Hej allihopa.
Jag kunde inte hitta en egen tråd för det här polska spelföretaget, så jag bestämde mig för att öppna en.
Aktien kan köpas antingen i Polen eller Tyskland.
Företagets spel (Witcher och Cyberpunk 2077) är tydligen ganska bra, eller har åtminstone fått uppmärksamhet på nätet.
Har ni någon erfarenhet av företaget? Åtminstone har aktiekursen fallit som en sten. Jag är lite lockad av tanken på en liten andel i företaget.
Spelbolag går historiskt sett i konkurs med ganska hög sannolikhet, även de som är större än genomsnittet.
Kursen har fallit kraftigt eftersom Cyberpunk 2077:s konsolversioner har haft stora problem och företaget har stämts för att ha bedragit både investerare och konsumenter, och kommer med stor sannolikhet att förlora fallet, eftersom till exempel spelrecensenter inte har fått använda eget inspelat material från spelet, utan endast videor gjorda av CDPR själva. Innan lanseringen har de upprepade gånger sagt att det inte finns några problem med konsolerna (särskilt PS4). Nåväl, det var ju stora problem när spelet släpptes. Endast PC-versionen har fungerat för det mesta okej, även om den också saknar ett stort antal uppgifter och funktioner som utlovats i förväg.
Att tvinga in reklammaterial i förhandstittar och recensioner var ett ganska stilrent sätt att kissa i byxorna för att värma sig i kylan. Man får sällan miljontals av det, men förhoppningsvis blir det en demonstration av bedrägeri. Om de skulle sjunka så lågt att man kunde köpa och förvänta sig att huset skulle räddas genom att hämta en ny Witcher-anpassning.
Detta är dock mer regel än undantag i denna bransch (med riktigt stora AAA-spel): speljournalistik av den gamla skolan är mestadels reklam på förläggarnas villkor. Det vore jämförbart med att inte få recensera en film genom att till exempel prata om hur den är filmad. Ännu konstigare var hur CDPR offentligt hade berömt funktionaliteten hos CP2077 på last-gen-konsoler, men sedan delades globalt ut 0st recensionsexemplar för dessa. Alltså ren lögn.
I CDPR:s fall har upprepade och grova arbetsmiljöbrott (hundratimmars arbetsveckor under utvecklingens slutfaser osv.), som också förstås ljugits om för pressen gång på gång, sopats under mattan eftersom företaget annars har ansetts vara konsumentvänligt. Stora spelföretag undviker jag i princip som investering redan av personliga etiska skäl, men annars är det ett ganska tufft drag att lyckas skaka av sig stämpeln som ett kvalitetsföretag på så kort tid. Jag kommer inte på något liknande i spelbranschen, även om det har funnits sådana sedan 386:an.
Visst har sådana här helt förstörda jesusspelslanseringar räddats förut, No Man’s Sky kommer upp i minnet med sina senaste image-återställningar. Knappast är detta företagets undergång, men det är inte längre tråkigt att jag inte köpte det.
Läcker ironi att just spelet i en cyberpunkvärld som handlar om en framtida dystopi styrd av genomkorrumperade och cyniska megakorporationer, exemplifierar hela fenomenet det som cyberpunk existerar för att kritisera ![]()
Allt är relativt. Förra stora spelsläppet var 2015 och efter det har aktien “tenbaggeröat” (tippeldubblats). Cyberpunk2077 är säkert det mest hypade spelet de senaste åren och släppet gick rejält snett. Nu har det kommit ner lite, men det är fortfarande en hel del luft kvar.
Några månader sedan förklarade någon CDPR-utvecklare i en intervju att de inte orkar optimera spel för döende konsoler och att det bara är av lathet.
No Man’s Sky lappades ihop mot löftena, så varför skulle det inte kunna lyckas även här. För mig påminner hypen kring de tidigare spelen om Fallout76. Köpte inte Microsoft slutligen Bethesda för en tid sedan?
Min egen uppfattning om Cyberpunk (utan att ha spelat det) är att även buggfritt är det svårt att se det som något mästerverk, snarare ett bra om än mycket ofullständigt spel. Skillnaden på hög nivå från NMS är åtminstone att det handlar mer om en narrativ upplevelse än ett rent sandlådeliknande spel i öppen värld, som är lättare att lämna och komma tillbaka till med nya innehållsuppdateringar osv. I sig har CP2077 alltså svårare att se en väg till att bli en sådan sent uppvaknande klassiker. Och detta är ju ändå ett oändligt mycket större fall än det tjugotalspersoners korvstånd NMS: Men å andra sidan förutsåg ingen den comebacken för NMS heller, och CDPR har ändå mycket skickliga talanger i sina led, det får man inte glömma. Affärssidan sket i byxorna här, inte de så kallade riktiga anställda.
(OT, men: Bethesda skulle jag säga har varit föremål för varierande slags kritik bland hardcore-spelare åtminstone sedan Oblivion (2006). (Todd Howard-memes, klumpiga NPC-dialoger och deras live-skådespelande osv.) Tekniskt sett har varje TES/Fallout3+ varit mer eller mindre skit. Ett kvalitetsföretag har det aldrig varit, även om FO76 nog var första gången det inte längre fanns guldkorn i den publicerade högen
)
Trots all mer eller mindre konstiga negativitet har spelet som förväntat blivit en jättesuccé med 13 miljoner sålda exemplar. Polska spel har ju som bekant lång svans, så spelet kommer nog att hamna ganska högt upp på listan över de mest sålda spelen genom tiderna. För en investerare är försäljningen det viktigaste att vara intresserad av. Inte de tvivelaktiga metoderna inom spel- eller underhållningsbranschen, som alla ägnar sig åt.
8 miljoner av dessa är förbeställningar och vi måste också komma ihåg visdomen i att panta byxor i kylan
Nästa spel kommer att köpas med mycket större noggrannhet efter det här arbetsprovet. Alltså exakt det som intresserar investeraren – företagets framtid.
Det är som att säga att nästa Remedy-spel inte kommer att säljas lika bra eftersom PS4-versionen av Control var så dålig. Inte heller Unitys uselhet påverkade försäljningen av kommande AC-spel. Knappast en jättestor grupp har ens köpt Cyberpunk för att spela det på gamla konsoler. Som spelare förväntade jag mig redan att de vanliga PS4-versionerna förmodligen inte skulle vara särskilt bra. Hårdvaran är så undermålig.
Det har även förekommit problem med PS5-versionen, enligt rapporter. Sony har för övrigt tagit bort spelet från försäljning i deras butik.
Sonys tillbakadragande från försäljning känns mest som en hämnd. Ett märkligt drag att förbjuda att köpa spelet från butiken. PS5 kör spelet smidigt. Visst har det samma buggar som andra versioner.
Jag har spelat Cyberpunk på PC i cirka 10 timmar nu, och jag tycker att det är mycket bättre än vad man kan förstå från sociala medier. På sina ställen är det till och med utmärkt. Det största problemet är de riktigt dåligt fungerande konsolversionerna för förra generationen. Dessa är förmodligen nästan spelbara efter den senaste patchen.
Cyberpunk har hittills sålt över 13 miljoner exemplar, och returer har dragits bort från den siffran. Jag är försiktigt hoppfull att de värsta problemen snart är övervunna. Dock lämnade denna release en ganska dålig känsla. CDPR borde ha varit “ovanför” sådant här strul.
Jag glömde att skriva om studiens andra spel. Gwent har nyligen fått en expansion och mobilversionen av Witcher, Monster Slayer, släpps snart (?). Detta mobilspel har stor potential om det tar fart.
Den som har hört CDPR:s kommentar att prestandan på äldre konsoler är “of course, a bit lower than on pros, but surprisingly good, I would say for such a huge world. So, bit lower, but very good. That’s the answer”, kan ha fått en lite annorlunda bild. Alltså innan spelet drogs tillbaka från försäljning i PS Store.
Ingen ifrågasätter väl att CP2077 drar in trevliga summor pengar. I en affärsmodell som är inriktad på förbeställningar och försäljning på lanseringsdagen, tillsammans med annonsjournalistik, skulle försäljningsrekord kunna slås med nästan vilket spel som helst. Marknadsföringskostnaderna för AAA-titlar är ofta högre än utvecklingskostnaderna för själva spelet (!).
Men för mig är det också viktigt för företagets investeringsberättelse, vilka spel det släpper. I det här fallet är det svårt att inte se att företagets ledning har pissat i flingorna för både lanseringen och investerarna, jämfört med att släppa en mer polerad produkt. Sådana säljer bättre, vem vet, jag kanske till och med hade köpt det själv.
Investerare är inte särskilt nöjda med företagets agerande gällande Cyberpunk. Två stämningar har väckts mot företaget i USA:
Aktiekursen kommer förmodligen att fortsätta sjunka en bit till, men en botten kommer den att nå. Och nästa / de nästkommande spelen måste lyckas för att spelföretaget ska fortsätta på en positiv bana.
Man ska inte bry sig så mycket om dem, det betyder egentligen bara att advokaterna vill ha pengar från besvikna människor. Här är de senaste nyheterna från ett av dessa företag: https://twitter.com/rosen_firm?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^author
Under bara december har stämningar riktats mot Semiconductor, Alibaba, Walmart, Splunk, Citigroup, … Från november hittar man Raytheon, HP och tiotals andra mindre.
Överhuvudtaget i USA kan man nästan avfärda dessa “vi stämmer er för att ni gav för positiv information”-saker med en axelryckning, om inte SEC är inblandad i utredningen.
Jag tycker att det är en bra artikel om företagets historia och nuvarande situation
“Företagets styrelsemedlemmar grälade sinsemellan, en del av ledningen avgick mitt under projektet.” Om det stämmer låter det inte bra.
Är det någon som har koll på de senaste nyheterna? Kursen har sjunkit ganska kraftigt de senaste dagarna.
Jag antar att den snabba nedgången i antalet spelare och den relaterade rapporteringen är en stor anledning till kursfallet, liksom det stora ryktesmässiga slaget. Eftersom det är ett enspelarspel var en minskning av antalet spelare också förväntad, men det skedde snabbare än beräknat. När uppdateringarna och tilläggen kommer i februari/mars kommer en del spelare att återvända till spelet. På min egen lista ligger spelet bland de 5 bästa och handlingen är mycket välskriven och karaktärerna intressanta. AI:n är lite anemisk och svårighetsgraden blir för lätt när karaktären utvecklas.
Även om CDPR:s rykte har tagit en rejäl smäll, tror jag fortfarande att spelet kommer att ha en ganska lång försäljningssvans, när t.ex. PS5 och bättre grafikkort (RTX 3070-3090) blir mer allmänt tillgängliga. Jag överväger att eventuellt investera om priset fortsätter att falla. Jag tycker synd om spelutvecklarna, för potentialen i spelet hade varit enorm om det funnits 6-12 månader mer tid för putsning. Ett ambitiöst projekt och jag tycker att spelet, trots problemen, är riktigt bra.
