CD Projekt SA, FRA: 7CD0

Tak for tippet om faldende spillertal. På de fora, jeg følger, har folk enten spillet spillet igennem eller venter på de patches, der blev lovet til februar. De indledende salgstal var enorme, så jeg synes, at kursfaldet er lidt overdrevet.

Jeg købte mere på risiko fra dette (også) dyk. Jeg har nu 119 aktier i min portefølje. Det er uvist, hvad der sker. Selvom CDPR virkelig rodede udgivelsen op, har de gode IP’er og erfaring med flere AAA-spil. Hvis/når Cyberpunk bliver rettet, og PS5-versionen og DLC’erne kommer til salg, tror jeg, at virksomheden vil tjene mange penge. En mørk hest er stadig den mobile Witcher, som efter min mening burde blive et hit som Clash of Clans. :grin:

1 Synes om

Jeg spillede Cyberpunk i omkring 10-15 timer og kom til den konklusion, at spillet i øjeblikket er fuldstændig forfærdeligt. AI’en eksisterer stort set ikke. Fjender falder nogle gange over deres døde venners lig. Byen føles tom og upersonlig. En verden, der er baseret på alle mulige kropsmodifikationer fra robotben til øjne, men der er ikke en eneste frisør at finde?? Så du kan ikke rigtig tilpasse din karakter ordentligt efter den indledende karakteroprettelse.

Historien virkede rigtig god, og det er ærgerligt, hvordan næsten alt andet blev ødelagt så slemt. Jeg kom selv til den konklusion, at jeg vil vente mindst 2-3 måneder og håbe, at CDPR opdaterer spillet betydeligt. Det er altså stort set operation - No Man’s Sky-lignende foranstaltninger. I øjeblikket er spillet efter min mening kun smukt at se på og en god historie. Men de grundlæggende ting er fuldstændig fraværende.

Der er masser at se på YouTube om spillets tilstand. Og jeg mener ikke engang fejlene, men selve spilmekanikken. Når du begår en forbrydelse, dukker politiet op ud af ingenting lige foran dig, biler i trafikken skifter fuldstændig, når du kigger væk et øjeblik (en personbil bliver til en lastbil).

Sagen er i sig selv vanskelig sammenlignet med Witcher 3, for allerede dengang var AI’en svag. Det generede dog ikke så meget i Witcher på grund af spillets forskelle. Men Cyberpunk var ment som et spil, hvor du kunne fordybe dig i den omgivende verden, og vi er langt fra det. Verden er mere som en flot loading screen.

3 Synes om

{“content”:“170 timers spilletid og en temmelig grundigt udforsket spilverden bag mig. Jeg oplevede 2 crashes til skrivebordet. Utallige bugs, men kun 1 der krævede reload, ingen game-breaking ting. Sammenlignet med Bethesdas udgivelser er min oplevelse med bugs ret positiv. Selv flere år efter udgivelsen stødte jeg på en ægte game-breaking bug i Skyrim, som kun kunne omgås via konsol. I skala fejer Skyrim og Fallout 4 begge Cyberpunk af bordet. Med hensyn til en dynamisk verden slår GTA V og RDR2 (ikke spillet endnu) også dette spil. Det overrasker mig ikke, at CDPR ikke vinder over disse giganter i alt det, de har øvet sig på i årevis. Et ret godt forsøg.\n\nJeg forventer selv tilpasning af karakterens udseende, fejlrettelser, AI-forbedringer og DLC til dette spil, før jeg spiller det igennem igen. Verden ser smuk ud på afstand, men er let at bryde.\n\nhttps://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/526\n^ Der var en ret interessant tekst om NPC-adfærd efter min mening. Min egen observation herfra er noget i retning af: NPC’ernes tilbagelagte afstande er minimalistiske, og de, der er væk fra skærmen i 10-20 sekunder, fjernes fra hukommelsen (gælder også biler). Tiden kan forlænges, men det fører til, at folk ikke skifter ud, men de samme personer kredser rundt (og spiser ydeevne?).\n\u003e Default er bare timingen for despawns i det originale spil, som er 20 sekunder væk fra skærmen og \n\u003e mærkeligt nok 10 sekunder væk fra skærmen, hvis tæt på.\n\nDet er et meget mærkeligt valg, at en nabo forsvinder efter 10 sekunder, mon nogen har fumlet med det?\nAlle syntes at forvente, og Seedy PR markedsførte også gladeligt, at disse masser alle har deres eget arbejde, en flyvende bil og en 401K-pensionsopsparing, og at disse så køres af PS4-processoren. I virkeligheden vil der nok opstå nogle forhindringer, hvis så mange faktorer på skærmen skulle tænke for sig selv.\n\nI spillets sjæl, dvs. kampmekanikken, køre mekanikken, karaktererne og historien, ramte CDPR efter min mening ret tæt på plet. Jeg har læst meget kritik af kørslen (oversteer & understeer), men jeg sætter pris på, at disse biler med over 400 hk også har en forbindelse til virkelighedens realiteter. Disse mennesker vidste, hvad de lavede. Sværhedsgraderne ramte ikke helt plet, da folk på very hard i starten er tanks, og i slutningen får dæmonerne så voldsomme skadesmultiplikatorer, at al udfordring forsvinder. At starte normalt og skifte til very hard senere fungerer ret ok op til et vist punkt. Jeg savnede et high risk-område i endgame.\n\nAlt i alt et rigtig godt grundlag at bygge videre på, og jeg ser frem til, hvad udviklerne og spillerne stadig finder på. Af en eller anden grund dukkede ordene "New Vegas" hele tiden op i tankerne. Det er stadig et forfærdeligt buggy og ustabilt Fallout-spil, men det får næsten udelukkende ros. Jeg tror, at tiden vil være venlig mod spillet og dets langvarige salg. I spil med en bred spillerbase skaber alene valget om at udgive modding-værktøjer en enorm mængde potentiale, når en stor masse kan brainstorme ændringer til spillet. Og disse ændringer er naturligvis også gyldige ideer til det næste spil :slight_smile:\n\nForventningerne er helt sikkert meget veltrådt nu, og jeg mener, at man fremover bør tie stille og så, når noget er færdigt, droppe bomben om, at her er der et trick, vi prøvede. Spiludvikling involverer at skære funktioner fra, og det ser naturligvis ud til at være løftebrud i forbrugerens øjne.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Godt skrevet generelt :grin:

Helt enig. At de reklamerede for noget helt andet, end de solgte, irriterede mig (og jeg går ud fra mange andre) meget. Lidt ligesom hvis man skulle købe en elbil, og man får at vide, at rækkevidden er 700 km, men i virkeligheden er den 250 km. Der skal være en grænse for, hvad man må reklamere for, og hvor godt produktet lever op til løfterne. Nå, mon ikke de ansvarlige for CDPR’s produktion tager ved lære af dette. Udviklerne græd nok over mange af disse beslutninger.

Jeg ser frem til de kommende større opdateringer og udvidelser. Så vil jeg spille spillet ordentligt igennem, som det var meningen, det skulle nydes.

2 Synes om

Jeg spekulerede på, hvad der får denne til at stige, da jeg holdt øje med indkøbsstederne? Nå, svaret fandt jeg nok i GameStop (GME)-tråden. Melvin Capital har tilsyneladende også shortet denne, og nu har krigen spredt sig til Europa.
Originalt indlæg af T3r00

https://uk.investing.com/news/stock-market-news/stockbeat-reddits-war-on-wall-street-spills-over-into-europe-2287275

2 Synes om

Ja, hurtig genopretning. Jeg, der også er en kronisk knivs-kaster, er allerede i plus.
Den faldt heller ikke med det samme sammen med de andre “freak-stigninger”.

Nogle modifikationsværktøjer blev udgivet den 26/1, men jeg ved ikke, hvor mange andre investorer der ser potentiale i dem. For mig er det grunden til, at jeg er med her, da jeg i årevis har set Bethesdas gratis reklamer på min YouTube-forside, “Ny fantastisk mod til Fallout” osv., og jeg sætter også pris på, at jeg kan tilpasse spillet efter min egen smag. Jeg er måske dog også biased.

Jeg skimtede mod-udvalget, og aktiviteten har indtil videre været temmelig “erstatnings-baseret”.
Skift din egen bil/motorcykel/krop/hoved til hvad som helst, der allerede findes i spilfilerne. At skabe noget nyt og redigere det på nogen måde er sandsynligvis stadig udfordrende, hvis ikke umuligt.
Det er ret fedt, men stadig meget besværligt, når processen er som at kopiere-indsætte en fil i spilmappen, så X bliver til Y. Alligevel er det allerede mere spændende ting end i Witcher nogensinde.
( https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/1097
https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/1003 )

Resterne af en robotspindel, der blev skåret ud af spillet, er i filerne, og nogen fandt en måde at overføre dens funktionalitet til NPC’er. Er dette et glimt af fremtiden?
https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/1136?tab=description

Bull case: Fed Dexter Deshawn på mobilitetsscooter
Dette er ikke en investeringsanbefaling.

CD Projekt Red meddelte her til formiddag, at de er blevet hacket, og at hackeren truer med at offentliggøre alt, hvad han har fundet, hvis hans løsepengekrav ikke imødekommes. CDPR sagde også, at de har fået deres IT-infrastruktur tilbage under kontrol og gendanner data fra backups.

Aktien faldt straks 5%.

Det går heller ikke godt i denne uge:

… det polske CD Projekt Red meddelte tirsdag, at de var blevet udsat for et databrud. Den ukendte afpresser kræver løsepenge. De har ingen intentioner om at betale, men dataene vil blive gendannet fra sikkerhedskopier.

Afpresseren hævder at have fået fat i kildekoderne til Cyberpunk 2077, The Witcher 3 og Gwent. Efter sigende er en ikke-udgivet version af The Witcher 3 også inkluderet. Derudover siger afpresseren, at de har stjålet dokumenter relateret til virksomhedens regnskab, juridiske anliggender og administration.

CD Projekt Red bekræftede eller afviste ikke tabet af spillets kildekode i sin erklæring

Her er virksomhedens egen erklæring:
https://twitter.com/CDPROJEKTRED/status/1359048125403590660

1 Synes om

Hmm, hvis sorsat (kildekoden) lækkes, ville en anden måske rette Cyberpunk-buggene? :smiley:

4 Synes om

Det ser ud til, at den stadig er omkring ti procent over niveauet før WSB.
Reddit-gruppens entusiasme ser ud til at være faldet i Europa også.
Er der nogen, der har oplysninger om de nuværende short-volumener?

Der er pustet godt med luft ud.
Kursen er faldet ret jævnt den seneste måned.
Jeg er allerede meget fristet til at hoppe med på vognen, men jeg må vel se denne kælketur til ende.

I dag brød aktien igen igennem støtteniveauet på 180 zl, som den har holdt i de seneste uger. I øjeblikket handler aktien til 177,98 polske zloty (PLN). Regnskabet for 2020 offentliggøres næste torsdag, og der kommer et investortræf for detailinvestorer fredag. Regnskabet for 1. kvartal 2021 offentliggøres den 31. maj. Hvorvidt Cyberpunk har solgt i år, eller om momentum helt er dødt ud efter den elendige lancering, er sandsynligvis vigtig information for aktiens fremtidige udvikling. Jeg er meget spændt med min voksende position i denne aktie. Jeg har hænderne fulde af faldende knive, fordi “buy when others are fearful”. Eller var det, at man ikke skal købe, når kursen falder? Jeg har det med at blande dem sammen.

"Tidsplan for aktiviteter i forbindelse med offentliggørelse af CD PROJEKT Gruppens årsregnskab for 2020:

22. april 2021:

ca. 17:30 CEST – offentliggørelse af indhold relateret til CD PROJEKT Gruppens årsregnskab for 2020 på www.cdprojekt.com

18:30 CEST – telefonkonference/webcast for repræsentanter for finansielle medier, analytikere og fondsforvaltere

Vi planlægger at streame webcasten/konferenceopkaldet online på www.cdprojekt.com.

23. april 2021:

15:00 CEST – chat-session med individuelle investorer på Stockwatch-portalen (kun på polsk)

Referatet af chat-sessionen vil blive offentliggjort på www.cdprojekt.com.

31. maj 2021.

Konsolideret kvartalsrapport for 1. kvartal 2021 den 31. maj 2021.

1 Synes om

Jeg bemærkede tilfældigvis, at CD Projekt Red IR har offentliggjort foreløbige salgstal for sidste år på Twitter. Hvorfor, når den egentlige resultatannoncering allerede er i næste uge? Har dette været årsagen til dagens kursfald? Under alle omstændigheder er tallene:
Konsolideret salgsindtægt PLN 2139 M
Konsolideret nettooverskud PLN 1154 M
I euro er tallene ca. 470 M€ og 253 M€.

Fra sidste års rapport findes følgende tal:

Ifølge min hurtige udregning er salget ca. firdoblet fra sidste år. Salget for Q1-3 var 468 mio. (polsk valuta), så salget for Q4 har været 1671 (367) mio. polsk valuta (euro).

1 Synes om

Analytikere har løbende sænket deres prognoser for 2020 (og 2021) efter udgivelsen af Cyberpunk, men de forblev stadig for høje. Jeg tegnede cirkler på Marketscreeners “revisions”-grafer, hvor man endte med at ligge nogenlunde. EPS er udregnet som en division gennem Marketscreeners nettofortjeneste- og EPS-tal samt den offentliggjorte nettofortjeneste, kan i virkeligheden være en smule anderledes.

Kilde: CD PROJEKT S.A. : Revenue and Earnings Analysts Forecasts Revisions | CDR | PLOPTTC00011 | MarketScreener

1 Synes om

Det ser trist ud. Hvis der er noget godt at sige, så tjener de stadig en god profit, og der skulle være nok penge til både virksomhedsopkøb og udvikling af nye spil.

Redigering: Dine tabeller kan give indtryk af, at salget er frem til april 2021 i 2139. Lad os håbe, at det ikke er gået så dårligt, og at der også er noget salg i år. :sweat_smile:

Witcher 3 solgte rigtig godt i lang tid. Der er ikke andet at gøre end at håbe, at patches og nye konsolgeneration versioner vil øge salget.

Disse linjer er altså analytikernes konsensusprognoser for 2020 og 2021, og tallet for april er den nuværende prognose for dem :slight_smile:

De har sikkert stadig penge i årevis, før de overhovedet får Cyberpunk op på et spilbart niveau.

Har du spillet spillet? På PC fungerer det glimrende og er fuldt spilbart på PS4 Pro, Xbox One X og de nye konsoller. Standard PS4 og Xbox One er så en anden historie. Jeg er virkelig skeptisk over for, om det kan fås til at fungere meget bedre på ældre konsoller, selvom man gør alt muligt? Hvor mange penge og tid der skal investeres i at reparere dem, er værd at overveje.

Jeg spiller også på PC. Det er stadig fuldstændigt lort, selv efter alle rettelserne. Det eneste gode ved spillet er grafikken, som de fleste heller ikke kan opnå.

Indholdet er det største problem, ikke at spillet kører dårligt. Lige fra AI’en er spillet 10-15 år bagud. Verden er smuk, men tom, opgaverne er gentagne, og historien er kort og kedelig.

Det mest irriterende var, at alt det, jeg ønskede at gøre i spillet, blev vist mig i en 30-sekunders montage, hvorefter alle kontakter og relationer blev etableret, så opgaverne kun kunne fås via telefonopkald. Spillets rollespilselementer er fraværende.

Et middelmådigt loot & shoot-spil. Desværre.

2-3 års yderligere udvikling, og spillet ville måske være det, der blev lovet.

2 Synes om

Smag og behag, sagde hunden. Hvis man forventede et Jesus-spil, fik man det ikke. Der er alt for mange af de små opgaver, og man mister helt sikkert interessen, hvis man laver for mange af dem, men der er også perler imellem. Telefonmekanismen er, hvad den er, men den beskriver nok ganske rimeligt den fiktive Night Citys måde at kommunikere på. Man kan i øvrigt besøge de fixere personligt, hvis man vil. Man får ikke yderligere opgaver fra dem, selvom man besøger dem, men det er en fin tilføjelse.

For at det ikke skal handle udelukkende om spillets indhold, så er der jo resultatrapport på torsdag og investordiskussion på fredag. Jeg venter spændt på bekræftede salgstal og information om fremtiden. Forhåbentlig giver de noget information om implementeringen af den nye strategi og nye spil.