Jeg lyttede lige til Cadelers opkald om emnet, og jeg har igen lidt blandede følelser omkring dette opkøb.
Lad os starte med det positive: Forretningens marginer (~50%) og vækstprognoser ser meget gode ud (20% CAGR på mellemlangt sigt). BTW, jeg vil tilføje, at hammer-forretningen udgør over 80% af selskabets nuværende omsætning; naturligvis er det mere relateret til O&G (olie og gas) boring og lignende, men volumen på disse er ret lav i øjeblikket. Og denne boring vil tilsyneladende også blive brugt i vindmøller.
Men da jeg lyttede til analytikernes spørgsmål, og især den sidste BAN Amro-analytiker, virkede det til, at vedkommende kendte konkurrencemiljøet bedre (Boskalis og deres tilsvarende hammerproducent – sådan forstod jeg det). Det virker altså til, at der også her er nye teknologier på vej, og er Menck + Cadeler nu i den bedst mulige position her?
Man kan på en måde tænke på dette som et udtryk for en stærk kundeefterspørgsel efter løsninger på Nordsø-landenes fælles mål fra sidste år om at øge vindenergikapaciteten. Derfor er der nu et pres for at finde løsninger på markedet, der gør det muligt at tilbyde kunderne gennemførelse af projekter i et ret konkurrencepræget miljø.
Og på den anden side er det netop dette, der bekymrer mig meget. Beslutninger truffet under pres fra hård konkurrence er ikke altid nødvendigvis særlig vellykkede, og er det muligt, at personalet i det opkøbte selskab for eksempel ser andre muligheder? En anden bekymring vedrører deres egen erfaring med at tilbyde mere omfattende løsninger til kunderne. Jeg forstår, at disse store projekter fungerer lidt anderledes end mere almindelig produktforretning, men jeg er stadig bekymret for, hvordan markedet som helhed vil tage imod en sådan koncentration.
Kort sagt betyder det for mig, at jeg nu vil overvåge udviklingen betydeligt mere kritisk fremover, og hvis jeg får en fornemmelse af, at tingene ikke skrider frem som ønsket, er jeg klar til at reducere eller endda helt afhænde min ejerandel i dette selskab.
Og markedets første reaktion ser ud til at være på linje med mine egne tanker.