Componenta - På tillväxtens väg

Alltså Componenta, jag hittade ingen diskussion om detta ännu och jag skulle själv vara intresserad av att höra andras tankar.

Bolaget erbjuder gjutna och maskinbearbetade komponenter, smiden, hydraulrör samt skurna plåtdetaljer till internationellt verksamma fordons-, maskin- och utrustningstillverkare.

Bolaget har haft stora utmaningar på sistone och systerbolaget (?) Componenta Främmestad AB ansökte om konkurs, vilket leder till att omsättningen sjunker med ca 40 %, men den relativa lönsamheten förbättras när Främmestads olönsamma verksamhet och skulder försvinner, om jag inte minns fel ca 4 miljoner euro.

Bolaget befinner sig alltså djupt i en saneringsfas, men det verkar ändå starkt som att bolagets ledning vet vad de gör bättre framöver.
Cykeln börjar verka sådan att det snart kan vara ett lämpligt tillfälle att kliva på, men vi får se hur det utvecklas.

Om bolaget lyckas med saneringen ser jag själv en mycket betydande potential för värdeökning på ganska kort tid🤔

5 gillningar

Jag har följt det en gång i tiden men inte på ett tag. Jag är alltså inte helt bekant med den nuvarande situationen:

Componenta bär en riktigt stor makrokonjunkturrisk. Det är värt att överväga om ett företag som tillverkar investeringsvaror med en svag balansräkning är rätt val för denna konjunktur.

2 gillningar

{“content”:“Samma sak har jag själv funderat över angående konjunkturen, att nu är definitivt inte rätt tillfälle att hoppa på tåget när det gäller konjunkturen, annars börjar företagets situation vara så nedslagen med all rätt och samtidigt har aktiekursen sjunkit mycket. Makrorisken hade jag inte ens funderat över än, så bra att du tog upp den, jag måste fördjupa mig i det härnäst​:+1:t3:”,“target_locale”:“sv”}

Componentas delårsöversikt har publicerats Pörssitiedotteet - Componenta? Resultatet är dåligt, men orderstocken och kassaflödet ökar positivt.

2 gillningar

Man måste komma ihåg att orderstocken inte är jämförbar eftersom Komasia förra året ännu inte hade kopplats till Componenta.

2 gillningar

Hej, kan någon berätta varför det är värt att betala åtta cent för en aktie som kostar fyra cent? Kommer inte den kommande emissionen att ske till fyra cent?

Jag kan inte säga, jag sålde mina med en tung förlust på 0,093. Men jag vet att när emissionen pågår kommer den ganska säkert att falla till 5 cent?

https://www.componenta.com/sijoittajat/merkintaetuoikeusanti/merkintaetuoikeusanti-2020/

Aktieägarna skulle kunna teckna fler aktier för 0,04 €/aktie. I början av 2021 siktar man på att betala av omstruktureringsskulderna i förskott. Kan vändningen ha skett?

1 gillning

Componenta får en betalning på 1,9 miljoner från sin tidigare dotterbolags konkursbo

16.11.2020

Componenta, en kontraktstillverkare av gjutna och maskinbearbetade metallkomponenter, har mottagit en betalning på 1,9 miljoner euro från sin tidigare dotterbolags, Componenta Främmestad AB:s, konkursbo.

Av betalningen utgör 1,6 miljoner euro kapital och 0,3 miljoner euro dröjsmålsränta.

Dessa fordringar hade redan skrivits ned helt från Componentas balansräkning förra året.

Betalningen från konkursboet förbättrar koncernens resultat för innevarande räkenskapsår med 2,2 miljoner euro och likviditet med 1,9 miljoner euro.

Den mottagna betalningen är en fullständig ersättning för Componentas fordringar från konkursboet, och inga ytterligare betalningar förväntas därmed enligt bolaget.

Betalningen påverkar inte Componentas guidning för innevarande år. Bolaget förväntar sig att omsättningen för dess fortgående verksamhet under detta år kommer att ligga mellan 65-80 miljoner euro och att rörelseresultatet (EBITDA) förblir positivt.

1 gillning

Jag är helt med på detta. Jag tittade på den extra bolagsstämman där Harri Smedberg talade. Som en blygsam man sa han att det inte är roligt att be aktieägarna om pengar en gång till när man borde dela ut pengar.

Kyösti Kakkonen (och jag tror det var någon annan?) köpte ut aktierna från Capman. Mycket har gjorts i rekonstruktionen, bl.a. har verksamheten i Turkiet sålts osv. Han medgav naturligtvis att det finns många små konkurrenter i Finland som är snabba i sina drag, men såg Componentas styrka i leveransförmågan och långvariga kundrelationer, så snart efterfrågan ökar igen.

2 gillningar

Jag tror att jag också kommer att börja märka. Det är dock inte en särskilt stor position, så den tål lite högre risk. Skulle inte omstruktureringsprogrammet fortsätta till 2023, vilket är ett gott tecken om de kunde avsluta det ett par år i förväg.

Jag har en mycket liten ägarandel själv, men jag tänker inte teckna. Jag borde snarare ha sålt det här, men det har jag inte gjort.

Det är bra om de kan samla in de nödvändiga medlen i emissionen och betala för omstruktureringen.
Det är också bra att de fick de stora gamla investerarna att delta i denna emission.

Jag ser bara inte moroten här, varför jag skulle lägga pengar i emissionen.

Jag kommer främst att följa detta från sidan om det kommer några intressanta nyheter från dem och de verkligen lyckas vända affärsverksamheten, då köper jag, men jag orkar inte tro på detta, åtminstone inte än.

Jag började stödja Componenta, fördubblade mitt innehav. Jag tror att investeringen kommer att vara lönsam inom några år. Dessutom skulle Kyösti 2 inte ge sig in i det om det var helt hopplöst.

Idag lades nya aktier ut för handel. Det ser intressant ut att priset på de nya aktierna är något lägre än de “gamla” aktierna. Finns det någon logisk förklaring till detta?

Jag gjorde samma observation och försökte utnyttja det genom att sälja gamla aktier för att köpa nya. Saken strandade dock rejält eftersom man åtminstone inte kunde skaffa de nyare till Nordeas aktiesparkonto. Det kan mycket väl vara så att det oftare är så i dylika fall när det gäller ASK, jag vet inte. Var dock försiktiga om ni kikar efter en gratis lunch.

Jag tror jag ska göra en måndagsrunda till :thinking:, eftersom jag inte märkte den idén direkt. Jag gjorde affären med NN. :upside_down_face:. Tack för tipset, I owe you one :+1: :dark_sunglasses:

Kommer det snart ett tillkännagivande om betalning av rekonstruktionsskulden? Dagens livliga handel kan vara ett tecken på det.

3 gillningar

Componenta Oyj avslutar omstruktureringsprogrammet i förtid | Kauppalehti

Ödemarksvandringen slutade i förtid.

6 gillningar

Componentas bokslutskommuniké 1.1–31.12.2020: Omsättningen ökade och rörelseresultatet förbättrades avsevärt:

3 gillningar