Med en tidsmaskine til toppen af coronakrakket

{“content”:“Følg en tankeleg. Hvis du fik en tidsmaskine, der var forudindstillet til den 17. marts 2020, hvad ville du så gøre i lyset af den nuværende viden? Jeg ved ikke hvorfor, men i går fordybede jeg mig i lang tid i denne tanke og begyndte at tage sagen så langt i mit hoved, at jeg blev rigtig irriteret, da jeg vågnede op til virkeligheden.\n\nMin rute ville se nogenlunde sådan ud:\n\n1. Få penge ind. Et eller andet sted fra, ligegyldigt hvorfra. Hurtigt lån, investeringslån, ligegyldigt.\n2. Første køb: alle pengene i Neste, til en kort periode og 50% fortjeneste hjem.\n3. Så smider jeg hele formuen i Genius Brands, sælger på toppen i starten af juni.\n4. På dette tidspunkt er formuen mangedoblet, så jeg tager f.eks. Tesla, som steg ca. 50% i juni-juli. Det "er fint", og pengene ud.\n5. Og så igen hype ind og hele formuen i Kodak. Sælger på toppen, ja.\n6. Smider pengene i Tesla og sælger hele formuen den 1. september.\n7. Et par dages ventetid og så igen alt ind i Vow Asa. Jeg ville sælge alt i løbet af denne uge – puljen ville allerede være så stor, at det ikke ville blive solgt på én gang.\n8. Profit.\n\nPå dette tidspunkt ville jeg ringe til min chef og takke for årene. Jeg ville leve et millionærliv som en pensionist, dog moderat, mens jeg nød familielivet og ikke spildte mine penge til ingen verdens nytte.\n\nTanken er nu helt absurd, og hvis dette opfattes som dumt, så flagg det væk.”,“target_locale”:“da”}

11 Synes om

Jeg ved ikke, om det er absurd eller dumt, men jeg fik i hvert fald mig selv til at grine.
Ja, jeg synes, at en væsentlig del af læring er at tænke tilstrækkeligt tilbage på begivenheder og egne handlinger. Jeg tror, at selvom hvert dyk er anderledes, så er der mange ting i dette corona-dyk og markedets adfærd, som vil blive studeret flittigt i fremtiden - og utvivlsomt også undervist til AI. En lektie, man i hvert fald kunne forsøge at finde i dit indlæg, er, at nogle aktier reagerer hurtigere end andre - sandsynligvis både nedad og opad. Og at man ikke nødvendigvis behøvede at trykke på købsknappen lige den 17. marts, men også senere kunne have gjort såkaldte gode handler.

2 Synes om

Godt sagt :smiley:

For mig var Corona den første store børsnedgang i mit voksenliv og investeringserfaring. Heldigvis var jeg vågen og fik foretaget nogle gode køb, men samlet set fortryder jeg, at jeg var for forsigtig, selvom min investeringsstrategi ellers er ret vovet og ofte dum.
Jeg lyttede meget til podcasts (rahapodi osv.), som gav dårlige indflydelser, usikkerhed og frygt smittede fra medierne, og jeg tog for mange skridt tilbage. I bagklogskabens lys skulle jeg bare have fulgt min intuition og investeret alle mine kontanter. I marts kunne man købe rigtig gode kvalitetsvirksomheder latterligt billigt, og jeg fortryder mest, at jeg ikke forstod at købe amerikanske teknologigiganter (Amazon, Microsoft, Tesla), for nu ville min portefølje være pænt i plus.

Heldigvis blev der et sted anbefalet finske defensive kvalitetsvirksomheder, så jeg fik fat i Fortum og Sampo fra bunden. En anden rigtig god handel under nedgangen var iShares Global Clean Energy ETF, som er steget ganske pænt.

Næste gang en stor krise kommer, og kurserne falder, skal jeg bare investere alle mine kontanter med det samme. Min sunde fornuft burde allerede have fortalt mig, at man nu kan få Amazon, Microsoft osv. billigt, og de vil kun vokse over tid.

Ja. Efter at have oplevet tre børskriser har de alle været forskellige og startet af forskellige årsager. Man bør altid tænke over, hvad der er essentielt denne gang… eller bør man? Måske ikke. Jeg er i hvert fald begyndt at tænke, at man hele tiden bør have så mange virksomheder “under lup”, at kvaliteten af virksomhederne (tilstrækkelig stærk finansiel stilling) er klar, og at man på den anden side måske hurtigere og bedre kommer i tanker om, hvordan den nuværende krise påvirker deres drift.

Hvis man har oplevet tre kollaps, lærer man, at man egentlig ikke ved noget om noget, og at fremtiden ikke kan forudsiges. Under kollapset i 2008 købte folk for tidligt og fik en ordentlig røvfuld, da kurserne fortsatte med at falde, og vi var nede i en forholdsvis lang periode. Med denne erfaring ventede folk under Corona-dykket, at det ville ske på samme måde, og mange undlod at købe aktier i marts-april, fordi de forventede, at vi ville gå endnu dybere. RobinHood-ungerne overgik derfor Warren Buffetterne. Man skal bare holde hovedet koldt og begynde at købe gradvist, så snart det ser “billigt nok” ud.

6 Synes om

God pointe. Og det gjorde jeg også selv, ved at købe både før og efter bunden. Min største “fejl” denne gang var nok, at jeg undervurderede hastigheden af stigningen, og derfor var jeg (bagefter) for forsigtig, og købene var for små. I modsætning til tidligere kollaps havde jeg dog en del fri kapital… :slight_smile:

1 Synes om

Den første sætning er den mest væsentlige​:+1:. Under finanskrisen frøs jeg, jeg gjorde intet. Under coronakrisen købte jeg først for tidligt, så mere fra bunden (selv på den billigste dag). Jeg endte endda med at tage gearing, selvom det skræmte mig. Men fejlene under coronakrisen: Jeg købte kun på vej ned i hullet, praktisk talt intet på vej op. Desuden blev gearingen solgt alt for tidligt, selvom investeringsgraden stadig er 100 %.

1 Synes om

Jeg begik en lignende fejl, jeg købte hele vejen med små beløb, da vi gik ned.

Jeg købte også på bunden, men jeg stoppede med at købe alt for tidligt, da vi begyndte at gå opad. Nå, men jeg fik da nogle gode køb til porteføljen, masser af erfaring og frem for alt lærte jeg om mig selv, da porteføljens tal var blodrøde. Nu savner jeg allerede de store negative dage og følelser. :grin:

{“content”:“De samme følelser. Jeg købte stadig i marts, selvom det gik ned ad bakke. Den sværeste måned var efter min mening april, altså da vi allerede var steget omkring 20% fra bunden. Tanken om at lette begyndte at snige sig ind, og jeg lettede også lidt. Jeg turde ikke købe. Jeg havde en stærk fornemmelse af, at vi kunne dykke ned i hullet igen, og købene var i dvale. I maj begyndte tanken at blive klarere, at vi var på vej op, og det gik ret hurtigt.\n\nHvad ville jeg gøre anderledes? Ligesom initiativtageren, altså alt fra bunden af hullet, selv Tesla. Det er nemt nu bagefter. Man skal dog huske, hvad nu hvis Fed havde tøvet, og vi var faldet yderligere 20-30% fra marts-bunden? Et fuldt muligt scenarie, så ingen grund til at bebrejde sig selv, hvis man ikke skrabede alt sammen, hvad der kunne frigøres, fra den realiserede bund.”,“target_locale”:“da”}

{“content”:“Selv har jeg også oplevet mit første corona-dyk og mit egen erfaring er, at under et dyk drukner man i modstridende støj fra omgivelserne.\n\nJeg ved ikke, om man, når det næste dyk starter, kunne sætte sig solidt ind i årsagerne til dykket og foretage køb, selv fra fibonacci-niveauerne. Jeg agter også at gøre, som der blev sagt i tidligere indlæg, nemlig at prøve at vurdere det samlede billede først, hvorefter jeg vil prøve at vurdere vindere og tabere i situationen.\n\nFor at tilføje, næste gang vil jeg ikke handle unødigt, hvis der ikke er rigtig stærke grunde.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Jeg har selv lignende oplevelser, og jeg kunne lære af dem i fremtiden. Det passer selvfølgelig bedre ind i tråden om investeringsfejl.\n\nMin svoger bor i Oslo, og i foråret begyndte han som sportsmand at spille på XXL, købte noget til 3,5€ og tippede mig. Jeg turde så ikke købe, men inden for et par måneder kunne man sætte et 2-tal foran den kurs.”,“target_locale”:“da”}

Jep, lige præcis. I princippet kunne man jo ikke forudsige, hvor lang nedturen ville blive, eller forudsige, at centralbankerne ville pumpe så mange penge ind, så nedturen ville blive meget kort.

Men den sunde fornuft burde have råbt “KØB” med det samme, især til de amerikanske teknologigiganter, fordi deres forretning ikke smelter på grund af corona, men tværtimod vokser, og det forstod jeg med det samme under faldet. + Uendelig mængde penge vil ikke drukne i krisen (Amazon, Microsoft, Facebook, Apple osv.). Jeg ville ikke lægge en eneste euro i den traditionelle fremstillingsindustri eller finansselskaber.

Og nu, hvor værdierne er rekordhøje, burde man have solgt ud. Jeg tror, at vi vil se et lille fald i forbindelse med valget eller andet, for teknologigiganternes værdiansættelsesniveauer er trods alt ikke fuldt ud berettigede.

Nå, og det påvirkede også, da der var en frygtelig ophedet stemning overalt, og da jeg ikke havde erfaring med kollaps, begyndte jeg også selv at blive bekymret. Næste gang vil jeg være klogere og følge min egen intuition.

Dette var også godt sagt: ‘‘Ja. Efter at have set tre børskrak, har de alle været forskellige og startet af forskellige årsager. Man skal altid tænke over, hvad der er relevant denne gang… eller skal man? Måske ikke’’

I princippet er hvert kollaps en købsmulighed for kvalitetsvirksomheder inden for megatrends, uanset årsagen til kollapset.

1 Synes om

Man bør også tage de kommende ugers Eurojackpot-tal med i tidsmaskinen :wink: .

Efter min mening er det vigtigste hjælpemiddel til at udvikle sig inden for investering en såkaldt investeringsdagbog, hvor jeg i hvert fald selv nøje noterer, hvad jeg har gjort hvornår, og HVORFOR. Jeg gennemgår ofte mine handlinger og forsøger at lære af mine fejl. Derudover, når kurserne falder, søger jeg støtte til mine beslutninger i mine notater. For hver virksomhed noteres investeringsmål, investeringsperiode, potentielle risici og begrundelsen for investeringsbeslutningen.

7 Synes om