Lohilo Foods - Global tillväxt med superfoods och energidrycker

Det har redan diskuterats en del om det svenska företaget Lohilo Foods här. Lohilo noterades på First North Stockholm-listan i november 2020. Jag har inte hittat någon analytikeruppföljning hittills, och det mesta av materialet är skrivet på det andra inhemska språket, så det verkar flyga under radarn :slight_smile:

Lohilos utbud består huvudsakligen av olika energidrycker, proteinprodukter och glass, som alla har en ingrediens gemensam som främjar hälsa eller pigghet. Jag förstår att marginalerna är bra i dessa produkter, eller åtminstone om man ska tro på framgången för Red Bull och liknande. Varumärket ser och känns modernt i mina ögon, och termen Fitness används ofta. Detta syns även i Instagram-inläggen https://www.instagram.com/explore/tags/lohilo/?hl=en

Name Lohilo comes from our ice cream, meaning: Low sugar, high protein, low fat!

Här finns de senaste kvartalsrapporterna, och den 25 februari borde 2020-års sammanfattande rapport komma enligt investeringskalendern https://lohilofoods.com/finansiell-kalender/ Via Avanza finns dock följande nyhet: Lohilo Foods försäljning ökade 43 procent i fjärde kvartalet - Placera.se som via Google Translate översätts:

Lohilo Foods’ sales rose by 43 percent to SEK 51.0 million during the fourth quarter (35.6).
For the full year 2020, sales tentatively amount to SEK 247.1 million (141.6), which corresponds to a growth of 75 percent.

Q3 2020 kvartalsrapport med en bredare översikt https://lohilofoods.com/wp-content/uploads/2020/11/Q3-Rapport-2020-LohiloFoods_.pdf

Tack @Pohjolan_Eka för dessa översättningar! Jag lade till dem i detta inlägg.
Lohilos marginaler från egna produkter och andra distribuerade varumärken:

Försäljning per segment, egna varumärken och distributionsvarumärken.

Försäljningstillväxten i Sverige och exporten till utlandet är på god väg!

Lohilo finns alltså just nu tillgängligt med EV/S ~1,6 - 1,7 baserat på förra årets resultat, vilket känns prisvärt med dessa tillväxtsiffror. Jag väntar därför med intresse på Q1 2021-siffrorna och hur distributionen har kommit igång i större skala, men dessa får man vänta på till maj. Ett distributionsavtal har ingåtts förra året med Halo Top: https://lohilofoods.com/wp-content/uploads/2020/10/PM-_-Halo-Top-10.2020-Lohilo-Foods-AB.pdf

38 gillningar

Det

5 gillningar

Tja, jag kommer att verka ännu mer professionell än vanligt efter detta, men mängden # på Insta gjorde ett stort intryck… För det är där synligheten för denna bransch skapas. Lägg till fitness + den alltmer märkbara bodypositive-trenden. Finns det en mer perfekt kombination än en hälsosam godsak? Det träffar båda precis rätt.

Okej, kanske lite skämtsamt skrivet, men jag ska ge er en förutsägelse här som är 99% off-topic. I år kommer vi att se en hel del kovändningar från fitnessinfluencers. Det kommer att gå så att plötsligt är stränga dieter och mördarträning inte längre grejen, utan just den här typen av avslappnad träning och att njuta av mat.

Varför? För att den här scenen också måste förändras och ett par stora stjärnor har redan börjat med detta, så det är bäst att följa efter om du vill att ditt konto ska sälja.

6 gillningar

Till befattningarna har man fått in nytt blod i början av året

“Tyrone Andersson blir Lohilo Foods nya VD med start 1 februari 2020. Han efterträder Richard Hertvig som är grundare och VD sedan bolagets start 2008. Han har över 20 års erfarenhet av FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) från internationella bolag, senast som försäljningschef på Unilever och Red Bull. Tyrone har en Master of Science in Business and Economics från Linnaeus universitet i Växjö.”

"Daniel Ullström blir LOHILO Foods nya försäljningschef.

Daniel har varit regionchef på Red Bull Sverige sedan 2018.
Han har tidigare arbetat flera år som Key Account Manager på Red Bull
och har många års erfarenhet inom FMCG-branschen." Började i januari

"Tuss Odin Ekman blir LOHILO Foods nya marknadschef, med start 2021-04-01

Tuss Odin Ekman har utsetts till ny marknadschef på LOHILO Foods. Tuss har arbetat som varumärkes- och marknadschef på Nelly.com sedan 2018 och har många års erfarenhet inom FMCG-branschen. Hon har tidigare arbetat flera år på Procter & Gamble i både Sverige och Storbritannien"

EDIT: Det verkar ha blivit fel med årtalen i VD-nyheten och Tyrone Andersson börjar som VD självklart i februari 2021. Han har varit i företaget som vice VD/COO sedan sommaren 2020.

11 gillningar

Ur ett varumärkesperspektiv är den riktiga juvelen inte Lohilo utan Nocco som äger t.ex. Barebells, Vitamin Well etc. Jag anser att varumärkesbyggande är nyckeln inom detta område, och Lohilos produktportfölj är andraklass (bara mina 2 cent).

Såvitt jag vet ägs Nocco av Bridgepoint. Det finns dock väldigt lite information om Noccos ägarstruktur.

Å andra sidan värderas aktien i Celcius Holdings (CELH) till galna termer. Under de senaste 12 månaderna har dess värde ökat med över 1000 %.

5 gillningar

Intressant företag. Jag undrade över “fitness” eller välbefinnande som en trend. Man skulle kunna tänka på konkurrensfältet som björnen. Red Bull, Monster, etc. “Drycker”… som syns i ungdomsidrotter - eller åtminstone i “extremsport”. Extreme.

Hur ser folk då på detta, skulle man kunna säga, “hippie-koncept” - eller ett företag som liknar Beyond Meat från Sverige, VOLAB.ST - Veg of Lund AB (publ).

Är Veg of Lund alls på samma konkurrensfält som Lohilo?

https://vegoflund.se/en/about-us/

Varumärkesidentiteten verkar annorlunda. Den ena är mer jordnära, den andra är Miami Vice på 80-talet.

Skulle vara intressant att veta mer om kundkretsen.

Redigering: Dessa veganer från Lund skulle också vara till IPO-priser igen. Jag kan inte bedöma marknaden eftersom jag äter korv :rofl:

2 gillningar

Jag gick med eftersom jag litar på svenskarnas förmåga att marknadsföra livsmedelsprodukter globalt. Ett exempel är Oatly, som fortfarande känns som ett litet och avslappnat företag, även om det har vuxit till ett globalt företag och bland annat annonserade i förra helgens Super Bowl. Lohillo verkar ha samma avslappnade och fånigt roliga stämning:

16 gillningar

Red Bull, Monster och andra energidrycker orsakar enligt mig ingen enorm konkurrens just nu. Anledningen till att folk vill dricka Lohilos och Noccos produkter är att de klassificeras som “hälsosammare” energidrycker.

Varumärkesbyggandet borde verkligen lyckas väl. För närvarande tar Nocco hem segern, men man borde kunna komma upp jämsides med dem.

Den där klädkollektionen har också en enorm potential. Alla har säkert märkt hur mycket de marknadsförs (eller följer jag bara vissa typer av profiler :face_with_hand_over_mouth:), så om man kunde få mycket synlighet med dem, skulle det säkert skapa stor efterfrågan på andra produkter.

5 gillningar

Toppen att få igång en tråd, tack! Jag har varit med i ett par månader nu och tänker stanna kvar länge. Trenden är klart på Lohilos sida när det gäller hälsosamma godsaker och jag tror att det åtminstone finns efterfrågan på produkterna.

7 gillningar

Jag ser inte Red Bull eller andra energidrycksjättar som direkta konkurrenter. Lohilos och till exempel Noccos tema ligger just mellan fitness och wellness, och på lång sikt hoppas jag att åtminstone Lohilo kommer att slå sig in på den senare sektorn. En enorm marknad för 15-40-åringar som inte vill leva efter bikini fitness-disciplinen, utan njuta av livet på ett lite hälsosammare sätt.

Dessutom smakar produkterna riktigt bra enligt min smak.

5 gillningar

Jag har följt utvecklingen av denna “fitness-scen” i 15 år, arbetat i branschen och varit en sponsrad idrottare. Jag minns när gymmet bara besöktes av män i prutt-mjukisbyxor och Gasps Windbraker-jackor. Jag minns kvinnornas första Better Bodies-byxor, Freddys, och då började fitness sprida sig stort. Sociala medier spelade nog en stor roll. När NOCCO kom in i bilden funderade jag redan på hur jag skulle kunna ta en del av det.

Inom fitness/wellness-scenen är cykeln snabb. Det som är hett är verkligen hett och svalnar snabbt. Marknaden växer och det finns mycket att erövra, USA. Till exempel konkurrerar Red Bull/Monster om olika kunder, främst “Jag sa ju att jag inte skulle göra det igen” -kunder som kör Jonnetesla :sweat_smile:

Lohilos bull case kulminerar enligt mig mycket i dessa chefer som kom från Red Bull och deras förmåga att göra varumärket mer känt. Lohilos produkter har fått ganska bra exponering i Keskos butiker, vad jag har följt.

Lohilos värderingsmultiplar, särskilt EV/TamG (jag hittade på det själv), är ganska rimliga. (Detta var ett skämt)

Jag är med med en liten insats.

19 gillningar

Den här hittade jag, och en intressant punkt i slutet av sidan.

https://nordic9.com/news/lohilo-foods-adds-sek-10m-and-santhe-dahl-as-major-investor-in-the-company-news0181896773/

“Lohilo Foods, grundat 2008 och lett av VD Richard Hertvig, är en dryckes- och glasstillverkare med huvudkontor i Småland (Växjö). Företaget producerar funktionella drycker och livsmedel där produkterna innehåller en eller flera funktioner, såsom vitaminer, mineraler eller något annat som hjälper kroppen. Produktportföljen inkluderar varumärkena Lohilo, Häagen-Dazs, Alvestaglass, Nick’s, Bubbies och Järnaglass.”

Häagen-Dazs är, såvitt jag förstår, väldigt populärt i Europa. Åtminstone verkar det säljas lika allmänt som Karjala-öl i Finland. Och det är för övrigt en dyr glass. Man skulle tro att marginalen är bra.

2 gillningar

“Jag föredrar att äta Ben & Jerry’s när jag unnar mig” – det argumentet hör man ofta från dessa fitnessmänniskor. Jag minns att det var helt okej-smakande glass dock…

Helt klart en undervärdering här, så jag är med tills det brister.

3 gillningar

Detta kanske är lite off-topic för tråden, men i Sverige finns även Zinzino i kategorin “oral hälsa”. Är det någon som känner till det? (Om det går för långt off-topic får ni gärna säga till.)

Jag måste försöka fråga värdinnan mer om det här fallet (hon säger att hon inte har tid att spionera på svenska företag nu), men hon gav åtminstone ett tips att noggrant bekanta sig med företagets varumärke och särskilt uppmärksamma hälsoargument och andra lagstadgade krav när det gäller livsmedel inom denna bransch. Alla påståenden som hänvisar till hälsa etc. övervakas ganska noggrant, och om den sidan inte är i ordning kan det leda till allvarliga bakslag för företaget om denna aspekt lyfts fram särskilt i företagets produkter.

Annars är den proteinberikade livsmedelssektorn enligt mig redan överkonkurrensutsatt, liksom även hälso- och välmående dryckessektorn kan vara ganska tuff. Så man borde försöka hitta en ganska betydande konkurrensfördel, eller lita på att varumärket på något sätt är väldigt slående, så att det kan sticka ut i konkurrensen och bära sig även i framtiden. Dessutom är prissättningen ett stort frågetecken, hur mycket är jag villig att betala för ett trevligt varumärke vars bars eller drycker inte nödvändigtvis är hälsosammare än hundratals andra. Och sedan naturligtvis smaken, är smaken på produkterna ens okej, än mindre bra med tanke på alla hälsoargument och förbättringar av välbefinnandet?

6 gillningar

Jag använde sökfunktionen på Pakkotoisto-forumet och hittade en del för- och nackdelar med Lohilo-glass. Men inte ett ord de senaste två åren.

1 gillning

@Julle

Jag använde en gång i mitt eget inlägg i köpt/sålt-tråden som +/- motivering att produkterna är varumärkta ganska feminint, åtminstone för min smak. Jag har tränat på gymmet i nästan 4 år, men Pakkotoisto:s sidor är okända för mig, men jag kan tänka mig att de kanske inte är den genomsnittliga gymkillens första val. Men det är gymtjejens val, och när hon börjar marknadsföra produkten i olika sociala mediekanaler sprids det som en löpeld. Naturligtvis går världen framåt och gränserna för feminitet/maskulinitet bryts ständigt.

10 gillningar

Ja, om det där med varumärkesdifferentiering…

Jag vet inte om någon av dessa skiljer sig särskilt mycket till sin fördel…

11 gillningar

Jag kan nog belysa ärendet lite som delvis representant för målgruppen och även som nuvarande ägare. För konsumenten är fördelen med de här proteinrika glassarna smaken. När man till exempel äter enligt en viss kalorimängd och makron under en diet, har det för vissa ganska stor betydelse att man får inkludera lite godsaker. Jag har själv ätit dem många gånger under diet, de fungerar bra som ersättning för vanlig glass och innehåller betydligt färre kalorier. Och man märker inte ens skillnaden i smaken.

Det finns inga hälsoanspråk i dessa. Man säljer helt enkelt produkter med hög proteinhalt och färre kalorier än normala versioner. Det handlar alltså inte om några bluffprodukter.

På Pakkotoisto har det nog inte diskuterats så mycket, de flesta användare idag är nog 30-40-åriga män som drack osmakat vassle och kvarg som proteinkälla redan vid millennieskiftet. Jag tillhör själv den gruppen. Man orkar inte göra något större väsen av en enskild proteinkälla idag.

På dryckessidan ser jag däremot ingen fördel jämfört med konkurrenterna. Varje tillverkare har en massa fitnessbrudar i tajta trikåer som slurpar i sig dessa på PR-sidan, även om en vanlig kopp kaffe skulle ha samma effekt.

16 gillningar

Lohilo i ett nötskal, det vill säga den IPO-presentationsvideo som släpptes för 4 månader sedan. Jag rekommenderar att ni tittar på den.

Även här framgår det tydligt att glassen är i fokus och att biprodukterna är ett nytt område som kompletterar verksamheten och varumärket. Även i den här videon finns det en svensk glimt i ögat :sweat_smile:

7 gillningar