Bittium. Vad tankar?

Stifel Financial Corp. är ett amerikanskt investeringsbank- och kapitalförvaltningsföretag som grundades 1890. Företaget erbjuder omfattande finansiella tjänster, inklusive förmögenhetsförvaltning, investeringsrådgivning, aktie- och ränteforskning samt tjänster för fusioner och förvärv (M\u0026A) till privatpersoner, institutioner och företag i USA och Europa.

11 gillningar

Inte ens nu kom kallelsen till bolagsstämman. Mötet har flyttats till Helsingfors och kallelsen kommer nu i vilket fall som helst vid en helt exceptionell tidpunkt (riktigt sent och avvikande från det normala, inte kl. 8 på torsdag/fredag).

Om det inte ligger något särskilt bakom det, så är det bara att meddela Karoliina att sådant här investerartrakasseri inte är särskilt roligt :wink:

1 gillning

De har väl händerna fulla med jobb på Bittium och bättre saker att göra än att skriva pressmeddelanden för att glädja oss investerare. Bolagsstämmokallelsen skickas när de hinner, eller senast innan tidsfristen går ut.

2 gillningar

I dessa företag finns det en anställd vars jobb är att hantera dessa frågor. En kommunikationsproffs som förstår att denna typ av undanhållande redan i sig är ett meddelande. En bolagsstämmoinbjudan hinner man skriva när som helst om innehållet är grundläggande. Nu är det inte det – det är uppenbart. Den kommer ovanligt sent (ett par veckor sent jämfört med normal praxis) och det finns något stort positivt på listan, eftersom man ska visa upp sig på den stora kyrkan (i detta sammanhang avses en större, mer prestigefylld plats). Normala ärenden hade kunnat behandlas även i Uleåborg.

I den osannolika situationen att inget nytt avslöjas nu, då förutspår jag absolut en extra bolagsstämma senare. Det kan finnas något i bakgrunden som man inte hinner få klart till denna.

15 gillningar

Tysklands D-LBO, alltså testningen av de tyska markstyrkornas digitala radiosystem, misslyckades förra hösten som vi då konstaterade här på forumet. Die Welt har publicerat några hemliga testrapporter, och det verkar finnas en hel del att utveckla.

Det vill säga tekniken är mer utmanande än man skulle kunna tro, och det är bra att Bittium verkar ha kontroll över utmaningarna. Bara att det skulle bli affärer, tyvärr verkar olika länder ta sin tid att justera.

\u003e :germany:Den tyska armén står inför ett av de största moderniseringsmisslyckandena på senare år. Enligt en hemlig testrapport publicerad av tidningen Die Welt den 20 mars 2026, misslyckades det nya digitala radiosystemet för landbaserade operationer (D-LBO – Digitalisierung landbasierter Operationen) fullständigt i praktiska tester i november 2025.
\u003e
\u003e Projektet, värt cirka 20 miljarder euro, var tänkt att förse Bundeswehr med modern, krypterad och nätverksansluten kommunikation som skulle koppla samman soldater, fordon och högkvarter i realtid. Istället avslöjade ett internt dokument katastrofala brister som, enligt armén, utgör en ”Gefahr für Leib und Leben” – ett direkt hot mot soldaters liv och hälsa även under rutinövningar.
\u003e
\u003e Testerna som utfördes i november 2025 fick avslutas i förtid. Systemet, vars huvudleverantör är det tyska företaget Rohde & Schwarz (med deltagande av Rheinmetall och andra företag), bedömdes som ”ungenügend” (otillräckligt). De allvarligaste problemen inkluderar den fullständiga instabiliteten i anslutningen: det finns ingen garanti för att en kritisk order – till exempel att omedelbart upphöra med elden – ens kommer att nå mottagaren.
\u003e
\u003e Röstkommunikation ersätts ofta av ”bubbel” och högt buller, så soldaterna kan inte förstå varandra. Räckvidden visade sig vara betydligt lägre än vad som krävdes – i verklig terräng ofta mindre än 10 kilometer istället för de planerade tiotals kilometrarna med tillförlitlig räckvidd.
\u003e
\u003e Andra allvarliga fel inkluderar extrem latens (i tidigare tester upp till 59 minuter för leverans av ett enda chattmeddelande), felaktig eller helt saknad positionsdata, överhettning av enheten och komplex kontroll, vilket snarare komplicerar situationen i strid. Dokumentet varnar uttryckligen för att systemet inte ens är lämpligt för normal drift, än mindre för insats i en verklig konflikt.
\u003e
\u003e Frågan kvarstår om stridsberedskap kommer att uppnås i slutet av 2026.
\u003e D-LBO-projektet skulle digitalisera upp till 16 000 Bundeswehr-fordon senast 2027 och förse armén med teknologisk överlägsenhet i modern nätverksbaserad krigföring. Istället har det blivit en symbol för de långvariga problemen med tysk försvarsanskaffning. Oppositionen (CDU/CSU) kräver omedelbar inlämning av en fullständig rapport och kritiserar försvarsminister Boris Pistorius skarpt.
\u003e
\u003e Han lovar korrigeringar och programuppdateringar, men enligt tillgänglig information har ingen lösning kunnat eliminera de grundläggande bristerna.
\u003e Detta misslyckande kommer vid en tidpunkt då Tyskland ökar försvarsutgifterna som svar på geopolitiska hot. Miljarder euro investerade i ett system som ännu inte fungerar undergräver förtroendet både inom armén och bland skattebetalarna.
\u003e
\u003e För närvarande är Bundeswehr beroende av äldre analoga system – med lägre effektivitet och högre risk vid insats. Frågan är: hur mycket mer tid och pengar kommer det att ta för den tyska militären att förvärva den 2000-talets kommunikationsteknik som hela dess modernisering bygger på?
\u003e
https://x.com/i/status/2035649167318515969

16 gillningar

En överhettande mojäng som tar en timme att leverera ett chattmeddelande och som äventyrar användarens liv redan under övningsförhållanden, för att inte tala om i en verklig situation. Kommer tyskarna att ödmjuka sig och be om hjälp från någon som kan leverera ett fungerande system, eller kommer de att hålla fast vid det analoga systemet så länge Rohde & Schwarz eventuellt får ordning på sina produkter?

9 gillningar

Uppdatering från en tysk analytiker: 40 € och köp. Problemen med det tyska radioprojektet har lyfts fram, och det talas redan om möjligheten att överföra Bittiums teknologi till R&S.

Edit: Själva köprekommendationen och målkursen verkar inte ha ändrats, men motiveringen har förtydligats.

14 gillningar

Det är alltså möjligt att företaget avsiktligt höll inne med bolagsstämmoinbjudan med tanken att det fortfarande skulle komma ändringar i den. Å andra sidan har det säkert varit bråttom och viktigare saker att sköta än denna rutinmässiga småsak. Observera att företagets ledning inte arbetar där i första hand för oss utan för verksamhetens och kundernas skull. Även kommunikationsavdelningen har viktigare uppgifter än att skriva inbjudningar och meddelanden till oss, vilka är lagstadgade och obligatoriska, men inte i sig främjar verksamheten, vilket i slutändan är det allra viktigaste. Om det skulle ha kommit något extra till denna bolagsstämma skulle det ha meddelats separat och sedan förts till bolagsstämman för beslut. Det är alltså av tidsskäl naturligt att man ofta måste ordna en extra bolagsstämma på grund av dessa extra ärenden.

1 gillning

Du tänker uppenbarligen på det ur en IT-professionells perspektiv. Om och när Bittium gör/gjorde detta till en liknande hyllvara som deras nuvarande lösningar är, kommer installationen inte att kräva en IT-professionell. En utbildad person räcker. Allt är dock säkert eftersom enheterna och mjukvaran är designade så att varje utbildad person kan installera och underhålla den säkert.

Skillnaden här är bara att man arbetar över ett kommersiellt nätverk och med lättillgänglig hårdvara. Inte enbart i ett eget nätverk skapat av Bittiums enheter, utan som ett komplement till det.

1 gillning

OP:s fonder har återigen ökat med cirka 130 000 stycken netto. OP:s rekommendation till småsparare: MINSKA.

9 gillningar

Varför agerar man emot rekommendationen? Detta ökar verkligen inte förtroendet för OP:s rekommendationer och minskar generellt viljan att följa rekommendationer. Även jag har lyckats ett par gånger genom att kontra rekommendationerna.

Å andra sidan “alla” väntar på nästa handelsnyhet från Bittium och kursen befinner sig i ett väntläge, det vill säga åt vilket håll vi kommer att gå härnäst.

En större blankningsposition har också öppnats.

En aktieanalytiker på OP hanterar inte OP:s fonder och fattar inga investeringsbeslut för dem.

7 gillningar

Nåväl. Man kan åtminstone dra slutsatsen från den analysen att förvaltarna av dessa fonder ser situationen annorlunda. Varför skulle man då inte själv göra detsamma? Dessa analyser erbjuds visserligen för att stödja investerares egna beslut, och var och en kan sedan också dra sina egna slutsatser av sådan verksamhet. Analyserna är ofta lättare tillgängliga än enskilda fonders innehav och tillägg. Det är också bra att komma ihåg att fondförvaltare (aktiva fonder) sällan presterar bättre än indexet.

1 gillning

Ja, precis så. När det gäller fonder är det också bra att komma ihåg att när fondens investerare löser in fonderna, är fonden tvungen att sälja tillgångar för att betala inlösen.

Fondens investerare är inte heller nödvändigtvis aktieplockare, så i så måtto är denna analogi mellan analys och fondinnehavens tillgänglighet enligt min mening inte så rakt på sak. Det är osannolikt att fondens investerare har investerat i fonden för att äga just Bittium.

1 gillning

Jag tänker i första hand på säkerhetsaspekten. Bittium kan visserligen göra sin del säker upp till en viss gräns när det gäller en virtuell maskin. Men att hantera säkerheten hos den “lättillgängliga hårdvaran”, till exempel gällande komponenter, och att konfigurera virtualiseringsplattformen så att den är säker och inte kan användas för att attackera Bittiums programvara, är inte helt trivialt.

Jag tycker alltså att det är ett bra säljargument från Bittium och det väcker säkert intresse. Jag tror också att säkerhetskritiska organisationer vet hur saker och ting ska implementeras. Jag ser med intresse fram emot var detta slutligen implementeras.

2 gillningar

Jag har funderat på Bittium nyligen, särskilt ur ett drönarperspektiv, och detta öppnar enligt mig en ganska intressant vinkel för hela investeringscaset. Suomi voi nousta drooniajan suunnannäyttäjäksi – nyt on aika ottaa seuraava askel | Uusi Suomi Puheenvuoro

Kriget i Ukraina har förändrat krigföringen ganska grundläggande. Drönare, sensorer och ett kontinuerligt dataflöde har i praktiken tvingat arméer att övergå till en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Vid denna punkt blir en sak kritisk: kommunikation.

Det räcker inte att ha drönare eller sensorer, man måste också ha:

• tillförlitlig dataöverföring

• störningsbeständighet

• förmåga att fungera utan fast infrastruktur

Och detta är precis där Bittium verkar.

Särskilt intressant är problemet med “jammer vs egen kommunikation”. Drönarbekämpning (jamming) stör lätt även egna radioapparater. Om Bittium verkligen kan fungera i en sådan miljö (som samarbetet med Sensofusion antyder), handlar det inte längre om en enskild radio utan om hela slagfältets arkitektur.

En annan intressant vinkel är detta hybridnätverkstänk:

• taktiskt nätverk (Bittium)

• lång räckvidd (t.ex. KNL)

• möjlig integration med andra system (FUSOR, 5G osv.)

Detta börjar se mer ut som en “plattform” än en enskild produkt.

Om man ser detta ur ett lite större perspektiv, så kanske frågan inte är:
“säljer Bittium radioapparater?”

Utan:
“är Bittium en del av det nätverk som det moderna slagfältet byggs på?”

Detta kopplar också till varför licensieringsmodellen (Indra) är så intressant. Om länder vill ha sin egen produktion men behöver fungerande teknologi, kan Bittium komma in utan att vara huvudleverantör.

Den stora frågan för mig just nu är fortfarande densamma som tidigare:
→ hur många av dessa möjligheter blir verkligen till avtal?

Men å andra sidan:

• marknaden finns

• problemet är verkligt

• och Bittium verkar vara med i rätt diskussioner

Det blir intressant att se om de första större “drönar- + kommunikations”-helheterna kommer ut på marknaden under de närmaste åren, vid den tidpunkten kan detta case ta nästa steg som kanske inte ens har beaktats i aktiens prissättning än?

13 gillningar

Det hade varit trevligt att höra mina egna funderingar, men det är tydligt att texten är AI-genererad. Jag tycker att det vore bra att alltid ange källor och åtminstone nämna användningen av AI. Frågan som ställdes till AI:n, alltså “prompten”, vore också bra att inkludera.

Saken i sig är relevant och aktuell. Vad kan Bittiums roll vara i drönarkrigföring och dess bekämpning i Finland och internationellt.

11 gillningar

Din egen reflektion hade varit trevligt att höra, men det märks tydligt i texten att den är AI-genererad. Jag tycker att det alltid vore bra att ange källor och åtminstone nämna att AI har använts. Frågan som ställdes till AI:n, alltså “prompten”, vore också bra att inkludera.

Ämnet i sig är relevant och aktuellt. Vilken roll kan Bittium spela i drönarkrigföring och dess bekämpning i Finland och internationellt?

Visst använder jag AI när jag funderar över något lite djupare, men det var helt nytt för mig att man skulle publicera prompter? Mina enskilda inlägg är inte enbart AI-text, utan en kombination där AI naturligtvis är starkt involverad.

Till och med Inderes analytiker har svarat på frågan om AI-användning att “allt går via AI numera”, men inte heller där ser man prompter eller någon separat notering. Borde det inte vara självklart idag att AI är med i diskussionen? Och sedan när har man behövt ange källor för vanliga foruminlägg? Jag nämnde i början en nyhetslänk som var utgångspunkten för den här diskussionen med AI.

Och istället för att själv delta i den här diskussionen, med eller utan AI, var 99% av ditt bidrag att klaga på mina meddelanden och sedan upprepade du mina frågor. Du borde nog använda AI…

3 gillningar

Bittium och Telia samarbetar.

“Med FUSOR tar vi för första gången stridstålig datakommunikation direkt till 5G-nät.”

Kursen tackar med -7%.

10 gillningar

Helst affärsmeddelanden, men under tiden:

Bittium och Telia har i samarbete implementerat ett hybridnätverk som utökar Försvarsmaktens stridståliga dataöverföring till 5G-nätverket. Hybridnätverket kombinerar Bittiums taktiska dataöverföringsnätverk, som är kärnan i Försvarsmaktens ledningssystem, och Telias 5G-nätverk, som är den omfattande ryggraden för trådlös digital kommunikation. Den sömlösa helheten erbjuder Försvarsmakten säker kommunikation och dataöverföring i ett ännu mer omfattande nätverk. Lösningen stöder också flexibiliteten och funktionsförmågan i försvarsoperationer samt samarbete med myndigheter och allierade.

I centrum för nätverkens interoperabilitet finns Bittiums nya generation FUSOR-programvarurouter, som möjliggör en smidig och kostnadseffektiv utökning av Bittiums taktiska nätverk. FUSOR kan installeras på virtuella plattformar och den fortsätter sömlöst den taktiska nätverkets stridståliga dataöverföring till 5G-nätverket. FUSOR-programvaruroutern och Bittiums taktiska nätverksroutrar använder samma avancerade routingprotokoll, som skapar ett dynamiskt MANET-nätverk (Mobile Ad-hoc Network) som alltid väljer den bästa vägen för dataöverföring. Dataöverföringen är kontinuerlig trots föränderliga situationer.

Börs- och pressmeddelanden - Bittium Pörssi- ja lehdistötiedotteet - Bittium

6 gillningar