Mine egne tanker om dagens CMD (Capital Markets Day). Jeg synes, at analytikerne på stedet udfordrede Canatus ledelse rigtig godt, så stor ros for det. I 2024 meddelte Canatu, at TAM (Total Adressable Market) for CNT-pellikel var cirka 3 milliarder euro, nu har ledelsen reduceret TAM til 1,5 milliarder euro. Der kom berettigede udfordringer om, hvorvidt Canatu var lidt for overmodig. Canatu virkede også en smule overrasket over, hvor langsom overgangen til ASML’s udstyr har været (400 W → 600 W). Dette blev brugt til at forklare, hvorfor de finansielle mål blev udskudt.
Jeg mener stadig, at der er relevante grunde til at bruge Canatus CNT-pellikel også i f.eks. 500W-udstyr:
- 8-15 % bedre transmittans end den nuværende ‘metal silicide’-pellikel. Dette betyder, at ASML-scanneren kan eksponere wafere hurtigere, hvilket direkte påvirker fabriks top-line.
- CNT kan modstå mindst 10.000 wafer-eksponeringer (ASML-anbefaling), ifølge Canatu op til 15.000 wafere. I mine egne papirer står der 10.000 wafere, afhængigt af effekten.
- Ifølge Canatu, hvis man antager en 10 % bedre transmittans sammenlignet med den nuværende pellikel ved brug af deres pellikel, kan man spare 1/10 af omkostningerne ved anskaffelse af en ASML-scanner. Dette ville betyde en CAPEX-besparelse på ca. 180 millioner euro for fabrikken.
Med hensyn til omsætningsudviklingen blev det kommenteret, at de kommende år forventes omsætningen udelukkende at stamme fra reaktorforretningen, og i 2030 vil det vende, så royaltyer udgør størstedelen af omsætningen. Hvis dette bliver til virkelighed, lyder det som den berømte Teukka Salaman-historie, men det må tiden vise.
Jeg har forsøgt at forestille mig, hvor længe en enkelt kunde kan klare sig med én reaktor, dvs. hvad gennemløbet er for én reaktor. Jeg mener, at dette er en af de vigtigste parametre, når man forsøger at estimere reaktorsalget. Desværre ønskede ledelsen ikke at svare på så specifikke spørgsmål, men henviste til forretningshemmeligheder.
For et par uger siden fandt jeg en artikel, der nævnte Mitsuis pellikels transmittans for EUV-lys (>94 %). Jeg spurgte, om Canatu havde et tilsvarende tal, og jeg fik svaret, at det ville være et par procent bedre. Jeg mistænkte dette lidt, da Mitsui skal bruge flere post-process-trin. Samtidig spurgte jeg, hvor mange post-process-trin Canatu har, og det var under 10, hvilket de stadig ønsker at reducere gennem produktudvikling. I mine egne papirer understreger dette, at Canatu eller kunden kan producere pellikeler med et godt udbytte (=yield). Jo flere post-process-trin, jo flere rester er der allerede i fremstillingsfasen, som skal fjernes. Mine egne estimater er, at Mitsui ville have op til 20-30 post-process-trin, men der er ingen præcise tal offentligt tilgængelige om dette.
Vi må afvente Ates kommentarer efter CMD, men Ates forudsigelser med hensyn til de nye finansielle mål ramte plet.