Nyheten att Daimler delas i två i slutet av året hade gått mig förbi. Målet är tydligen att bli ett mer trendigt investeringsmål, och kanske annars också att kunna utveckla de två bolagen som bildats ur det ena på ett smidigare sätt. I framtiden skulle det gamla börsbolaget Daimler AG heta Mercedes-Benz, och det skulle fokusera på personbilar, deras elektrifiering och avancerad digital teknik. Som ny börsintroduktion skulle Daimler Truck listas, som fokuserar på tyngre nyttofordon, som också strävar efter att elektrifieras.
Vad tror ni, vad innebär denna uppdelning för värdet på de nuvarande Daimler-aktierna? Kommer en 75 euros aktie att delas upp i två 50 euros aktier, eller två 30 euros aktier, eller något annat? Man skulle kunna tro att en uppdelning i princip är till förmån för företaget och dess ägare, men är uppdelningen redan inprisad i aktien, eller kanske till och med överprissatt i aktien?
Eftersom jag har följt elbilsbranschen, verkar det som om Mercedes elbilar och hybrider på personbilssidan är bland det bästa man kan få för pengar inom en snar framtid. Betyder det att affärsverksamheten är lönsam, det vet jag inte, men kan någon analysera situationen? Om lastbilssidan vet jag ingenting, har ingen aning om konkurrenskraften hos Mercedes-lastbilar, finns det någon?
Det här kunde jag förvänta mig, med tanke på att Trucks verksamhet organiserades i ett eget företag tidigare. När det gäller personbilsdivisionen kanske Daimler ligger lite efter andra inom elbilar, men lastbilsdivisionen verkar gå ganska bra. En uppdelning skulle vara intressant i det avseendet att personbilsdivisionen skulle kunna säljas av och lastbilsdivisionen skulle kunna behållas i portföljen. Kineserna äger ju en stor del av Daimler.
Inom lastbilar är problemet i Finland att marknaden i praktiken delas mellan två märken och vi tittar inte riktigt på andra marknader. Daimler är dock en mycket stor aktör inom lastbilar, även utanför EU.
Helt taget ur luften, fakta kan var och en kolla upp själva på nätet.
Kanske är det onödigt att förvänta sig att den listas på en helgdag. Dessutom handlas inte det värdepappret på söndagar, så det finns ingen anledning att skynda sig att få det “på papper” i portföljen på söndagen, förutom för att lugna den otålige investerarens sinne?
Daimler Truck handlas på börsen, men aktierna syns inte på mitt VP-konto. Nasdaq säger att:
“Efter Daimlers uppdelning kommer aktieägarna att inneha en 65% andel i det nya Daimler Truck Holding AG, som kommer att noteras på börsen som ett oberoende företag. De befintliga Daimler-aktieägarna kommer att få en Daimler Truck-aktie för varje två Daimler-aktier de äger.”
Pågår det fortfarande någon form av avräkningstid, eller har jag glömts bort från listan över Daimler Truck-ägare när jag inte ser några aktier någonstans? Vem handlar med de aktierna om vi ägare inte kan?
Efter produktionsstarten av den batteridrivna eActros vid fabriken i Wörth am Rhein i oktober, har Mercedes-Benz Trucks redan tagit emot den första större ordern på 120 av fordonen.
Det skulle vara intressant att veta vilken vinstmarginal det finns i dessa, har dessa siffror publicerats någonstans eller är det fortfarande småskalig produktion?
Man lär knappast få veta täckningsbidraget från någon ännu, men de 120 beställda bilarna kostar 300 000 euro styck. Det är i praktiken tre gånger priset för en motsvarande dieselbil!
Hade den bara stannat ljusgrå, nu lyser den redan klart rött i Nordnet, grå hade varit trevligare. Men julbilsrallyts färg är väl julrött.
Det är intressant att den största beställningen av elektriska lastbilar kom från Sverige, där man ändå är stolt (med all rätt!) över sin egen bilindustri, och förmodligen av principiella skäl vill välja svenska bilar när det är möjligt.
Jag har stark tilltro inte bara till Mercedes elektriska lastbilar, utan också till Mercedes elektriska personbilar. Jag har själv kört en elbil i ett år, och jag har följt elbilsmarknaden ganska noga, testat och övervägt att byta min andra bil från diesel till el eller elhybrid, och jag har verkligen blivit imponerad av Mercedes egenskaper. I hybrider har Mercedes lång räckvidd på el, fint fungerande, ergonomiska system och snabb laddning, enligt mig helt enkelt de bästa hybridbilarna. Och de är också bland de främsta bland rena elbilar. Starkt innehav när pengarna är slut och man inte kan köpa mer. Varumärkets anseende i Kina är högt, och jag skulle tycka det vore konstigt om världen nu hade förändrats permanent så att köpkraften inte längre fanns där, och Kina satsar mycket på elektrifiering av transporter.
Mercedes har nu lanserat en elbil i Kina, men jag undrar lite hur långt man kommer med det “märket”. Tiden får utvisa hur Mercedes prissättning står sig på världens största bilmarknad . Vi hoppas på det bästa men nu måste jag säga att vi också fruktar det värsta.
Och jag måste säga att jag åtminstone inte är särskilt imponerad av utseendet på den nya S-klassen.. på något sätt påminner den om en gammal Passat
Igår, den 20 december, damp ett meddelande/uppdrag från Nordea ner i brevlådan. Det verkar som att jag ska göra en fullmakt för att omvandla Daimler Truck Holdings teckningsrätter till aktier, om jag förstår rätt. Rätta mig om jag har fel.
Var kan jag få information om fördelningen av nettoförmögenheten vid Daimler-uppdelningen? Hur många % gick till Mercedes-Benz och hur många till Daimler Truck? Jag behöver uppgifterna för min skattedeklaration.