Bittium. Vad tankar?

Borde det inte stå Bittium-BAE på listan då? Enligt min mening ser det här caset inte särskilt bra ut just nu. Som tur var hade detta inte prisats in i kursen.

1 gillning

Jag tror inte det, Bittium är nog med som underleverantör/utrustningsleverantör till BAE (förhoppningsvis) och BAE är ensam huvudleverantör.

3 gillningar

Det rör sig förmodligen om någon form av underleverantörsmodell, vilket naturligtvis innebär att endast huvudentreprenörens namn visas.

Här är ett gammalt pressmeddelande från 2024 som en påminnelse, där samarbetets karaktär öppnades upp lite grann.

4 gillningar

@Karoliina_Malmi

Hej Karoliina, här på Kauppalehtis forum efterlyser ägarna nu besked från er om hur det går med upphandlingen i Storbritannien. Har Bittium petats, är ni kvar, eller går BAE vidare med Bittiums kompetens?

Det har kommit trevligt med pressmeddelanden under veckan.

Väntar vi nu på stora affärer från Sverige?

Tyskland?

Storbritannien?

JEF-LÄNDERNA?

Tackar och bugar på förhand för ert fina arbete.

8 gillningar

Den där listan över misslyckade (unsuccessful) gällde faktiskt bara slot 1 (services - integrationer), det är inte en Bittium-grej. Det avgörande vore väl att få veta hur det gick för Bittium i slot 2 och 3. Slot 1 har ju ingen betydelse, det är ju i princip mer av det som BAE gör. Så man kan väl fortfarande vara hoppfull trots allt?

Edit:

Alla slots finns ju där på de olika flikarna och Bitti är unsuccessful i samtliga, så det var det.

2 gillningar

Flikarna innehåller också lot2 och lot3, där det är samma sak.

3 gillningar

Vad är det med det då? Trodde någon verkligen att Bittium skulle vara direktleverantör där? Det har väl ändå varit alternativet hela tiden, att BAE är bland leverantörerna och Bittium fungerar som underleverantör eller licensierar till BAE. Det framgick även mycket tydligt från politikerna därifrån att man gynnar sina egna. Låt oss nu komma ihåg att BAE har ett avtal med Bittium om att de får erbjuda Bittiums produkter.

6 gillningar

Hej och hälsningar från Paris! En snabb kommentar angående UK-tendern: BAE deltog i upphandlingen som ett konsortium och har kvalificerat sig för nästa steg. Bittium är en del av detta konsortium.

45 gillningar

Hälsningar till tråden,

detta visade sig till slut vara en delvis förvirrande mellanfas i hela processen. Som Karoliina nämnde ovan, är Bittium med via BAE:s konsortium, precis som man kunde förvänta sig. Bittium hade även ansökt självständigt, men av någon anledning gick det inte vidare i processen. Jag har dock hela tiden antagit att framgången kommer via BAE om den överhuvudtaget kommer. Som tidigare konstaterats finns det även en politisk dimension och en så kallad hemmaplansfördel vid val av partners och i anbudsförfaranden.

Denna fas var uppenbarligen någon form av mekanisk utslagsrunda, och ett stort antal konkurrenter är fortfarande med. Thales, L3Harris, Elbit och andra relevanta bolag är alla vidare – liksom Bittium via BAE. Ur ett finskt perspektiv kan nämnas att även KNL Networks Oy var med – roligt för dem.

Men såvitt jag förstår har ingen faktisk beställning gjorts än, utan man har nu fastställt ramarna och inom dessa kommer man sedan att börja lämna faktiska anbud på olika delområden. Detta var alltså mer av en fas där man gallrade ut vilka bolag som får lämna dessa anbud. Tidplanen för den fortsatta processen är oklar för mig, men som jag förstått det kommer det att vara tyst fram till åtminstone den 26 juni, då det första fönstret öppnas.

Det som orsakade oklarhet och huvudbry för mig var att det på webbplatsen såg ut som om en specifik leverantör redan hade valts. Det vill säga denna punkt:

Uppenbarligen är detta dock bara otydlig kommunikation och någon form av illustration av slutresultatet i processen när man väl når dit. Naturligtvis önskar man sig tydligare kommunikation från en statlig myndighet, men det är vad det är. Det är trösterikt att ingen annan verkar kunna tolka detta heller. Hur som helst fick det mig att bromsa in ett tag och bevaka pressmeddelanden från potentiella vinnare. Jag har åtminstone inte noterat någon reaktion på saken från någon betydande aktör.

Nåväl, min bästa bedömning för tillfället är att ingenting egentligen har förändrats för Bittiums del. Man är med i tävlingen via BAE, och Storbritanniens process fortskrider på sedvanligt sätt långsamt och osäkert.

PS. Jag sprang på detta från Elbit när jag surfade runt. Det verkar komma pressmeddelanden från aktörerna på fältet i ungefär samma cykel.

PPS. Jag gick förresten på sommarledighet i slutet av förra veckan, vilket åtminstone kan sänka reaktionshastigheten den närmaste tiden. Trevlig sommar till alla!

30 gillningar