Bittium. Vad tankar?

Nedan visas nyckeltal för affärssegmentet Defence & Security (D&S).

Efter att ha bearbetat siffrorna i Excel och följt Q2’26-webcasten drog jag slutsatsen att en betydande del av tillväxten i omsättning och förbättringen av lönsamheten för D&S-segmentet under Q2’26 troligen förklaras av omfattande produktleveranser till kunder som levererar vapensystem (weapon system providers), samt delvis även av det smidiga genomförandet av licensavtalet med Indra. Under Q2’26 ökade nämligen avskrivningarna i D&S-segmentet (= rörelseresultat - EBITDA) till cirka -1,5 MEUR, jämfört med cirka -0,8 MEUR under Q1’26 (se Utsikter för 2026: “Rörelseresultatet påverkas under 2026 av avskrivningar motsvarande de licensintäkter som erhålls”).

Leverantörer av olika vapensystem, som ett relativt nytt kundsegment, kan mycket väl vara ett viktigare kundsegment i Bittiums tillväxtberättelse än vad analytiker tidigare antagit, både idag och förmodligen även i framtiden. Jag antar att dessa leverantörer av vapensystem inte väntar på utfallen av olika länders “nationella upphandlingar”, utan att de vill integrera de avancerade – och kanske unika – egenskaperna hos Bittiums produkter direkt i sina egna vapensystems funktioner redan nu.

Här nedan har jag citerat en beskrivning av de egenskaper jag syftar på, från Bittiums halvårsrapport (s. 9):

“Tillsammans med MarshallAI har Bittiums taktiska radiokapacitet utökats så att de även fungerar som AI-stödda sensorer för elektronisk krigföring, vilket ökar säkerheten för användarna. Funktionen kommer att göras tillgänglig för Bittiums kunder via en mjukvaruuppdatering.”

Bittium Oyj halvårsrapport januari-juni 2026

En mer detaljerad beskrivning av funktionen finns här i Bittiums pressmeddelande från den 9 juni 2026.

Liknande beskrivningar av de avancerade egenskaperna hos Bittiums produkter finns bland annat i bolagets övriga pressmeddelanden.

https://www.bittium.com/fi/sijoittajat/porssi-ja-lehdistotiedotteet/2026/

Bittiums VD talar om ett försprång på flera år gentemot konkurrenterna. Jag tolkar det som att han med detta försprång avser ett FoU-försprång (R&D-försprång) när det gäller produktegenskaper i förhållande till konkurrenternas produkter, eller liknande. :slight_smile:

29 gillningar