En personlig iakttagelse gällande Danske Banks bolån. Jag jämförde precis mitt första bolån mellan fyra banker: Aktia, Danske, Hypo och Säästöpankki (en liten lokalbank). Danske kom med det bästa erbjudandet, inklusive ingen uppläggningsavgift och den lägsta marginalen på 0,35 %. Aktia och Hypo hade 0,4 %, och mellan raderna läste jag att Säästöpankki hade minst 0,5 %. Dessutom, eftersom jag är under 28, fick jag ett ungdomspaket från Danske för de kommande fem åren, så det var också en bonus
.
Aktia hade för övrigt ett intressant erbjudande: öppna en aktiesparkonto hos oss, köp våra fonder och vi sänker din marginal. Tja, Aktias fonder har ju marknadsförts flitigt för sin framgång, men jag drar mig för höga löpande kostnader (1-2 %), så det blev inget med det. Jag frågade inte om Danske hade något liknande erbjudande.
Som en liten extra anmärkning, med Danske var det enklast att hantera säkerhetsfrågan: helt elektroniskt! Åtminstone med Hypo skulle det ha krävt brevpost eller ett besök på kontoret.
Så, detta är en kort kundupplevelse av Danske: hittills mycket positiv.