CD Projekt SA, FRA: 7CD0

Hej alle.
Jeg fandt ikke en egen tråd for dette polske spilfirma, så jeg besluttede at åbne en.
Man kan købe aktien enten i Polen eller Tyskland.
Firmaets spil (Witcher og Cyberpunk 2077) er åbenbart ret gode, eller har i det mindste fået opmærksomhed på nettet.
Har nogen erfaringer med firmaet? I hvert fald er aktiekursen faldet som en sten. Jeg er selv lidt fristet af tanken om en lille bid af dette firma.

2 Synes om

Spilfirmaer går historisk set ret sandsynligt konkurs, selv de større end gennemsnittet.

Aktiekursen er faldet drastisk, fordi Cyberpunk 2077’s konsolversioner har haft store problemer, og firmaet er blevet sagsøgt for at have bedraget både investorer og forbrugere, og de vil sandsynligvis tabe sagen, da f.eks. spilanmeldere ikke har fået lov til at bruge deres eget billedmateriale fra spillet, men kun CDPR’s egne videoer. Før udgivelsen har de gentagne gange sagt, at der ikke var nogen problemer med konsollerne (især PS4). Nå, men der var store problemer, da spillet blev udgivet. Kun PC-versionen har for det meste fungeret ok, selvom den også mangler et stort antal opgaver og funktioner, der var lovet på forhånd.

9 Synes om

At tvinge reklamemateriale ind i previews og anmeldelser var en temmelig stilren måde at tisse i bukserne for at holde varmen i kulden. Man får sjældent millioner ud af det, men forhåbentlig tjener det som bevis på svindel. Hvis de sank så lavt, at man kunne købe det og vente på, om huset ville blive reddet ved at søge en ny Witcher-agtig løsning.

2 Synes om

Dette er dog mere reglen end undtagelsen i denne (meget store AAA-spil) branche: Gamle dages spiljournalistik er for det meste reklame på udgivernes betingelser. Det ville være sammenligneligt med, hvis man ikke måtte anmelde en film ved at tale om, hvordan den er filmet. Endnu mere latterligt var det, hvordan CDPR offentligt havde rost funktionaliteten af last gen-konsoller i dette CP2077, men de uddelte 0 anmeldelseskopier globalt. Ren løgn.

I CDPR’s tilfælde er gentagne og grove krænkelser af arbejdsmiljøet (hundrede timers arbejdsuger i slutfasen af udviklingen osv.), som også er blevet løjet om over for pressen igen og igen, blevet fejet ind under gulvtæppet, fordi virksomheden ellers er blevet betragtet som forbrugervenlig. Store spiludviklere undgår jeg som udgangspunkt som investering af personlige etiske grunde, men ellers er det ret vildt at ryste mærkatet som et kvalitetsfirma af sig på så kort tid. Jeg kan ikke komme i tanke om noget lignende i spilbranchen, selvom der har været masser af disse siden 386’eren.

Selvfølgelig er sådanne helt ødelagte Jesus-spiludgivelser blevet reddet før, No Man’s Sky kommer i tanke om med sin nylige genopretning af imaget. Det er næppe til skade for firmaet, men jeg fortryder ikke længere, at jeg ikke købte det.

Lækker ironi, at hele fænomenet med et spil, der handler om en fremtidig dystopi domineret af fuldstændig korrupte og kyniske megakorporationer, eksemplificerer netop det, som cyberpunk eksisterer for at kritisere :sweat_smile:

11 Synes om

Alt er relativt. Den sidste store spiludgivelse var fra 2015, og derefter har aktien steget ti gange. Cyberpunk2077 er sandsynligvis det mest hypede spil i de seneste år, og udgivelsen gik meget galt. Nu er den faldet lidt, men der er stadig meget luft tilbage.

4 Synes om

For et par måneder siden forklarede en CDPR-udvikler i et interview, at de ikke gad at optimere spil til døende konsoller, og at det bare er dovenskab. :grin: No Man’s Sky blev patchet, så det levede op til løfterne, og hvorfor skulle det ikke lykkes her? Hvad angår hypen om tidligere spil, tænker jeg på Fallout76. Købte Microsoft ikke til sidst Bethesda for nylig?

1 Synes om

Min opfattelse af Cyberpunk (uden at have spillet det) er, at selv uden bugs er det svært at betragte det som et mesterværk, snarere et godt, omend meget ufuldkomment, spil. Forskellen på et højt niveau i forhold til NMS er, at dette er mere en narrativ oplevelse end et rent sandkasse-lignende åben verden-spil, som er lettere at forlade og vende tilbage til med nye indholdsopdateringer osv. I den forstand er det sværere at se en vej for CP2077 til at blive en senblomstrende klassiker. Og dette er trods alt et uendeligt meget større fald end NMS, som var en pølsevogn med et par dusin mennesker. Men på den anden side forudsagde ingen heller et comeback for NMS, og CDPR har trods alt meget talentfulde folk i sine rækker, det kan man ikke glemme. Det var forretningssiden, der sked i bukserne, ikke de såkaldte “rigtige” medarbejdere.

(OT, men: Bethesda vil jeg sige har været genstand for varierende grader af kritik blandt kerne-spillere siden i hvert fald Oblivion (2006). (Todd Howard-memes, klodsede NPC-dialoger og deres live-skuespil osv.) Teknisk set har hvert TES/Fallout3+ været mere eller mindre lort. Det har aldrig været et kvalitetsselskab, selvom FO76 nok var første gang, at den udgivne mødding ikke længere indeholdt guldklumper :slight_smile: )

3 Synes om

På trods af alle de mere eller mindre mærkelige negative kommentarer er spillet, som forventet, et gigantisk hit med 13 millioner solgte eksemplarer. Polske spil har som bekendt en lang hale, så spillet vil nok ende højt på listen over de bedst sælgende spil nogensinde. Salgstal er det vigtigste, en investor bør interessere sig for. Ikke spil- eller underholdningsindustriens tvivlsomme metoder, som alle praktiserer.

1 Synes om

8 millioner af dem er forudbestillinger, og man skal også huske visdommen i at sænke bukserne i frostvejr :wink: Det næste spil vil blive købt med meget større forsigtighed efter denne arbejdsprøve. Det er netop det, der interesserer en investor – virksomhedens fremtid.

3 Synes om

Det er som at sige, at Remedys næste spil ikke bliver solgt så meget, fordi Control’s PS4-version var så dårlig. Unitys dårlige kvalitet havde heller ingen indflydelse på salget af fremtidige AC-spil. Det er usandsynligt, at et stort antal mennesker overhovedet har købt Cyberpunk for at spille det på gamle konsoller. Som spiller havde jeg allerede en forudindtagelse om, at de grundlæggende PS4-versioner sandsynligvis ikke var særlig gode. Hardwaren er så svag.

1 Synes om

Ifølge rapporter har der også været problemer med PS5-versionen. Sony trak forresten spillet fra salg i deres butik.

https://www.usnews.com/news/technology/articles/2020-12-17/sony-pulls-cyberpunk-2077-from-playstation-store-after-backlash

1 Synes om

Sonys tilbagetrækning fra salg føles mest af alt som hævn. Det er et mærkeligt træk at nægte at købe spillet i butikken. PS5 kører spillet problemfrit. Selvfølgelig er de samme bugs der som i andre versioner.

Jeg har spillet Cyberpunk på PC i cirka 10 timer nu, og jeg synes, det er meget bedre, end man kunne forvente ud fra sociale medier. Til tider er det endda fremragende. Det største problem er de virkelig dårligt fungerende konsolversioner til den forrige generation. Selv disse skulle være næsten spilbare efter den seneste patch.

Cyberpunk har solgt over 13 millioner eksemplarer indtil videre, og dette tal er fratrukket returneringer. Jeg er forsigtig optimistisk med hensyn til, at de værste problemer snart vil være overvundet. Men denne udgivelse efterlod en ret dårlig smag i munden. CDPR skulle have været “over” sådan et rod.

Glemte at skrive om studiets andre spil. Der blev for nylig udgivet en udvidelse til Gwent, og mobilspillet Witcher Monster Slayer udgives snart (?). Dette mobilspil har et stort potentiale, hvis det tager fart.

Dem, der har hørt CDPR’s kommentar om, at ydeevnen på ældre konsoller er “of course, a bit lower than on pros, but surprisingly good, I would say for such a huge world. So, bit lower, but very good. That’s the answer”, har måske fået et lidt andet indtryk. Altså før spillet blev trukket tilbage fra salg i PS Store.

Jeg tror næppe, at nogen tvivler på, at CP2077 indtjener pæne summer penge. I en forudbestillings- og 0-dages salgsfokuseret forretning med reklamejournalistik kunne salgsrekorder næsten blive slået af et slangenspil. Marketingomkostningerne i AAA-udgivelser er ofte højere end selve spiludviklingsomkostningerne (!).

Men for mig er det også af betydning for virksomhedens investorgeschichte, hvilke spil den udgiver. I dette tilfælde er det svært ikke at se, at virksomhedens ledelse har pisset i udgivelsen og investorernes müsli i forhold til udgivelsen af et mere poleret produkt. Sådanne sælger nemlig bedre, hvem ved, måske havde jeg selv købt det.

2 Synes om

Investorerne er ikke særligt tilfredse med virksomhedens håndtering af Cyberpunk. Der er anlagt to sager mod firmaet i USA:

Kursen vil sandsynligvis fortsætte med at falde et stykke tid, men den vil finde en bund. Og det næste/de næste spil skal lykkes, for at spilfirmaet kan fortsætte i en positiv retning.

Man skal ikke bekymre sig så meget om disse; det betyder egentlig ikke andet, end at advokaterne vil have penge fra skuffede mennesker. Her er de seneste nyheder fra et af disse firmaer: https://twitter.com/rosen_firm?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^author

I december alene var der søgsmål mod Semiconductor, Alibaba, Walmart, Splunk, Citigroup, … Fra november finder man Raytheon, HP og snesevis af andre mindre.

Generelt kan man i USA næsten ignorere de “vi sagsøger jer, fordi I gav for positiv information”-sager, medmindre SEC er involveret i efterforskningen.

2 Synes om

Jeg synes, det er en god artikel om virksomhedens historie og nuværende situation.

“Virksomhedens bestyrelsesmedlemmer skændtes indbyrdes, nogle af lederne trak sig midt i projektet” hvis det passer, lyder det ikke godt.

2 Synes om

Er der nogen, der har styr på de seneste nyheder? Kursen er faldet ret meget de sidste par dage.

Jeg gætter på, at det hurtige fald i antallet af spillere og den relaterede dækning er en stor årsag til faldet i aktiekursen, ligesom det store slag mod omdømmet selvfølgelig også er det. Da det er et singleplayer-spil, var faldet i antallet af spillere forventeligt, men det skete hurtigere end forventet. Med opdateringer og udvidelser i februar/marts vil nogle spillere vende tilbage til spillet. På min egen liste er spillet blandt top 5, og historien er meget velskrevet, og karaktererne er interessante. AI’en er lidt anemisk, og sværhedsgraden bliver for let, efterhånden som karakteren udvikler sig.

Selvom CDPR’s omdømme har taget et hårdt slag, tror jeg stadig, at spillet vil have en lang salgshalen, når f.eks. PS5 og bedre grafikkort (RTX 3070-3090) bliver mere bredt tilgængelige. Jeg overvejer måske at investere, hvis prisen fortsætter med at falde. Jeg har ondt af spiludviklerne, for spillets potentiale ville have været enormt, hvis de havde haft 6-12 måneder mere til at finpudse det. Et ambitiøst projekt, og efter min mening er spillet rigtig godt, på trods af problemerne.

https://www.guru3d.com/news-story/cyberpunk-2077-lost-almost-80-of-its-active-players-since-launch.htm

6 Synes om