Covid-børskrak. Panikkede du, eller holdt du hovedet koldt?

Hej.

Da pandemien ramte og forstyrrede hele verden, havde jeg endnu ikke en krone på spil. (Jeg startede legen sommeren -22) Jeg har nogle gange tænkt over, hvordan jeg selv ville have handlet, HVIS jeg havde haft penge på spil, da kollapset var stejlt, verden stoppede, og der ikke var nogen ende på kursfaldet i sigte.

Det ville være interessant at høre jeres personlige erfaringer og tanker specifikt fra en Investors synspunkt. Selve pandemien, årsager-konsekvenser, foliehatte-teorier, vacciner og restriktioner interesserer ikke.

Hvordan føltes det, da porteføljen smeltede med tocifrede procenter? Verdens undergang? Det her går nok – disse kommer og går. Lugtede du situationen – nu kan man få det billigt!

Det ville være interessant at høre alle slags følelsesmæssige og/eller analytiske tanker om emnet. Det er nemlig hverken det første eller det sidste børskrak. Måske kunne jeg lære noget af de mere erfarne. Efterrationalisering er selvfølgelig let. Ja, jeg vidste, hvordan og hvornår pandemien ville slutte, og kurserne ville skyde i vejret…

( Hvis emnet er upassende, eller der allerede er en tråd om dette, så bare slet det.)

12 Synes om

Jeg har ret gode minder fra Covidens kaotiske begyndelse. Jeg var nemlig i Thailand, og grænserne var lige ved at blive lukket, og der var ingen garanti for at komme hjem. Det skete også, at det var mit eget bryllup, og midt under festen sneg jeg mig ud på toilettet for at foretage køb, fordi Sampo kunne fås til prisen 23.xx. Jeg husker, at jeg tænkte dengang, mens jeg tastede på Nordnets app, at enten ville denne dag gå over i historien som den lykkeligste dag i mit liv, eller alternativt som en af de værste. Nå, i dag, når jeg ser på både min bedre halvdel og min portefølje, kan jeg konstatere, at den første mulighed heldigvis er blevet en realitet.

Ja, jeg kom også hjem til sidst. Der var en ret uhyggelig stemning i Helsinki-Vantaa, så vidt jeg husker, den 16.3, da grænserne lige var blevet lukket, og der ikke var en sjæl i lufthavnen. Selv i toget fik jeg lov til at rejse med to andre mennesker mellem Helsinki og Oulu. Da jeg spurgte konduktøren, var der solgt fem billetter til det pågældende tog, men kun vi tre dukkede op. Fantastiske tider, ja.

25 Synes om

Hej!

Så god en start, at jeg gravede min gamle artikel frem, som praktisk talt faldt sammen med bunden af coronakrisen (udgivet 17.03.2020). Det er nemt at sige bagefter, at jeg var for forsigtig, men dengang var stemningen anderledes. Fra det kan man efter min mening ret godt komme ind i mit eget sjælelandskab på det tidspunkt - uden at vide, hvad fremtiden ville bringe.

22 Synes om

I starten af 2020, før pandemien var brudt ud, var min portefølje næsten udelukkende i kontanter, da jeg ikke havde fundet noget at købe før da. Den eneste aktie var Macy’s-aktier købt til $17,53, som jeg købte som en værdiinvestering i januar. Disse kollapsede så rigtig grundigt, og den laveste notering var vist omkring $4,50. Jeg startede også en tråd her på forummet om virksomheden under corona-tiden.

Mange ting var overraskende: hvor længe pandemien ville vare (den sluttede ikke sommeren 2020, som jeg troede), om der ville komme en vaccine mod sygdommen, og hvordan det ville gå virksomhederne, når folk bevægede sig mindre udenfor. Vinderne af pandemien var i retrospekt ret forståelige. Al efterspørgsel relateret til fjernarbejde oplevede et enormt boom. I Finland var Harvia blandt vinderne, da folk var hjemme, og det faldt alle ind på samme tid, at man kunne skifte saunaovnen. Verdensmarkedsprisen på olie faldt til NEGATIV, da rejser stoppede brat.

Investering var virkelig let. Man behøvede ikke at tænke meget i Excel over, om en Nordea, der handler til P/B 0,5, eller topfirmaer, der handler til bogført værdi, var gode langsigtede investeringsobjekter købt til de prisniveauer. Hvis man altså tænkte sådan. Daglige bevægelser på børsen var flere procentpoint op og ned - det kunne være, at mange investorer på opgangsdage forestillede sig, at bunden allerede var nået, indtil man igen sank til nye bunde.

Selvom næsten alle aktier købt i marts 2020 ville have været pænt profitable et år efter købet på grund af centralbankens stimulans, var det stadig vigtigt at overveje, hvad der ville være midlertidigt, og hvad der ville være varigt. Pandemiens virkelige tabere var flyselskaber og hoteller, hvis gældsbyrder voksede, og aktieemissioner måtte foretages for at reparere balancen. Fjernarbejde fortsatte ikke evigt, men den relaterede efterspørgsel og den voldsomme stigning i aktiekurserne forblev midlertidig for mange virksomheder.

Opnåede jeg så enorme gevinster, da jeg med en stor kontantbeholdning så pandemigraven? Kun delvist. I 2020 købte jeg flere aktier i AQ Group, JM og Macy’s. Disse har jeg alle beholdt til i dag, men kun AQ Group har været en sand stjerne. Aktier købt på andre tidspunkter har også klaret sig godt, og dette skal være en påmindelse om, at god investering ikke altid kræver en enorm krise.

8 Synes om

Jeg købte diversificeret mere end normalt med ekstra kontanter, men i en ret lille skala (jeg tog f.eks. ikke lån til ekstra investeringer). Tanken var nogenlunde, at folk og virksomheder nok skal tilpasse sig og komme sig på et tidspunkt, og under et kollaps ville det bestemt ikke være det værste tidspunkt at være på købersiden, selvom aktierne skulle falde yderligere.

Når jeg nu ser på listen over daværende ordrer, fangede jeg under kollapset ret mange forskellige aktier, som jeg alle allerede havde i porteføljen dengang. Set i bakspejlet var nogle fremragende vellykkede opkøb, hvoraf eksempler kunne nævnes f.eks. 24€ (splitjusteret 4.8€) Sampo, som stadig er i porteføljen, samt ca. 42 svenske kroner Nobina (et busselskab, der blev købt af børsen året efter til en pris på 108 svenske kroner per aktie) og 6.9€ Uponor (det blev købt af børsen i 2023 til en pris på 28.85€ per aktie), og nogle ret gode (Starbucks) eller middelmådige. Nogle dårlige også, som YIT, men i dette tilfælde var hele investeringscasen dårlig, ikke kun den daværende pris.

Jeg bemærker dog også, at jeg ikke købte flere af nogle aktier, der allerede var i porteføljen dengang og siden har givet et fremragende afkast, f.eks. Alphabet, Amazon (disse er stadig i porteføljen) eller Tesla (jeg solgte de sidste sidste år). Hvis jeg husker rigtigt, antog jeg, at deres multipler stadig kunne have haft plads til at falde i usikkerhed. :thinking:

Jeg solgte intet.

4 Synes om

Faktisk startede jeg et par måneder før nedturen begyndte ved at investere i finske, SP500, Nasdaq, London og europæiske indekser.

Jeg blev skræmt, da Nasdaq faldt et par procent, og solgte alt :smile:

Det var heldigt, at jeg havde nybegyndernerver, jeg endte endda med profit.

Så satte jeg mig ind i materialet og begyndte at investere direkte i aktier. Jeg frygtede intet længere, nerverne var af stål, og hvert fald var en mulighed!

Så jeg brændte 1/3 af porteføljen af, da jeg ikke forstod inflation/renter presset op af komponentflaskehalse eller helikopterpenge iværksat af Trump1 og deres betydning for aktier.

På den anden side - hvor naiv ville man mon være i dag, hvis alt var gået godt dengang?

Nok i hvert fald ikke den samme blodhund som i dag :dog:

6 Synes om

Jeg købte helt forkerte papirer, da hele årets resultat fra selvangivelsen blev en håndfuld skattesalg “til kommende år” :smiley: Heldigvis købte jeg også kedelige aktier til sønnens portefølje, hvis portefølje igen er godt i grønt selv i dag - f.eks. Sampo er stadig 50 % i plus :wink:

Jeg kiggede lige på den nuværende portefølje. Hvis jeg havde købt hver af de nuværende fra bunden, ville porteføljen nu være 50 % større. Venter på det næste kollaps… :stuck_out_tongue:

6 Synes om

Selv skibe sejler med held… Lige før kollapset foretog jeg ret kraftige udsalg i min portefølje, betalte et lån til min egen bolig ud og købte en investeringslejlighed. Sidstnævnte har vist sig at være en meget god investering, selv efter alle boligprisernes fald.

Hvis salgene var pletskud, kan det samme ikke siges om købene, og hele coronadippet blev ikke udnyttet. Nå, den måske mest succesfulde coronarelaterede økonomiske beslutning var, at jeg tænkte, at ligningen med coronastimulans og negative renter ikke rigtig kunne fungere i længden, og jeg sikrede renten på alle gamle såvel som nye boliglån på et ret fordelagtigt niveau i årene 2020-2021.

9 Synes om

Da det voldsomme fald i coronafåret 2020 begyndte og fortsatte, forstod jeg situationen, at det var midlertidigt og havde en overdrevet smag af panik på markederne. Netop derfor føltes det ikke rigtig som noget; jeg er i forvejen en ret følelsesløs investor, med pokerfjæs i opgangs- og nedgangsmarkeder.

Min værdipapirkonto faldt på sit laveste med omkring -35%, og jeg udnyttede det til aktive, tidsmæssigt diversificerede tillægskøb (bl.a. Wärtsilä, Sampo og Nordea) gennem hele 2020; jeg solgte intet før eller efter coronafåret. Jeg foretog også oftere tillægskøb til indeksfonde det år.

De samme corona-dykkøb er stadig komfortabelt i plus i porteføljen; lad dem modne der i fremtiden, langsigtet ejerskab er min ting. Aktiekøb selv før corona-tiden er for det meste i plus, så paniksalg ville heller ikke have kunnet betale sig i dette tilfælde.

Man kunne altså sige, at det er grundlæggende ting, disse kommer og går, og det ændrer absolut intet i min investeringsplan.

1 Synes om

Det skal dog huskes, at ret mange mennesker døde under covid-pandemien, og mange blev også ramt af forskellige grader af long covid for resten af livet. Arbejdspladser gik tabt, og usikkerhed hærgede mange brancher med uoprettelige konsekvenser. Dette kan man selvfølgelig betragte som “standardting”, men det er dog en ret kold tankegang.

Min egen investeringskarriere var dengang stadig ret ny, og mangel på kontanter ødelagde det hele. Jeg fik dog nogle hits på ret lave kurser, men min overdrevne forsigtighed og mangel på penge forhindrede mig i at drage fuld fordel af situationen. Desuden solgte jeg dem, der steg bare lidt, for tidligt.

Covid fungerede som en god lærestreg i min investeringskarriere. Trumpetistens (Trump’s) forvirrende dyk gik allerede bedre, selvom jeg stadig er for forsigtig. Jeg kender og forstår mig selv; når jeg så en dag lægger forsigtigheden til side, ville der lige præcis den gang have været grund til det.

Som jeg skrev ovenfor, er jeg som investor ret følelsesløs. Jeg tager ikke stilling til årsagerne til fald eller stigninger, men udnytter dem koldblodigt og målrettet, i henhold til investeringsplanen.

Hvad covid-pandemien forårsagede, er ærgerligt og trist, selv har jeg ligget på hospitalet et par nætter på grund af den forbandede corona, men selv fra hospitalssengen foretog jeg billige yderligere køb.

Hej igen.

Som en påmindelse. Skriv venligst historier fra ET INVESTERINGSVINKEL. Lad os ikke begynde at forfærdes over sygdommen, symptomer, syge, døde el.lign. Men hvad gjorde du, eller hvad undlod du at gøre, og hvorfor? Hvad følte du? Frygtede du, at mange års opsparet formue ville forsvinde som dug for solen? Vil børsen og verdensøkonomien ikke komme sig over dette?

Jeg antager, at mange så deres portefølje smelte væk med svedige armhuler og solgte i panik. Andre handlede derimod med kold ro, som flere allerede har skrevet her. Jeg antager, at mange gik ud og solgte og tabte rigtig meget.

Lad os nu kun tale om penge, aktier, tal og selvfølgelig de store følelser, som denne pandemi helt sikkert har forårsaget hos næsten alle.

4 Synes om

Jeg solgte, købte, solgte, købte helt panisk. På (fjern)arbejde tjekkede jeg kurserne hvert 2. minut, og min hvilepuls steg til omkring hundrede.

Til sidst, da genopretningsmidlerne og rentenedsættelserne sendte kurserne i vejret, var jeg stort set plus minus nul takket være den dumme spekulation. Jeg finansierede Nordnet betydeligt på grund af den hyppige handel.

Nu har jeg nerver af stål, og Trumps, Putins eller andres krumspring påvirker mig ikke meget.

image

13 Synes om

image

For sjov kiggede jeg på, hvordan coronafåret 2020 så ud med hensyn til handler. Fra hukommelsen vil jeg sige, at Aktiesparekontoen (OST) blev lanceret ved årsskiftet 2020, så der er også f.eks. Nordeas overførsel fra Værdipapirkontoen (AOT) til Aktiesparekontoen (OST). Jeg husker, at Nordnet også havde et åbningstilbud, så man kunne foretage køb relativt billigt, så i hvert fald i forhold til i dag blev der foretaget ret små beløb pr. købstransaktion. Dog var mine investeringsaktiver også kun omkring en femtedel af det nuværende, da jeg var yngre.

Jeg var heldig i den forstand, at jeg havde forberedt mig på aktiesparekontoens komme ved ikke at købe noget, og jeg havde endda i 2019 solgt aktier fra min Værdipapirkonto (AOT), da det virkede dyrt, så jeg var stort set i kontanter.

Det blev købt med en smag af opkast i munden, og jeg husker, at mine egne købstrin var med ca. 5-10 % intervaller, hvilket betød, at man i marts praktisk talt kunne købe alt en eller to gange om ugen. Set i bakspejlet kunne jeg have købt mere og større, men stemningen var ret dyster, og i lockdown var der ikke meget, der kunne aflede tankerne. En løbetur hjalp lidt med at lufte hjernen, men ellers var det ret ensomt, selv for en introvert. Heldigvis kender jeg mange investorer, og der var allerede dengang fora, så der var mange skæbnefæller at grine og beklage sig med. Uden det kunne det have været noget hårdere at se formuen smelte væk alene. Jeg var dengang studerende investor, så investeringslitteratur var blevet hamret ind i hovedet på mig i den seneste tid, og alle fortalte, at kriser netop er de øjeblikke, hvor man skal købe. Der mindede den uerfarne sig selv om, at man skal købe, når blodet flyder i gaderne, og trykkede på knapperne, selvom noget af blodet føltes som mit eget. Jeg sov til sidst endda ret godt om natten. Fem år senere må jeg dog sige, at den dårlige følelse nok er lidt glemt, da det er nemt at sige, at det selvfølgelig var værd at købe, når man ser på kurskurverne. Dengang var stemningen dog lidt anderledes, da aviserne beregnede intensivafdelingernes kapacitet og tegnede offerkurver, der voksede eksponentielt.

Under nedturen handlede jeg i den henseende korrekt i forhold til min egen økonomiske situation. Jeg købte ret stabile virksomheder, hvoraf f.eks. Sampo syntes at have størst gavn af pandemien. Fejlene kom så, da jeg begyndte at reducere min eksponering for tidligt, selvom aktierne absolut stadig var ret billige. Selv der ses allerede et par reduktioner i Sampo i april. Jeg var selvfølgelig i sidste ende en nettokøber længe efter det, men jeg burde have købt endnu mere aggressivt ind i stigende markeder. Heldigvis kunne jeg i efteråret 2022 købe ret billigt igen, hvilket hjalp mig med at kompensere for den reducerede aktieeksponering. Derudover rodede jeg med min egen delvise rentesyn, selvom inflationen efter sådanne helikopterpenge ikke syntes at overraske, og jeg forstod i hvert fald ikke, hvor meget renter påvirker f.eks. Citycon.

3 Synes om

Så vidt jeg husker, købte jeg ret meget. Min portefølje var dog ret lille, ligesom de tilgængelige penge, så i euro var overskuddet ikke svimlende. Stigningsprocenterne bragte dog et smil frem på læberne.

Interessant og vigtigt emne. Jeg havde på det tidspunkt stort set lige så meget erfaring som investor som @Suppilovahvero. Jeg var stort set all-in, og det er en ret grundlæggende historie, at jeg i fuld panik solgte alt ved -10%, da der blev snakket om dommedag her og der. På det tidspunkt kunne jeg ikke tænke rationelt, og jeg havde ingen erfaring med noget lignende i løbet af min korte investeringskarriere. Set i bakspejlet kan man konstatere, at beslutningen var rigtig, da jeg begyndte at købe tilbage fra bunden. Jeg ville dog ikke træffe den samme beslutning igen, da det er umuligt at time markedet. Den strategiske bevægelse, jeg har foretaget siden da, er, at jeg forsøger at holde en kontantposition på omkring 15-20% netop til både mindre og større dyk. Nu under toldnyheds-droppet købte jeg yderligere aktier over flere dage under hele nedturen. Jeg overførte endda min fysiske kontantbeholdning til kontoen, fordi jeg betragtede det som et godt købssted som netto-køber, især da alle selskaber normalt falder i panik, uanset virksomhed. Nu har jeg igen hjemtaget gevinster, og kontantpositionen er rekordhøj (over 20%).
Børserne har dog altid på et tidspunkt nået nye højder, så man skal ikke gå i panik, selvom det gør ondt at se porteføljen smelte med femsifrede beløb på få dage.

2 Synes om

Jeg var i samme situation. I starten af 2020 var alt kontanter, og jeg ledte efter investeringsmuligheder eller hvad jeg skulle gøre. Så ramte coronakrisen.

Jeg ventede selv på det værste fald og begyndte at investere igen i maj 2020.
Det bedste køb var Sampo helt fra bunden og et par opfyldninger omkring 30€. Derudover startede jeg med indeksinvestering dengang, og det har været en fremragende løsning.

Jeg kan dog ikke sige, at jeg lykkedes. Jeg var ret moderat og købte alt for meget, selv under den værste opgang i 2021 og 2022. Desuden, da alt gik så stærkt hele tiden, vidste jeg ikke, hvordan jeg skulle give slip på noget.

Coronakrisen lærte mig og ændrede hele min investeringsstrategi markant.

Jeg gik ikke i panik, men solgte overvejet alt kort efter, at et endnu dybere, bredt fald efter min mening var indlysende (hvilket det så også blev), købene faldt relativt godt, da stigningen allerede var begyndt lidt, tydeligt under salgspriserne. Af en eller anden grund gik min hjerne i stå, da Ruslands invasion i 2022 begyndte, jeg forstod ikke med det samme – og heller ikke lige med det samme senere – at købe aktier eller ETF’er inden for forsvarsindustrien. Nu i foråret, da Trumps toldrod begyndte, købte jeg shorts, som jeg tjente lidt på. Efter min mening bør sådanne store “diskontinuitetspunkter”, “markedsforstyrrelser” eller hvad man nu vil kalde dem, altid udnyttes, selvom jeg grundlæggende kun praktiserer langsigtet investering. Af en eller anden grund er jeg ret langsom til at reagere, selvom der er mere end tydelige tegn, hvilket delvist skyldes, at jeg ikke følger markederne særligt aktivt og har brug for en større opvågning.

1 Synes om

2018-19 var jeg begyndt at spare mere robust op mod tidlig pension, men hovedfokus var på rentesiden.

I 2020, da corona spredte sig, forsvandt ca. 30% fra porteføljen på grund af kursfald, og fra midten af marts (hvis jeg husker rigtigt, to dage før bunden) startede et ret aggressivt købsprogram, både hvad angår aktieudvælgelse og indeksfonde. I juli var porteføljen allerede fordoblet i forhold til corona-bunden, og inden årets udgang var den tredoblet.

Ved udgangen af 2021 var porteføljen femdoblet sammenlignet med corona-bunden, og på dette tidspunkt var det nuværende hjem også købt, og kontantbeholdningen var 100% brugt.

Tumulten i 2022 føltes faktisk værre, fordi en stor krig i nabolaget generelt føltes som en skræmmende tanke. Det er dog allerede emner for en anden tråd.

Grundlæggende er jeg ret lidt interesseret i børsernes kollaps eller værdien af mine egne investeringer, selvom jeg følger dem tæt. Når pengenes betydning i mit eget liv er meget ubetydelig, så håber man, hvis systemet ødelægges eller beskadiges alvorligt, primært, at samfundet tager ansvar for mennesker, og at ingen (eller mere realistisk: så få som muligt) bliver efterladt uden noget.

1 Synes om

OST-porteføljen var lige åbnet i januar, og der var nået at akkumulere lidt “skattefrie” gevinster. I et stykke tid så jeg OST-porteføljens gevinster smelte væk og til sidst føltes det som drastiske tab. Samtidig ærgrede jeg mig over AOT-udbytterne, så jeg besluttede at tømme OST’en for at få tabene til fradrag og starte forfra (tilbage til indskudsloftet på 50k). Jeg havde indskudt 14k i starten og endte med at få 9970€ ud. Jeg ville have købt de samme aktier tilbage med det samme, men der var en uges forsinkelse med at lukke og åbne en ny OST (heldigvis). Så jeg undgik heldigvis at opleve ugens fald i den anden portefølje. Nye 15k indskud ind og de samme aktier tilbage i porteføljen den 16.3, hvilket faldt ret tæt på bunden for mange aktier.

Jeg købte flere indekser 1-2 gange om måneden dengang i omkring 6 måneder. Jeg planlagde altså et 6-måneders købsprogram, som mine opsparinger ville række til. Jeg solgte intet fra AOT-porteføljen, men på den anden side var genopretningen fra kollapset ret hurtig. Hvis det i stedet for uger havde drejet sig om måneder, så ville panikken måske have ramt hårdere.

Jeg har aldrig haft lån i aktier, og pengene, der lægges i porteføljen, er altid med tanken om, at de ikke skal bruges i årevis. Dette har måske delvist beroliget mine handlinger.

1 Synes om