Jag gissar att marginalnivån kommer att fortsätta sjunka framöver, men att omsättningstillväxten i Norden tar fart. Det känns som att man under sommaren i Helsingfors har köpt gavelplatser för Delias produkter i nästan varje butik.
Det är en bra idé att få kunden att prova produkten och fastna för mangon. En kund som väl fastnat kommer förr eller senare att plocka sin mangopåse från den vanliga hyllan. Så är det i alla fall i teorin.
Jag valde själv att inte investera i bolaget eftersom det osar en smula desperation om den synlighet Delia köpt i matbutikerna, något som Eka gav bra exempel på från Sverige. Dessutom finns det inga betydande skillnader mellan torkad mango från olika tillverkare, vilket man kan tycka borde leda till priskonkurrens. Jag anser att mango- och dadelboomen överlag är en fluga som har ebbat ut om två år.
Bolaget är absolut ett mycket intressant investeringsobjekt. En billig och snabbväxande aktör, och dessutom ett konsumentproduktbolag. Jag har alltid fel i mina bedömningar, så förmodligen står vi inför en guldålder för mango ![]()