Celsius - lev hälsosamt

Denna utmanare till Monster och Nocco, som lockar ungdomar, har trots kraftig tillväxt och parabolisk kursutveckling förblivit utan en egen tråd.

De fick tillgång till Pepsis distribution och är än så länge verksamma främst i USA och Norden. Pepsi äger också en andel i bolaget, och jag ser det som ett potentiellt uppköpsmål om tillväxten fortsätter lönsamt. Härnäst expanderar de till Kanada och Tyskland. Marginalerna är imponerande, i storleksordningen 40–50 %.

Produkterna påstås ha prestationshöjande och hälsofrämjande effekter: The Science - CELSIUS
Personligen tror jag att nackdelarna med sötningsmedel är ett större minus än dessa teextrakt och tillsatta vitaminer.

Ursäkta för en lite rörig start, jag skrev på mobilen. Värderingen är väldigt ansträngd och P/E ligger runt 60–70. Finns det folk på forumet som följt detta under en längre tid och som kan bedöma tillväxtutsikterna och riskerna? Marknadsandelen har ökat rejält, vilket också behövs med tanke på vilken premie man får betala för denna jämfört med marknadsledaren Monster.

16 gillningar

Jag äger för tillfället inga aktier i bolaget. Jag hade ett kortvarigt innehav under vårens yra när kursen rusade uppåt ordentligt, men det blev sålt sen (tack och lov). Jag har varit intresserad av bolaget på någon nivå under en längre tid, troligtvis främst på grund av Monsters enorma avkastningshistorik. Skulle det här kunna bli något motsvarande osv.

Här är i alla fall en länk till en intervju med bolagets VD när han gästade Odd Lots i våras. Mycket intressant info om hyllplacering av drycker, dess betydelse för försäljningen, hyllornas visuella uttryck m.m. Man anar inte alltid i vardagen hur mycket kunskap/skicklighet som lagts ner på planeringen av olika detaljer.

9 gillningar

I princip skulle man säkert kunna slå ihop Monster (MNST) och liknande “motsvarande drycker” i den här tråden. Dryckerna skiljer sig säkert från varandra, men ingen kan dricka mer än en viss mängd per dag, så de hamnar i samma kategori i konkurrensen om de dagliga dryckerna. Varför inte även Coca-Cola osv., men det verkar som att dessa drycker innehåller mer koffein och därför hamnar i kategorin energidrycker.

Celsius är faktiskt mycket mer osynligt i Finland, medan till exempel svenska Nocco syns betydligt mer i bland annat sociala medier. Enligt mina erfarenheter behöver man till exempel på Instagram inte ha särskilt många följare för att få ett flak eller två (à 24-pack) dryck gratis i utbyte mot synlighet (Puhdistamo/Nocco).

Allt som allt tror jag att den här branschen kommer att fortsätta gå bra, eftersom det är extremt trendigt bland ungdomar och unga vuxna att dricka dessa dryckesprodukter. Literpriset på dryckerna är högt och marginalerna är säkert goda. Literpriserna ser ut att variera mellan 4 € och 8 €. Celsius har en 355 ml burk, så där finns det fortfarande utrymme för shrinkflation ner till Noccos och Puhdistamos förpackningsstorlek på 330 ml. Monster kör med större behållare på 500 ml.

image
image
image
image

Nya smaker kommer i en ständig ström där hitsen blir kvar i försäljning och flopparna försvinner sakta men säkert. Populariteten minskas inte heller av varumärkenas annonsering via influencers och kändisar. Nu när jag gick in för att leta efter mer information om Nocco, möttes jag av Valtteris ansikte på startsidan och ett meddelande om ett nytt ambassadörsavtal. Nocco tillhör Vitamin Well Group och är inte börsnoterat.

image
Jag är ingen konsument av dessa produkter, men jag har nog smakat en produkt från alla de största märkena. Mina egna erfarenheter av dessa drycker är huvudsakligen negativa, åtminstone vad gäller smaken. Produkterna lämnar oftast en eftersmak av extremt industriell sötning i munnen. differentieringsfaktorn verkar vara varumärke och annonsering. Även om jag inte har gjort något blindtest eller smakjämförelse, smakar Celsius / Nocco i praktiken likadant och jag skulle säkert inte kunna säga vilken dryck som är vilken om jag drack dem blint. Jag kan alltså mycket väl se en konsument köpa Nocco för att Valtteri Bottas gör reklam för det? Det är alltså associationer och reklam som säljer.

Verkkokauppa.com säljer “energidrycker” i storpack online. Man kan tydligt se trenden i listan över vad som finns tillgängligt i butik/online:

image

Topp 5:
Monster 24 produkter
Nocco 16 produkter
Red Bull 13 produkter
Puhdistamo 8 produkter
Prime 4 produkter

Sammantaget har Celsius (CELH) sjunkit med -32 % på tre månader och värderingen är fortfarande ganska ansträngd. På något sätt känns det som att det finns mycket tro/hopp om en liknande kursutveckling som Monster har haft, även om det förstås redan har skett en del. Kursen låg runt 1,5 dollar under 2019 och 5-årsutvecklingen har varit +4500 %. Min egen investeringsvilja har begränsats just av den höga värderingen, eftersom konkurrensen är hård på dryckessidan. Å andra sidan, om man tog en bevakningsposition för att man tror på “megatrenden”, skulle man följa aktien och branschen mer. I den senaste rapporten växte inte omsättningen enligt förväntningarna, men lönsamheten var bättre.

Celsius (CELH) 1Y kurs:

image

7 gillningar

När det gäller Celsius finns det en liten skillnad mot traditionella energidrycker just på grund av den där ”hälsodryck”-marknadsföringen. De har, såvitt jag förstår, även helt koffeinfria drycker på gång, så de kommer därmed att skilja sig från andra energidrycker och Coca-Cola.

2 gillningar

Det fanns en bra artikel om Celsius för några nummer sedan i tidningen Viisas Raha. Den väckte ett visst intresse hos mig, men som tur var började jag inte köpa än. Värderingen är ju skyhög, men om man tänker på caset utifrån att, såvitt jag minns, 95 % av företagets omsättning fortfarande kommer från USA, så vad för slags tillväxtmöjligheter kan det här ha OM allt går vägen. Med Pepsi som en stor spelare involverad borde det finnas krut att expandera över hela världen. Även om man inte borde stirra sig blind på kursgrafer i sig, jämförde jag av intresse detta med Monster Beverage och dess uppgångar i början. Man kan säga att Celsius just nu befinner sig där Monster var 2007 eller lite senare 2009.

kuva

Monsters pris rör sig ju för närvarande runt 48 och topparna ligger på 62 $.

Celsius ser i sin tur lite liknande ut:

kuva

Jag vet inte när man kan satsa sina pengar i sådant här, när värderingsnivåerna är 3–5 gånger högre än vad man har vant sig vid att investera i på sistone.

Det blev lite av ett inlägg utan större mervärde, men man kanske någon gång borde prova att hänga på även dessa extrema raketer, för uppgången stannar inte alltid vid de första 5000 % om det finns mycket krut bakom, vilket Celsius nu verkar ha.

Man borde fördjupa sig mer i fundamenta (funda), och det vore trevligt att läsa om det här om folk faktiskt har satt sig in mer i detta.

4 gillningar

Jag tänker inte börja läsa de där studierna nu, men jag ställer mig ändå ganska tveksam till Celsius-dryckernas ”hälsoeffekter”. Just nu har de inga koffeinfria produkter, men det har till exempel Nocco, så koffeinfritt är i sig inget nytt.

image

Även i Hesari (Helsingin Sanomat) finns det artiklar om den här typen av dryck, även om jag inte är någon expert och inte tänker uttala mig om huruvida alla drycker är ”BCAA-drycker” eller om Celsius drycker ens är av den typen. Men ur en vanlig konsuments perspektiv, ja.

”Egentligen har ingen nytta av BCAA-DRYCKER”, konstaterar den legitimerade näringsterapeuten, docent Jaakko Mursu rätt och slätt.

Enligt Mursu har dryckerna hittat sin användarbas som ett resultat av aggressiv marknadsföring. När en idrottare hyllar en BCAA-dryck i sina sociala medier är det lätt att övertyga följaren om att det är något man inte vill gå miste om. Det skapas en bild av att drycken måste vara till nytta, och den bilden säljer. Produkten får snart en status som matar sig själv.

”Då ifrågasätter användaren sällan det faktiska behovet. Det är lite som att kämpa mot en stark ström”, suckar Mursu.

Vad Celsius själva säger på sin FAQ-sida

Det är alltså märkligt att om det rör sig om en hälsodryck, varför det inte nämns i den här frågan

VEM PASSAR CELSIUS ENERGIDRYCKER FÖR?

För ansvarsfulla vuxna med en aktiv livsstil som vill ha en energidryck som är uppiggande, förbättrar känslan av vakenhet och ork, som inte innehåller socker och vars aromer och färgämnen är naturliga.

Alltså om man vill ha en dryck som ger pigghet, en känsla av vakenhet och förbättrad ork. Det låter i praktiken som reklam för en koffeinprodukt. Det sägs inte att man ska dricka den för att bränna mer kalorier, som det stod på forskningssidan: “Thermogenic properties are proven to increase metabolism. In turn, this causes your body to burn more calories and body fat than you normally would with exercise alone.”

Låt oss titta på den hälsomässiga aspekten när Celsius börjar tillverka de där dryckerna som inte är energidrycker. Dryckestillverkarna säger att vitaminerna m.m. som tillsätts är rent ut sagt nödvändiga, men experterna anser att man får i sig allt sådant genom en normal, balanserad kost. Visst har man tillsatt extrakt och vitaminer för att ge intrycket av en hälsofrämjande dryck.

image

2 gillningar

Man kan tänka sig att gränserna börjar nås när det gäller den totala konsumtionen. Var och varannan ungdom man möter verkar konsumera dem, och ibland även lite äldre personer. Det finns väl någon statistik om det.

I Finland är utbudet fortfarande ganska litet jämfört med situationen på andra sidan pölen. Här kan förstås de stora aktörerna, som har sina distributionskanaler i ordning, lättare få in sina produkter i butikernas sortiment. Alla möjliga kändisar och idrottare verkar varumärkesprofilera sina egna drycker i hopp om att tjäna snabba pengar.

Jag skulle gissa att trender kommer och går. Att skapa en konkurrensfördel kommer alltså att bli svårt. Själv tänker jag inte satsa mina pengar på dessa.

1 gillning

Bolaget har sedan 2020 ökat sin marknadsandel och omsättning helt explosionsartat. Hittills har den tillväxten främst kommit från USA, och det är än så länge svårt att säga hur man kommer att lyckas utomlands. Själv följer jag sport en del och har märkt att Celsius har synts tydligt i olika idrottsgrenar, bland annat boxning, ishockey osv. Åtminstone i USA kan man säga att Celsius kanske är den trendigaste energidrycken med störst medvind just nu.

På senaste tiden har aktien dock varit under hårt nedåtpress. I Q1-resultatet kunde man se en avmattning i omsättningstillväxten, men då förklarade bolaget detta med tillfälliga lagerrelaterade faktorer. Nielsen-data från april signalerade dock också en tillväxtavmattning jämfört med tidigare (https://x.com/BevInsights) – den här användaren postar data relaterad till energidrycksmarknaden som kommer från NielsenIQ. Vid dessa värderingsnivåer som aktien handlas till behöver tillväxten inte sakta ner särskilt mycket för att kursen ska prisas ner rejält. För en tid sedan fanns det också ett inslag i amerikanska nyheter om en kille som druckit två Celsius dagligen och hamnat på sjukhus på grund av leverproblem. Detta togs inte heller emot särskilt väl av marknaden.

Storyn är ganska intressant, men den senaste tidens avmattade tillväxt och de negativa nyheterna kring bolaget, i kombination med en kurs som fortfarande prisar in väldigt höga förväntningar, gör att man förhåller sig försiktig tills vidare.

3 gillningar

Här är den senaste presentationen https://www.celsiusholdingsinc.com/wp-content/uploads/2024/05/Celsius-Q1-2024-Investor-Presentation.pdf

image
image
image

Toppen för antal användare per hushåll, geografiskt eller för hela marknaden har knappast nåtts ännu. Men som du sa, trender kommer och går. Det handlar om vem som anpassar sig.

2 gillningar

Celsius har gynnats av tillväxten från så kallad pipeline-fyllning (kanalpåfyllning) och uppnått starka försäljningssiffror genom att fylla hyllutrymme i detaljhandeln och distributörens lager. Detta har bidragit till höga tillväxtsiffror och drivit upp värderingsmultiplarna till max.

Det är ganska tydligt att man i USA inte längre kan fortsätta denna tillväxt genom att fylla pipelinen. Tillväxten, om den kommer, kommer från konsumenten, tillväxten på energidrycksmarknaden och en förbättrad marknadsandel inom segmentet.

Minskningen av distributörens lagernivåer på grund av bättre förutsägbarhet i efterfrågan och slutet på pipeline-fyllningen har orsakat och kommer att orsaka en avmattning i tillväxten. Börsen har redan reagerat på detta med ett tapp på -42 % under en månad. Svårt att säga hur mycket nedgången kommer att fortsätta.

Frågetecknen är:

• Hur kommer Celsius att klara sig med konsumentefterfrågan på hemmamarknaden? Kan de fortfarande ta marknadsandelar och behålla eller till och med förbättra sina listningar?
  • Lyckas Celsius göra en liknande pipeline-fyllning på stora exportmarknader och få draghjälp för tillväxten från dem under flera år?
  • Är produkten och varumärket tillräckligt bra för att Celsius ska stanna kvar på marknaden permanent, eller är den bortglömd av alla och har fallit bort från hyllorna om fem år?

Som en tillfällig användare av energidrycker (ca 10–20 portioner per år) skulle jag säga att produkten är fräsch och bra jämfört med många av sina konkurrenter. Den har en verklig chans att etablera sin position, men jag kan inte bedöma sannolikheten för detta. Produkten verkar ha stannat kvar i de finska centralaffärernas sortiment under flera sortimentsperioder med ganska bra hyllplatser, så åtminstone i Finland har konsumentefterfrågan hållit i sig. Därför kan man tro att produkten kommer att klara sig även på andra exportmarknader. Marknaden växer, så det finns möjligheter. Historien har dock bara börjat.

Tiden får utvisa hur det går, men med nuvarande värdering gick jag in med en liten position. Jag kommer förmodligen att göra en ökning eller två om värderingen sjunker ytterligare.

6 gillningar

Bra text! Jag har mycket liknande tankar om det här fallet.

Lyckas Celsius göra en liknande fyllning av pipelinen på stora exportmarknader och få draghjälp för tillväxten i flera år framöver?

Detta är enligt min mening den viktigaste frågan, och för vilken produkt som helst som inte har stora muskler bakom sig skulle jag anse att en framgångsrik export i stor skala är osannolik. I det här fallet ökar dock förtroendet av Pepsis ägarandel på 8,5 % i bolaget. Pepsis distributionskanaler öppnar dörrar till många marknader och bra hyllplatser. Å andra sidan kan Pepsi köpa upp hela rasket om de ser det som ett hot mot sina egna produkter.

Som en tillfällig användare av energidrycker (ca 10–20 portioner per år) skulle jag säga att produkten är fräsch och god jämfört med många av sina konkurrenter.

Jag är en användare med samma profil och håller med om detta också. Burken är utmärkande och något större än de relevanta konkurrenternas, även smaken är god. Man ser dock ofta dessa på erbjudande. Kanske till och med mer än Nocco.

6 gillningar

Det fanns en ganska bra artikel på Seeking Alpha

https://seekingalpha.com/article/4701827-celsius-a-high-risk-high-reward-investment-in-the-energy-drink-market?source=feed_all_articles

Om bara priset sjönk lite till, så man kunde plocka upp lite.

3 gillningar

Celsius var USA:s tredje mest populära energidrycksmärke 2023! Med en marknadsandel på 5,9 % låg de bakom Red Bull och Monster.

En djupdykning i Celsius för att se var marknadsandelen kan ligga år 2030

Del 1

Del 2

Del 3

4 gillningar

Det här är inte alls en utmanare till Monster. Helt annan kundkrets. Det här är däremot en utmanare till lilla Nocco. Monster verkar enligt min mening vara ett bättre köp i det här läget, om man är intresserad av att investera i energidrycker. Om det här pappret halverades så skulle även det här börja se mer intressant ut, men just nu är det en riktig flockaktie.

1 gillning

”Celsius har tecknat nya distributionsavtal i Storbritannien, Irland, Frankrike och andra länder. Jag förväntar mig att den europeiska försäljningen kommer att växa snabbare än i Nordamerika under de kommande åren.”

Jag ser med intresse fram emot att se hur erövringen av Europa fortskrider. Nu när de bara säljer i USA är tillväxtgränserna nära. Om Kanada och Europa går lika bra kommer multiplarna att smälta snabbt.

Monster är ett ganska uttjatat varumärke och Celsius (och andra) har enligt min mening bättre produkter på många sätt, även om de har ett betydande försprång att hämta in. Det finns inga garantier för att just Celsius blir framtidens vinnare.

2 gillningar

https://www.nasdaq.com/articles/celsius-stock-has-plunged-nearly-50-2024-highs-heres-what-happened-monster-beverage-stock

Även i den här nyheten jämförs Celsius situation med Monsters. Själv hade jag tidigare en teknisk jämförelse med åren 2007–2009, i den här nyheten med 2012.

1 gillning

Screenshot_2024-08-06-14-19-31-12_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb
Screenshot_2024-08-06-14-19-55-29_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb
Screenshot_2024-08-06-14-21-37-01_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb
Screenshot_2024-08-06-14-21-49-41_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb

“Celsius Holdings aktie rusar 10 % efter starkt Q2-resultat”

https://www.investing.com/news/stock-market-news/celsius-holdings-stock-surges-10-on-strong-q2-results-93CH-3556290

20240806_142920

10 gillningar

Ännu ett förväntat starkt resultat! Försäljningen kom igång bra i Kanada. Synd att den allmänna stämningen på marknaden är så dyster just nu att det goda resultatet inte nödvändigtvis syns så mycket i kursen. Å andra sidan kan det erbjuda bra lägen att öka. :tea:

3 gillningar

Jag tycker att dessa Nielsen-siffror ser bra ut.

https://x.com/bevinsights/status/1820802176052023323?s=46&t=WEG-cVPSomkRhXnGNjpFZw

Åtminstone om man jämför med Monster.

https://x.com/bevinsights/status/1820801832911851649?s=46&t=WEG-cVPSomkRhXnGNjpFZw

Intressant bolag. Tillväxten har varit enorm under de senaste åren, vilket har uppnåtts på den amerikanska marknaden. Marknadsandelen torde ligga runt 11 %. Det är förståeligt att denna tillväxttakt inte kan fortsätta i all oändlighet. Nu har tillväxten saktat ner.

Rullande 12 månaders omsättning (trailing revenue) är ca 1,4 miljarder. Om man tänker sig att omsättningen växer med 20 % årligen under de kommande 10 åren, skulle omsättningen år 2034 vara 8,7 miljarder. Detta skulle i stort sett motsvara den nivå där Monster befinner sig idag. Monster är för övrigt den närmaste jämförelsen. Monster har en fri kassaflödesmarginal på ca 20 %. Jag tror att Celsius kan uppnå detsamma med tiden när investeringarna i expansionen är genomförda. Alltså, om allt går väl och med en årlig omsättningstillväxt på 20 %, skulle det fria kassaflödet om 10 år vara ca 1,7 miljarder. Detta är bara ett tankeexperiment.

Celsius balansräkning (balance sheet) är i gott skick och bolaget är redan nu tydligt kassaflödespositivt. Nu borde man bara veta hur expansionen till Europa kommer igång och om varumärket är attraktivt även på denna sida Atlanten. USA lär inte ensamt upprätthålla en tillväxt på 20 % eller mer särskilt länge. Jag kan inte säga om detta redan är tillräckligt billigt ur ett köpperspektiv.

4 gillningar