Volkswagen Group

Volkswagen blev den mest købte elbil i Finland i 2020. Den har også været købt som aktie.
Volkswagen skiftede produktionslinjen i Zwickau til at producere elbiler i stedet for Golf’er. ID Neo var et koncept, som dannede grundlag for ID.3 og kort efter ID.4, som kan bære og trække mere. Så er der også e-up og e-Crafter. Som mellemliggende modeller er der mild- og plug-in-hybrider. Virksomheden sigter mod at være CO2-neutral i 2050.

Er bilmærket, under pres fra Tesla, Toyota og andre, en investering værd? Der er traditioner inden for bilproduktion, og tyskerne kender naturligvis også bilismens andre aspekter og miljøkravene, men er evnen tilstrækkelig til at imødekomme software og andre nye ting? Eller er den for stiv og konservativ?

Aktien har fået et løft. Efter min mening ville VW som produkt og virksomhed være værd at diskutere, så markedslederen ikke bliver overset, når man taler om Tesla og brint-/elkraft. Eller er VW som emne for praktisk og usexet? Jeg ville være nysgerrig efter at høre meninger, da dette er øverst på overvågningslisten, og da aktien også er lidt nede.

19 Synes om

Bemærk: Hvis en VW føles som en folkevogn, og en Skoda som et østblokskøretøj fra virksomheden, og din opfattelse af virksomheden er baseret på dette, tager du mere fejl, end du aner. Lambo tilhører koncernen, og derfra er der S3XY på vej, som Tesla stræber efter. En fuldelektrisk Lamborghini, ville du tage den? Eller der er stadig Bugatti, Bentley, Porsche i koncernen, og med VW’s miljømål begynder også disse at blive grønne. Selvom en del af den grønne omstilling kommer “med tricks”, såsom at købe emissionskvoter fra Tesla, er det usandsynligt, at de længere vil vove at forfalske ting. Jeg tabte tålmodigheden og måtte skovle en bid af VW ind i min portefølje efter en halv dags overvejelse. Delvist på grund af nostalgiske minder om virksomhedens køretøj.

2 Synes om

Volkkar har stadig lidt arbejde med sit omdømme. Gasfidusen, kvalitetsproblemerne, tvangsunderkastelsen af Skoda, da de lavede for gode biler, osv.

6 Synes om

Uden at forsvare nogen model; hvad mener du i forhold til Teslas omdømme? Eller hvilket bilmærke har det bedste omdømme lige nu, vurderet ud fra dette mål?

Tesla har også et lidt stift omdømme generelt. Deres synshallafvisningsprocent er ret høj i Finland. 2015-modellerne bliver afvist med en virkelig høj rate på 13,4 % for relativt nye biler, og 2017-modellerne også med en høj rate på 10,1 %. Den mest almindelige fejl er bagakslen – det kan selvfølgelig være, at folk “prøver” accelerationen og samtidig ødelægger akslen ved usædvanlig brug.

https://www.traficom.fi/fi/tilastot/katsastustilasto

Det bedste omdømme har nok Toyota og Honda, som det har været i evigheder :slight_smile: Og Toyota er i øvrigt også en pioner inden for hybridbiler, og var den første brintbil ikke også Toyotas Mirai. Rene elbiler er nok stadig under udvikling hos begge. Honda har kun en sådan “minicooper” -elbil, der kort og godt hedder “e”: Honda e - Wikipedia

E:
De har også haft Clarity Electric i årene 2017-2019: Honda Clarity - Wikipedia

3 Synes om

Hvis man ser på virksomhedens ledelse (strategi og dens implementering), produktimplementering (design, fremstilling og kvalitetskontrol) og kundeoplevelse (marketing, salg, image), så er der få virksomheder, der er gode til det hele. Toyota er som produkt og proces i top blandt moderne biler i sin klasse, ligesom Honda, men Volkswagen-familien er ikke langt bagefter, om overhovedet. Toyota havde i begyndelsen problemer med at erobre verden (Toyoda), da produktet var lavet til japanske forhold. Heller ikke i spidsen inden for EV/H-områderne. Samlet set tror jeg mere på VW’s evner.

2 Synes om

Jeg gik selv ind i VW for noget tid siden, fremkomsten af elbiler (ID-modelprogrammet) og de attraktive værdiansættelsestal samt den stigende interesse for dem som investering i USA fik mig til at købe en lille mængde, som har udviklet sig ret hurtigt takket være den seneste tids prisstigning. Med hensyn til multipler er VW “lysår” under de hypede elbilfirmaer, men hvis og når VW bliver verdens største elbilproducent, vil investorinteressen måske især i USA begynde at stige til helt nye niveauer.

2 Synes om

Klør en vis svindel stadig på VW’s image? Mange syntes at kunne lide VW’s lavemissionsbil, selv i USA, før svindlen blev afsløret, hvorefter parkeringspladserne fyldtes med VW’er, som ingen længere ville have.

1 Synes om

Der er en idé der. Den id4 virkede som en billig plastikagtig vogn, jeg var ude at prøve den for lidt over en uge siden. Overraskende støjende også. Jeg kan ikke sige, om bilproduktion vil være en rentabel branche i fremtiden. Man skulle tro, det ville gå som med elværktøjsfabrikanterne, priserne falder, og der kommer billigmærker.

1 Synes om

I forbindelse med hele denne elbilsmani er der én meget vigtig ting at huske: Uanset hvilken energiform det er (brændstof, elektricitet, brint, gas), kan prisniveauet for biler, der kommer ud på massemarkedet, ikke ændre sig væsentligt (udover inflation over tid, selvfølgelig). Folk er simpelthen ikke villige til at betale over en vis grænse for en bil. For mange er det trods alt blot et transportmiddel.

Hertil kommer, når man taler om producenternes investeringer (= risici), og hvordan biler er ved at blive til mobile computere med hensyn til software for at muliggøre servicevirksomhed, så er omkostningsstrukturen for producenten også vanvittigt høj.

Disse to ting danner den endelige ligning: vil gennemsnitsprisen på biler stige, eller vil den konkrete kvalitet falde, for eksempel i bilens fysiske dele. Det personlige synspunkt er, at kvaliteten af materialer og hele bilen vil falde, og mindre overraskende vil disse mellemklassebiler være “højlydte og knirkende plastikkasser”. Tiden vil vise, hvilke andre problemer der vil opstå på længere sigt. Jeg tror ikke, at diesel-gate var den sidste.

5 Synes om

https://www.motor1.com/news/497984/stellantis-beating-vw-europe-sales/

1 Synes om

Hver gang der deles links, ville det være rart, hvis der fulgte en kommentar med, om hvorfor man deler et link, som i princippet kan findes af hvem som helst alligevel. Jeg har nok selv delt rene links, men baseret på ovenstående feedback gør jeg det ikke længere. Hvordan ser VW’s og Stellantiss’ EV-salg ud?

2 Synes om

Oplysningerne er også let tilgængelige online.
Stellantis EV-mål 2021: 400.000
VAG EV-mål 2021: 1.000.000
Begge EV-margener er sandsynligvis så dårlige, at de vil skabe flere problemer i hvert fald i de kommende år.
Stellantis er under alle omstændigheder i en klart bedre stand: ren historik, fremragende ledelse, gode legacy-margener, LCV-lederskab, amerikanske muskler (RAM, Jeep, Dodge), uafhængig af det kinesiske marked osv.

1 Synes om

Da bilernes emissioner beregnes på en bestemt måde, er selv tabsgivende produktion af elbiler rentabel for virksomheden, da den ikke behøver at købe emissionskvoter.

Selvfølgelig. Men dette mål kan også nås på andre måder. F.eks. ved hjælp af brændselscellebiler (FC LCV), mindre biler, PHEV (plug-in hybrid electric vehicles), Tesla-kreditter osv. VAG’s CO2-præstation har ikke været særlig imponerende, og det samme gælder for sidste års profitmargin.

Årets prognose viser f.eks., at Toyota klarer sig fremragende, selvom de ikke engang sælger fuldt elektriske biler.

VAG’s propagandamaskine har selvfølgelig kørt på fuld damp de seneste måneder. YouTube-kommentarerne til ID4-reklamen i USA afslører dog, at maskinen er lidt ude af trit med virkeligheden (og den Voltswagen-kampagne var også et forbandet dårligt forsøg).

Når jeg har overvåget elbilmarkedet, er det nemt at finde årsagen til den seneste kursstigning. Volkswagen er i fremragende fart med elbiler og har som den første formået at lancere en rigtig god familieelbil, ID4, til en fornuftig pris. Desuden er der en ny attraktiv model på vej hvert år i mange år. Og der bør ikke være mangel på kapacitet.

Toyota buldrer frem nu, men er langt bagud med elbiler, da de endnu ikke har fået noget på markedet.

4 Synes om

Der er en smule overoptimistisk syn i Europa på VAG’s (Volkswagen Aktiengesellschaft) præstation og store planer. Tiden vil vise. VAG er langt bagud inden for brintøkonomien, og deres egen kapacitet er indtil videre teoretisk. Lad os se, om SEC (U.S. Securities and Exchange Commission) reagerer på forsøget på markedsmanipulation.

1 Synes om

Hvilken betydning vil brintøkonomien have for VAG i personbiltransporten i de kommende år? Efter min vurdering udvikler elbatterier sig stadig med stormskridt. Brint er en måde at lagre energi på og vil helt sikkert være en vigtig faktor i visse typer transport/applikationer. Biobrændstoffer vil også spille en stor rolle i lang tid fremover.

3 Synes om

Én holdning til emnet :slightly_smiling_face:. Markedsleder i 2022.

8 Synes om

Puha, jeg troede allerede, du svarede på de foregående vedrørende brintøkonomien :slight_smile: Beskedenhed er åbenbart ikke kutyme på disse markeder.
Under alle omstændigheder forventer Jefferies-analytiker Philippe Houchois, at VW-aktierne stiger til 295 euro i de kommende måneder.

2 Synes om