ovan nämnda trion drog nytta av att de gjorde SPACs på topparna 2021, kurserna dök ordentligt 2022, men pengarna fanns i kassan. Kopin saknar en motsvarande stark kassa. Det oroar mig lite nu. Det betyder att ytterligare aktieutspädningar är att vänta.
Så bottenfiske är en avkopplande hobby för mig. Och det är lagom roligt. Eftersom insatserna är små vid bottenfiske. Huvudgrenen är sedan i högt värderade tillväxtaktier (HIMS, NVDA, Palantir och liknande).
Detta var intressant, tack. Tack också till trådstartaren, jag hade helt glömt bort detta företag. Efter att ha arbetat med AR-relaterade saker och stött på många utmaningar har jag inte upplevt företag inom branschen som förnuftiga investeringsobjekt. Kopin måste jag dock nu börja följa.
Jag gillar att företaget använder uttrycket “head-mounted display” (HMD) på LinkedIn. Det beskriver väl vad det handlar om. I 20 år gamla artiklar förekom det uttrycket ofta, men sedan ersattes det av de sexigare “smart glasses” och “augmented/mixed reality”.
Kopin försöker inte ens kombinera den verkliga och den virtuella världen, utan tillverkar rakt på sak huvudmonterade skärmar. Och genom att göra det undviker de många av de utmaningar med AR/MR-glasögon som även soldater som använt HoloLens säkert stötte på.
Daqri verkar ha arbetat med armén en gång i tiden, men gick i konkurs för flera år sedan. Andra amerikanska företag (konsumentelektronikjättar, Vuzix, Digilens…) satsar snarare på snygga AR-glasögon.
Om även Microsoft en gång i tiden hyllade IVAS-avtalet med armén, så skulle ett liknande samarbete vara en enorm sak för ett företag av Kopins storlek.
Vad betyder detta i praktiken? Uppenbarligen överförde Microsoft hanteringen av IVAS-projektet och kommer inte längre att utveckla hårdvara. Det är dock fortfarande oklart om projektet kommer att fortsätta, vad budgeten kommer att vara och vilken Andurils roll skulle vara? Baserat på Kopins kursutveckling under det senaste dygnet är det även för andra lite oklart vad denna vändning egentligen innebär.
Andurils grundare är Palmer Luckey, som har gjort en förmögenhet på Oculus, men företaget verkar inte ha några AR/VR/HMD-produkter?
Jag har själv tolkat det som att Anduril tar hela potten och nu sätter ihop projektet. En av Andurils grundare är Peter Thiel, det vill säga Palantirs grundare. Förmodligen kommer Anduril att börsnoteras 2025. Så det är bra att vara uppmärksam. Och Kopin då? Framtiden får utvisa. Det kan vara så att de får några underleverantörsleveranser från Anduril-affären. Vi får följa utvecklingen.
Det återstår att se hur Europa efter den gångna München-helgen förhåller sig till nya förvärv inom försvarssektorn från USA. Trump har använt en ganska hård utpressningstaktik mot sina allierade, vilket kan få europeiska stater att ompröva varifrån ny försvarsutrustning ska anskaffas när budgetarna växer. Med den nuvarande administrationen är det inte nödvändigtvis strategiskt klokt att vara beroende av kritisk utrustning, om det vid behov används som ett förhandlingsverktyg där. Dessutom skapar tullar en viss utmaning även här, om Europa svarar på USA:s åtgärder och inleder ett handelskrig.
Å andra sidan verkar det inte finnas motsvarande produkter för förstärkt verklighet utvecklade för försvarsbruk i Europa. Så, om produkten är unik och användbar, kommer den säkert att anskaffas. För närvarande marknadsför Kopin tydligen intensivt i Europa.
Här väntar vi redan lite på Q4-resultaten, men har inte hört dem än.
Men medan vi väntar på det, dyker affärer upp. Denna affär på 14 miljoner med tilläggsbeställningar börjar redan motsvara ett halvt års omsättning. Detta Kopin är för mig lite av ett testfall. Eftersom jag huvudsakligen håller mig till programvara, AI och datacenter. Kanske Kopin och dess affärer också säger något om hur världen utvecklas. Kanske det också är intressant med detta lilla företag.
Edit: Värdet på avtalet skulle vara bra att veta. Nu är det lite oklart om detta är verkligen betydande eller en ganska obetydlig nyhet. I mina öron låter det som den första fasen av det nya IVAS-projektet, men marknaden har åtminstone inte blivit entusiastisk än.
Kopin meddelade att de inte kan lämna in 10K-rapporten i tid. Detta är aldrig goda nyheter, särskilt när aktien är under $1. Denna $1 är en gräns som, om den överskrids under en längre tid, kan leda till att aktien avnoteras, jag minns inte var, om det var någon OTC-lista eller liknande. Låt oss hoppas att företaget klarar sig, eftersom makrobilden trots allt är gynnsam för denna bransch.
Resultatet kom ju. Tveksam utveckling, orderboken känns stor, 40 miljoner, men prognosen för 2025 är bara 5% tillväxt. Dessutom går företaget med rejäl förlust. Men vi får se om företaget lyckas förbättra sin prestation.
Försening av delårsrapporten pressade kursen och de ekonomiska siffrorna kunde vara vackrare, men visst finns det mycket potential i detta företag. Igår publicerade Kopin ett intressant avtal med armén:
“The contract involves a Soldier Display Trade Study to define the optimal MicroLED characteristics for Extended Reality (XR) heads-up displays (HUDs) for warfighter XR solutions.”
“…study will culminate in a comprehensive “Microdisplay Requirements and Performance Matrix,” setting the standard for next-generation soldier vision systems.”
“MicroLED technology offers distinct advantages over traditional solutions including superior brightness, enhanced power efficiency, and long operating lifetimes and eliminates the temporal artifacts associated with Laser Based Scanning (LBS). These attributes ensure daytime readability and reliable operation while minimizing nausea and discomfort often associated with earlier XR systems…”
I det sista citatet listas problem med Microsoft HoloLens. Den första HoloLens-versionen använde ju lysdioder och den andra lasrar.
För några år sedan var det en större hype kring microLEDs, då de verkade vara lösningen på AR-glasögonens ljusstyrkeproblem och åtminstone Meta köpte då upp några microLED-företag. Jag vet inte om Kopin har några riktiga alternativ i USA, om armén vill ha RGB-microLED-baserade lösningar. Kopin har utvecklat microLEDs tillsammans med belgiska MICLEDI.
Siffrorna för första kvartalet kom igår. Omsättningen var 10,5 miljoner dollar, vilket är en halv miljon mer än jämförelseperioden. Som den mest positiva nyheten fick Kopin order värda 28 miljoner dollar under Q1. Förväntningarna för 2025 är “double-digit revenue growth”. Förlusten uppgår till en miljon dollar per månad, men särskilt försäljnings-/administrationskostnaderna har minskat avsevärt.
För jämförelseperioden har nästan 25 miljoner reserverats för rättegångskostnader (“reserve for litigation damages”). Kopin har ju haft någon patenttvist med BlueRadios. Ett slutgiltigt beslut i tvisten har tydligen inte kommit ännu. Förra våren rapporterades följande:
“The verdict favored the plaintiff, BlueRadios, Inc., awarding them approximately $5.1 million in damages. Additionally, the jury recommended $19.7 million in disgorgement and exemplary damages against Kopin Corporation. The Court will review these recommendations before issuing a final ruling.”
Kopin meddelade på tisdagen att de har gjort framsteg i utvecklingen av NeuralDisplay-teknologin. I den nya prototypen spåras blickens riktning och pupillens storlek i realtid (vilket innebär att det är lättare att markera fiender i synfältet och att ljusstyrkan för den augmenterade informationen blir korrekt). Detta sägs ske utan en separat kamera, vilket betyder att Kopin inte har integrerat någon Tobii eye tracker i sin demo.
Kopin kommer att visa upp sin demo på mässor i juni, bland annat nästa vecka på det stora AR/VR-evenemanget AWE 2025. En mer detaljerad rapport om demon kommer förmodligen efter det på AR-gurun Karl Guttags blogg.
Theon International gjorde en betydande investering i Kopin och kommer framöver att äga 49% av Kopins europeiska avdelning. Det är troligt att försäljningen till europeiska Nato-länder kommer att öka framöver. Efterbörsen steg med 16% och kraftiga kursreaktioner förväntas fortsätta idag efter att siffrorna för andra kvartalet har kommit.
Företaget verkar fortfarande vara i R&D-fasen. Beställningar och utvecklingsprojekt fluktuerar fortfarande i takt med att försvarsmakternas beställningar från olika länder svänger. En möjlig momentum ligger fortfarande framför oss. Jag tycker det vore bra om man kunde få någon form av tjänsteprodukt kring företagets produktutveckling som skulle generera ett jämnare kassaflöde.