Coffee Stain Group - Tillväxt och kassaflöde från spelbranschen?

Man kan få fina recensioner för nästan vilket spel som helst om man filtrerar på engelska och >2t speltid. Till och med Remedys FBC: Firebreak har 78%! Jag lärde mig detta den hårda vägen :sweat_smile:

De första 2 timmarna är refund-perioden. CCU-kurvans (Concurrent Users/samtidiga användare) fallvinkel är ganska brant, så det finns nog en del återbetalningar med i bilden, och på grund av recensionerna lär de stora massorna avstå från köp i detta skede.

Utvecklingstiden för det här spelet har varit och kommer att vara alldeles för lång! Reveal 2023, early access 2026. Med andra ord 5–10 år från koncept till 1.0-lansering! Guldåldern för Vampire Survivors-kloner kom och gick.

I sig är peak CCU helt okej, med tanke på att denna EA-lansering kanske inte marknadsfördes särskilt hårt. Den nådde åtminstone inte min bubbla. De var säkert medvetna om spelets problem och släppte det lite i det tysta? Å andra sidan är DRG en väldigt känd IP, så ett par tiotusen i CCU vid lansering är det absoluta minimit.

Med den här prestationen lär man väl ändå nå minst 1 miljon sålda kopior över tid.

14 gillningar