Coeus Invest - specialinvesteringsfond

Jag satt och läste igenom investerarbrevet här. Det är intressant att läsa andras investeringsfilosofier, och ett fondbolag som tar en tydligare position ger variation på marknaden. Själv lämnade jag också QT Group under förra året; jag tror att det utträdet var ett bra beslut.

Därefter allokerade ni kapital till Energy Save (ES). Bolaget har visserligen lyckats skala upp verksamheten väl, men bolagets konkurrensfördelar är minimala. Den enda konkurrensfördelen är en liten organisation, men å andra sidan tror jag inte att de klarar av att hantera en stor installerad bas i egenskap av importör med en så liten organisation. När man mer eller mindre dropshippar billig elektronik kommer reklamationer att äta upp lönsamheten på lång sikt, och dessa ligger på ES ansvar. Risken med den installerade basen måste beaktas, särskilt i snabbväxande bolag. Situationen förvärras ytterligare av produkternas dåliga reparerbarhet, vilket innebär att reservdelsförsäljning inte hjälper till att täcka kostnaderna.

Att ”marknaden växer sjudubbelt fram till 2031” avser enligt min tolkning luftvärmepumpar, inte specifikt luft-vattenvärmepumpar, vars marknad växer betydligt mindre. Luft-vattenvärmepumpar är också den typ av investering som inte riktigt lönar sig att bygga in i nyproduktion när samma verkningsgrad kan uppnås utan dyra vattenburna system. Deras största marknadsnisch är utbyte av gamla värmesystem om fastigheten har värmts upp med något förbränningsbaserat. Men antalet sådana objekt i Europa minskar eftersom nyproduktion inte sker med oljeuppvärmning. Det kan förstås hända att ES marknadsandel växer i förhållande till konkurrenter som antingen har egen produktutveckling eller mot grossisternas private labels. Jag tror dock inte på detta själv, eftersom till exempel Onninen (Kesko Abp) mycket tydligt har uttryckt sin vilja att öka sin egen import som andel av omsättningen. Dessutom används dessa produkter ofta som lockvaror, vilket sätter ES marginaler under betydande press utan prissättningskraft. I Coeus-rapporten nämndes det att man pratat med en representant för Onninen, uppenbarligen om tillväxten på marknaden för luftvärmepumpar, vars marknad växer med en helt annan tillväxttakt än marknaden för luft-vattenvärmepumpar.

Den allmänna dykningen inom byggandet, särskilt i Norden, är en betydande motkraft för ES tillväxt. Till exempel har den svenska fastighetssektorn nästan stannat av.

Om man ser till värderingen och konkurrenterna: Företaget bör enligt min mening jämföras med multiplar för andra importörer, snarare än med tillverkare och produktutvecklare av luftvärmepumpar som även verkar på den växande marknaden för luftvärmepumpar. Värderingsmultiplarna för importbolag rör sig kring 1x omsättningen. Om man vill värdera ES med vinstmultiplar vore det bra att rensa bort cykeltoppens lönsamhet till förmån för en mer normal lönsamhetsnivå. Om bolaget omsätter 400 miljoner SEK och man ger en multipel på till exempel 1x omsättningen, blir bolagets värde cirka 400 miljoner SEK, inte 930 miljoner. Om man använder resultatbaserade värderingar är det bra att normalisera lönsamheten till exempelvis 10 %, vilket är ganska bra jämfört med konkurrenterna. Om man ger det till exempel 6x, vilket jag anser ligger i linje med multiplar för importörer/dropshipping-bolag, skulle marknadsvärdet vara cirka 240 miljoner SEK. Förutsatt att bolaget lyckas hålla fast vid sin omsättning.

Nåväl, nu fick jag texten hit i rätt format.

7 gillningar