Navitas Semiconductor designer, udvikler og markedsfører næste generations effekthalvlederprodukter. Disse omfatter effektelektronikkomponenter baseret på galliumnitrid (“GaN”) og siliciumcarbid (“SiC”) teknologi. Næste generations teknologi giver fordele inden for effektivitet, ydeevne, størrelse, omkostninger og holdbarhed sammenlignet med den nuværende siliciumbaserede teknologi.
Disse produkter muliggør tilsyneladende for eksempel hurtigere opladning, højere effekttæthed og bedre energibesparelser sammenlignet med siliciumbaserede systemer. Navitas’ produkter anvendes i en lang række applikationer, såsom opladere til telefoner og computere, elbiler, invertere til solcelleanlæg, datacentre og forbrugerelektronikprodukter.
Virksomheden blev grundlagt i 2014 og blev børsnoteret i 2021 via en SPAC-proces på Nasdaq-børsen. Navitas har tilsyneladende en form for konkurrencefordel som udvikler af disse GaN-integrerede kredsløb (?) og en solid patentportefølje.
Link til virksomhedens “Investor Day 2023”-præsentation:
Virksomhedens omsætning sidste år var 79,5 mio. dollars, en stigning på 109 % i forhold til året før. Omsætningen forventes at fortsætte med at vokse i et tempo, der er typisk for en vækstvirksomhed. Bruttomarginen har været omkring 40 %. Virksomheden har ingen gæld. Kontanter i kassen: 152 mio. dollars.
Jeg startede tråden delvist, fordi jeg overvejer, om der er eksperter her på diskussionsforummet, der kan vurdere, hvor betydningsfuld en aktør Navitas er inden for denne udviklende GaN-teknologi? Markedet ser ud til at være bredt inden for forskellige produkter, da en teknologi- og energiomvæltning ligger forude.
redigering: Her er et kort interview med CEO’en på CNBC fra sidste november:









