Nu är det dags att öppna en tråd om Titanium och jag brinner av iver att höra vad andra tycker om bolaget. Själv har jag naturligtvis varit med sedan noteringen och även tankat lite mer efterhand.
Jag anser att aktien har släpat efter och varit undervärderad ända sedan noteringen.
Det känns som att marknaden anser att omsorgsfonden bara har ett utmärkt år i år, och att lönsamheten och resultatet kommer att rasa i framtiden när räntorna stiger. Det känns också som att aktien betraktas som en mycket riskfylld “tidsinställd bomb” som kan explodera när som helst, men senast när räntorna stiger.
Men tänk efter, räntorna kommer inte att stiga särskilt drastiskt på länge än, investerare kan i lugn och ro titta på andra investeringsobjekt under en lång tid framöver. Eftersom även aktierna redan har sett det bästa av festen, är en sådan här omsorgsfond säkert ett mycket lockande alternativ för vissa människor under en lång tid framöver. Man får ju ren cash från den här fonden i form av avkastningsandelar, vilket helt enkelt är hyresavkastning från nya omsorgsfastigheter med långa hyresavtal. Varför skulle räntehöjningar förstöra grunden för något sådant? Jag tror att omsorgsfonden har många utmärkta år framför sig så länge marknadsläget förblir gynnsamt, och nu ökar även Investiums försäljningskanaler fondens storlek ytterligare.
Jag tror inte att aktiekursen kommer att dubblas inom den närmaste tiden, men jag tror att bolaget erbjuder en bra och växande utdelning till ägarna. Dessutom erbjuder bolaget en gratis option genom företagsförvärv och nya produkter. Men varför har man ständigt väntat på de där nya produkterna, när omsorgsfonden presterar så bra som man överhuvudtaget kan förvänta sig?
Bolagets riskprofil har stadigt sjunkit i och med köpet av Investium, ökningen av löpande arvoden samt genom att bolagets storlek och antalet nyckelpersoner överlag har ökat. Bolagets balansräkning är också utmärkt.
Jag skriver inte det här för att få kursen att stiga det lär knappast hända. Definitivt fler åsikter på bordet: Kan det vara möjligt att aktien är undervärderad när den handlas till under P/E 9, en direktavkastning på 8,5 %, gynnsamt marknadsläge, starka tillväxtutsikter, stark balansräkning, nettoskuldfri? Vad anser ni i övrigt om bolaget? Har någon rentav erfarenheter av bolaget och deras produkter?? Vad tyckte ni om Investium?
Hej, marknaden är inte skeptisk till framtiden. Den är lika entusiastisk som du. Låt oss titta på siffrorna. Titanium hade ett eget kapital per aktie på 1,67 euro vid årsskiftet, varav de delade ut en tredjedel som utdelning (0,55 euro per aktie). Dessvärre är förra årets vinster lägre, dvs. 0,29 euro/aktie. Det intressanta med Titanium är att största delen av balansräkningen består av ren likvid förmögenhet. Jag vet inte varifrån du fick den där P/E-kvoten på 9. Aktiekursen 7,15 euro / vinsten 0,29 euro = 24,7.
Investium-bolagens resultat 2017 var 0,2 miljoner. Delat med Titaniumens aktieantal blir detta 0,02 euro per aktie, förutsatt att eventuella synergier inte förbättrar resultatet. I affären arrangerade Titanium en riktad emission till Investium (bra drag!) och det nuvarande och framtida goda som före affären delades med nio delas nu med tio. I affären ingick också en kontant betalning på 1,2 miljoner euro, så investeringen torde betala sig själv på sex år om cykeln förblir god.
Du gjorde en fin vinst när du köpte från emissionen. Vad tänker du göra?
Men jag vet inte vad som kommer att hända med aktien i framtiden. Knappast någon annan vet det heller. Kanske går det bra, riktigt bra, eller så realiseras några dramatiska risker och företagets historia tar nya vändningar. Alla mina ovanstående åsikter var bara… ja, åsikter. Men när jag funderar över olika scenarier och tänker på saken är jag relativt optimistisk om företagets historia. Visst har företaget precis noterats, och tiden får utvisa hur företaget klarar sig genom eventuellt sämre tider i framtiden när marknadsförhållandena förändras. Överdrev jag lite när jag sa att marknaden fruktar att företaget är en “tidsbomb”… Men marknadens syn på företaget verkar vara försiktig! =)
{“content”:“Har varit med sedan start och jag älskade utdelningarna, som var lika stora som utdelningarna från alla mina andra innehav tillsammans. Men som med alla investeringar är den under ständig utvärdering.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Jag är med på emissionserbjudandet. Investium-affären var en obehaglig överraskning. Jag började fundera på om det var ett tvång ”till varje pris”, det vill säga om någon annan part skulle ha köpt även denna distributör från Titanium, om de inte hade reagerat. Jag gillar inte tvång, eller dyra företagsköp där det inte finns tydliga synergier/fördelar. Å andra sidan var det lugnande att huvuddelen av köpeskillingen betalas med egna aktier, som de inte får sälja före 2022. Detta sätter Investiums folk i samma båt som Titanium, och viljan att sälja Titanium-produkter som tusan är förmodligen stor och framgångar känns i den egna plånboken. Liksom misslyckanden. Därför behölls den i portföljen.\n\n”Säljaren, det vill säga Investium Group Oy:s (”Säljaren”) ägare Pasi Kosonen, Tarkko Laitinen och Tom Lojander har åtagit sig att efter affärens genomförande arbeta inom den bildade Titanium-koncernen på samma villkor som Titaniums grundaraktieägare Petri Kärkkäinen, Tommi Santanen och Henri Prittinen. Säljaren har åtagit sig att omfattas av motsvarande överlåtelsebegränsningar för Titanium-aktier, som sträcker sig till 2022, som Titaniums grundaraktieägare.” https://www.titanium.fi/2018/06/15/titanium-oyj-titanium-oyj-ostaa-investiumin/",“target_locale”:"sv”}
Kommunerna bygger eller förvaltar inte längre några fastigheter inom vård-, skola- eller dagisverksamheten, och detta ger olika vårdfonder en utmärkt möjlighet att verka lönsamt. Mögel osv. har ökat detta byggande enormt. Det syns till exempel varje dag i Massens födelsekommun. Masse tackar, skattebetalaren gör det inte.
I detta läge har Titanium, Hoivatilat (och Lehto som byggare) m.fl. slagit till/håller på att slå till ordentligt, och man bör vara med på den resan.
Haha, jag lämnar ordet “analys” helt till analytikerna
Som jag förstår det bygger kommunerna fortfarande väggar i allra högsta grad. Däremot verkar det finnas ett visst överutbud på vårdmarknaden för närvarande. Detta pressar Lehto mest, och mindre beställare som Hoivatilat/Titanium.
Masse har förmodligen rätt när det gäller kommunernas byggande, åtminstone vad gäller vårdhem. Det är sannolikt få kommuner som vågar bygga vårdhem i egen regi för närvarande, eftersom byggnaderna kan komma att övergå i regionernas ägo i och med vårdreformen. Å andra sidan är många kommuner också skuldsatta och har kanske inte de ekonomiska förutsättningarna eller ens förnuft att äga väggarna själva. Flera utredningar har också konstaterat att privata aktörer kan producera till exempel dagvårdstjänster mer kostnadseffektivt än kommunen, vilket kan vara attraktivt för kommunerna. De privata aktörernas andel har vuxit kraftigt de senaste åren, särskilt inom dagvården, och detta kommer sannolikt att fortsätta. En drivkraft är just mögelproblemet. Enligt en undersökning från Kommunförbundet 2016 lider till exempel 12-18 % av Finlands skolor och daghem av betydande fukt- och mögelskador. Vi har bland annat utifrån detta bedömt att den privata daghemsmarknaden kommer att växa med över 10 % per år under de närmaste åren på grund av detta. Inom serviceboende med heldygnsomsorg kan det redan finnas ett tillfälligt överutbud i vissa områden, men detta påverkar främst byggarna, inte så mycket Titanium och Suomen Hoivatilat.
Efter en snabb titt på kvartalsrapporten verkar omsättningen och den justerade vinsten för avskrivningar ha matchat Saulis prognoser perfekt. Det var förmodligen ett förväntat men starkt, mycket starkt resultat och prestation från företaget. Marginalerna och tillväxtprocenten är helt enkelt i en klass för sig. Förhoppningsvis förblir marginalerna höga även i framtiden. Kursen verkade ta lite av en försprång redan förra veckan.
Jag måste verkligen läsa kvartalsrapporten och Tompas kommentarer noggrant ikväll. Hade de nämnt några mål, hmm…
När det gäller Titanium är det viktigt att notera att omsättningen innehåller en exceptionellt stor andel engångsintäkter från Vård fonden (Hoivarahasto). Titanium’s Vård fondens avgifter består av tre element: 1) förvaltningsavgifter (återkommande, från investerarens perspektiv de mest värdefulla) 2) resultatbaserade avgifter (när fondens avkastning minskar i takt med marknadsavkastningen kommer deras roll oundvikligen att minska kontinuerligt) 3) transaktionsavgifter (Titanium får en avgift på 2% av alla fastighetstransaktioner som fonden gör, detta är helt kopplat till fondens tillväxt). H1’18 Vård fondens omsättning var enligt min bedömning cirka 6,6 miljoner euro, varav förvaltningsavgifterna uppgick till cirka 2,5 miljoner euro, de resultatbaserade avgifterna till cirka 1 miljon euro och transaktionsavgifterna till cirka 3 miljoner euro. Som ett resultat ser Titanium’s siffror lite för bra ut i förhållande till deras hållbara nivå. Detta är också anledningen till att bolaget prissätts med ganska blygsamma multiplar. Ju större Vård fonden (Hoivarahasto) växer, desto mer kommer fokus att flyttas till förvaltningsavgifter => desto mer värdefull blir fonden i investerarnas ögon. När det gäller Titanium bör man under de kommande månaderna framför allt följa Vård fondens (Hoivarahasto) nettotillskott, eftersom det kommer att styra kursutvecklingen.
Vi kastade inte in handduken med alla kapitalförvaltare. Vi har fortfarande Titanium, men sänkte riktkursen eftersom den acceptabla värderingen har kommit ner tillsammans med jämförelsegruppen och marknadsriskerna har ökat markant. Vi har fortfarande CapMan med köprekommendation, eftersom CapMans kortsiktiga marknadssvängningar bara har en begränsad effekt på CapMan.
Taaleri och Evli vändes från köp => minska, eftersom båda bolagens resultat påverkas av denna marknadsnervositet och det inte finns något utrymme för uppgång i värderingsnivåerna utan resultatillväxt. Jag rekommenderar att ni kollar in våra rapporter och motiveringar bakom ändringarna för dessa.
En viktig fråga här är enligt mig om säljarna har “lämnat” eller om de har blivit “skickade”? Jag skulle inte alls bli förvånad om Titanium minskade antalet säljare. Typiskt i dessa försäljningsdrivna företag står de 10% bästa säljarna för ungefär hälften av all försäljning och de nedre 50% täcker knappt sina egna kostnader. Jag skulle inte bli förvånad om det vore så även på Investium.
Jag vet vad ni menar, men jag orkade inte skriva saker så tråkigt, utan jag tog en lite mer uppseendeväckande ton, vilket alltid är mycket roligare.
Jag gjorde redan igår samma slutsatser och sålde resten av Evli. Förra veckan sålde jag dollar för närmare tio euro, till priset 9,5 euro, om jag minns rätt. Ni är helt på rätt spår när ni följer mig.
Nu har jag inte längre lika mycket kapitalförvaltning som för en månad sedan.
Ja, det kan hända att de också skär ner på de mest onödiga säljarna där. Det vore kul att få lite information, för det här kommer inte att falla till 6,5 euro hur som helst, vilket skulle vara säkert att köpa enligt mina egna beräkningar.
PS. Ni kan naturligtvis inte ta med dessa vita svanar i era bedömningar.
{“content”:“Det riktpriset har sänkts främst i takt med kursfallet. Om alla finansbolag faller, faller även Titaniumkursen, och riktpriset måste då följa med en bit. Därför bör riktpriset endast ses som vägledande. Företagets fundamenta är dock i stort sett oförändrade.”,“target_locale”:“sv”}
Det har säkert varit känt hela tiden att en försämrad marknadssituation också påverkar priset på titanium. När marknaden sedan vänder neråt är alltid svårt att säga.
Titaniums resultat tar onekligen en ganska begränsad smäll jämfört med andra jämförbara bolag om marknaden sjunker. Därför gillar jag Titanium och särskilt denna vårdfastighet.
Den där affären är intressant. Uppenbarligen fick de ett ganska bra pris för fastigheterna. Vad kan den verkliga avsikten med affären vara? Antagligen går de 48 ME till fondutveckling och resultatet stärker företagets kassa ytterligare… hur mycket blev det egentligen i försäljningsvinst?
Varför gör inte alla säljardrivna företag sig av med de sämsta säljarna då? Om de ses som en belastning för företaget, betyder det att andra företag medvetet vill behålla oproduktiva individer? Är inte dessa säljare ändå provisionsbaserade, och har inte bra säljare förmodligen goda förhandlingsmöjligheter om sin lön? Om man vill ha mycket försäljning, kommer personalomsättningen alltid att leda till att oproduktiva individer anställs, och särskilt i större företag kan man inte bara gå över till att behålla de bästa och sparka ut resten.
Den där affären är intressant. Uppenbarligen fick de ett ganska bra pris för fastigheterna. Vad kan det verkliga syftet med affären vara? Antagligen kommer de 48ME att gå till att utveckla fonden och resultatet stärker företagets kassa ytterligare… hur stor försäljningsvinst blev det till slut?
Dessa kommer säkert att klarna i nästa månadsrapport, men det verkar inte som om de gjorde en förlust.
De stora bolagen är nog inte så intresserade av vad de får, bara de får något, så jag tycker att sådana affärer är helt okej. De kan dumpa allt som inte är så kul till andra parter. Från Titaniums sida, eftersom affärerna har ingåtts av personer som äger både Titanium och Hoiva, är det svårt att se att vännerna har gjort ofördelaktiga affärer för sig själva.